Vandrng i Västra Götalands regionen

Hej

jag skulle behöva lite tips på olika vandringsleder i Västra Götalands regionen, inga dagsturer utan mer leder som sträcker sig från 5 dar och mer.
Min erfarenhet av vandringa är från fjälvandringar i Kebnekaise, så att bära tung packning, tälta å sånt det är inget nytt. Men det nya är at jag aldrig vandrat i södra Sverige, så tips någon?

Jag undrar även hur det är att tälta, är det säkert att lämna tältet en dag och göra en dagstur runt om, osv.


mvh
Simon
 
Hej

jag skulle behöva lite tips på olika vandringsleder i Västra Götalands regionen, inga dagsturer utan mer leder som sträcker sig från 5 dar och mer.
Min erfarenhet av vandringa är från fjälvandringar i Kebnekaise, så att bära tung packning, tälta å sånt det är inget nytt. Men det nya är at jag aldrig vandrat i södra Sverige, så tips någon?

Jag undrar även hur det är att tälta, är det säkert att lämna tältet en dag och göra en dagstur runt om, osv.


mvh
Simon

Ok med tanke på denna frånvaro av svar så, kanske frågorna jag hade var rent av dumma??
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Såhär i semestertider så är väl de flesta ute, och har inte som på arbetstid möjlighet att besvara alla inlägg omedelbums. ;)

Många leder i södra Sverige är lite kortare, lagom för en helgtur eller några dagsetapper, men några längre leder är ju Bohusleden (Lindome till Strömstad) och Västra vätterleden (Karlsborg till Mullsjö). Om man vill så kan man också från västra vätterleden vandra vidare in i Småland (John Bauerleden) eller upp i Närke (Bergslagsleden).

Personligen när jag en plan att vandra från Ölands norra udde till dess södra, det lär ta en liten stund...
 
tackar så mycket för svaren:), ska kolla in dessa leder, aha vandra längs öland, låter faktiskt riktigt nice,

mv
SImon
 
Hej

jag skulle behöva lite tips på olika vandringsleder i Västra Götalands regionen, inga dagsturer utan mer leder som sträcker sig från 5 dar och mer.
Min erfarenhet av vandringa är från fjälvandringar i Kebnekaise, så att bära tung packning, tälta å sånt det är inget nytt. Men det nya är at jag aldrig vandrat i södra Sverige, så tips någon?

Jag undrar även hur det är att tälta, är det säkert att lämna tältet en dag och göra en dagstur runt om, osv.


mvh
Simon

Ett intressant område (tycker jag) är kinnekulleleden (ca 4 mil, Götene kommun), Lederna i Valle härad (Skara kommun), ca 5-6 mil sammanlagd - som kan kombineras med leder på billingen (Skövde kommun). Inte en led, utan en kombination av flera korta, men helt klart kan man göra nåt spännande av det! Tälta går - på kinnekulle finns det iordningställda vindskydd, några t o m med vatten (som kan vara bristvara just där) - men att lämna tältet är tveksamt. Sen är det väl allemansrätten som ger dig möjlighet att ligga över EN natt, men inte mer, så en natt plus en dag och en natt kan ju sticka vissa i ögonen om det vill sig.

Sen finns det pilgrimsleden från Falköping till Varnhem, ca 3 mil, men en hel del av dessa går på asfalt, framförallt i början (tror jag, har inte gått där). Men från Gudhem är den rätt fint.
 
Senast ändrad:

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej!

Hej!
Kan varmt rekomendera bergslagsleden den är varierande och har mycket fin natrur!
Men har även oftast någon servärdhet på varje ettap vilket kan vara roligt :) Det enda som är mindre bra är att man får släppa på vattnet! Men den är vacker och rolig att gå kram Zanna
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.