Vandra i västra götaland eller omkring liggande län

Jag var i somras uppe och vandrade i Abisko och blev ännu mer kär i den svenska naturen.
Nu till sommaren har jag inte tänkt att åka så långt men jag vill ändå ge mig ut i några dagar och vandra.
Jag är ute efter era bästa tips i västra götaland eller angränsande län.
Helst ska det vara biltrafik- och asfaltsfria vandringsleder. Så man verkligen att njuta av naturen och framför allt lugnet. Jag vill kunna koppla av på riktigt.

Jag vill gärna ha en tur på 2-4 dagar och jag är öppen för både stf-stugor, tält eller vindskydd.

Jag är tacksam för alla tips som ni har!

/ Martina
 
Då får det lov att vara ett angränsande län nämligen Dalsland och Tresticklans nationalpark. Är där flertalet gånger per år och blir aldrig besviken.. Södra Sveriges största vildmark ska det också vara även om man har tur om man hör lite fågelkvitter. Djurfaunan är alltså inte så stor men att vandra där är mycket trevligt.

Mvh // Johannes
 
Börja i Trollhättan från Åkersström. Följ älven till hängbron och gå aningen över kopparklinten eller Olidans kraftstation. Fortsätt till Överby, gå under Stallbackabron och in mot vattenverket. Där går väg till Onsjö golfbana. Håll mot älven till Brinkebergs kulle slussar. Gå en bit genom samhället och vik av mot Önafors herrgård. Passera stålverket. Gå förbi värmekraftverket. Följ älven till järnvägsborarna. I Vargön korsar man till anda sidan upp till Älvsuget. Fortsätt längs Vänern till Nordkroken och upp vid Skäktefallet på Halleberg. Gå sedan förbi Uggledalen och ner till samhället. Korsa över till Hunneberg och Nygårds park. Här finns gamla och farliga gruvor. Lifta tillbaka till Trollhättan. En ganska fridfull vandring. En lite tråkig sträcka är Trollhättans övre kraftstationsområde till Överby. Ta bussen. De vindskydd som fanns är rivna.

Saker att se på vägen:
Böljande betesmarker i Åkersstöm.
Slussystemen i Trollhättan.
Kraftstationen i Trollhättan (vindskydd finns) alternativt Kopparklinten med utsikt till Hunneberg och en lång sträcka av Götaälvdalen.
En fin kyrkoruin i närheten av Överby.
Brinkeberg.
Önafors herrgård med mysig herrgårdsmiljö.
Industrimiljön i Vargön.
Nedlagda betesmarker på väg mot älvsuget.
Älvsuget.
Närmare Nordkrokens badplats finns det Prekambriska Penéplanet blottat. Något som bara syns på några få platser i Sverige. En helt nederoderad, platt urbergsplatå som en gång utgjorde en av världens högsta bergskedjor. Ca 12km berg har eroderats bort.
Skäktefallet och stegen upp på Halleberg.
Halleberg och torparmiljön på berget.
Fornborgen på Halleberg.
Nygårds park med för platsen unikt klimat. Rikt fågel och djurliv. Gruvor från 1700-talet (ett femtiotal gruvgångar som utgör breda gallerier i berget (gå inte in på grund av rasrisk).
Västra Tunhem. Pittoresk småbygd längs bergets brant.

Totalt ca 40km
 
Men Jan, hon ville ju ha tips på "Helst ska det vara biltrafik- och asfaltsfria vandringsleder. Så man verkligen att njuta av naturen och framför allt lugnet. Jag vill kunna koppla av på riktigt."


Mvh // Johannes
 
Åkersström- kraftstationen: Bilfri vandringsled.
Överbyn- Brinkeberg: Cykelväg och relativt bilfri grusväg.
Brinkeberg- Vargön: Grusväg och stigar.
Vargön- Nordkroken: Bilfritt och bommade grusvägar.
Skältefallet- Fornborgen: Bommad grusväg.
Nygårdspark: Naturreservat.

Mellan varje rad ovan finns helt riktigt tätorter och bilar men merparten av vandringen är fridfull och vacker.
 
Tack för alla tips! :)

Är det någon som har erfarenhet av att vandra vid Kynnefjäll? Ligger i norra bohuslän.

Ju mer man läser, destu med längtar man till sommaren :)
 
Men Jan, hon ville ju ha tips på "Helst ska det vara biltrafik- och asfaltsfria vandringsleder. Så man verkligen att njuta av naturen och framför allt lugnet. Jag vill kunna koppla av på riktigt."
Mvh // Johannes

Halaj!

Alltså:
-vandringsled 2-4 dagar
-Västra Götaland
-Bil-och asfaltsfritt
Grejen är att här kan du bara välja två av tre. Du kan inte få alla tre samtidigt!

Ser att ingen har tipsat om hyssnaleden:
http://www.byalag.se/mark/hyssna/hyssnaleden/index.html
där är det mellan punkt ett och nio på kartan som inte är så vildmarkig precis. Men istället är det lantligt vilket kan vara trevligt nog. Runt 40 km, så lagom för en övernattning.

Vättlefjäll är ”officiellt” 25 km, men det går att få ihop minst 35 km, om man går hela ”yttre” leden. Den sydvästra delen går närmast civilisationen. Hammarkullen eller vad det nu är som ligger där, minns inte så noga.

Sen finns kinnekulleleden också, men den har jag inte gått själv så jag kan inte yttra mig. Ca 40 km.

//T
 
Jag kan inte mer än varna för Kinnekulleleden. Visst, bitvis mycket fin och trevlig men det går ofta över efter några minuter. Då kan jag istället tipsa om fina ställen på kullen dit man kan åka på en eftermiddagsutflykt. Det lämpar sig bättre.

Mvh // Johannes
 
Kan rekomendera sträckan Forsvik - Ramundsboda vilket är sista(första) sträckan på västra vätterleden samt de tre första (sista) etapperna på bergslagsleden. Gick här i början av Juni 2012 och det var mycket lugn helt bilfritt förutom passage av ett par större vägar (max 5minuter totalt på 4 dagar) samt när jag rastade vid stenkällegården vid lunch dag 2.
Det finns en del fina vindskydd inklusive ved men tält är att rekomendera då det även fins fina tältplatser vid sjöar. Totalt träffade jag max tio personer under vandringen, så vill du vara för dig själv borde det inte vara några problem.
Vatten finns i sjöarna men rening rekomenderas.
 
Då får det lov att vara ett angränsande län nämligen Dalsland och Tresticklans nationalpark. Är där flertalet gånger per år och blir aldrig besviken.. Södra Sveriges största vildmark ska det också vara även om man har tur om man hör lite fågelkvitter. Djurfaunan är alltså inte så stor men att vandra där är mycket trevligt.

Mvh // Johannes

Nä nä! Dalsland och Tresticklan ligger i Västragötalands län :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 26
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.