Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp

Jag och en vän skulle vilja vandra 3 eller 4 dagar på någon fin vandringsled vilken är i så obebyggda/orörda trakter man kan få nästa vecka. Vi vill helt enkelt kunna gå en dag utan att behöva gå omkring i allt för många villa områden eller småstäder. Vi är 18 och 17 år, jag har vandrat förut bla på west higland way på sportlovet. Att vi vill vandra just i västra götaland är för att vi har gratis transporter inom länet men ifall det finns någon fin vandringsled någon annanstans dit det är billigt att ta sig fungerar det också.

Vilken är den bästa vandringleden i vårt område ifalll man vill slippa ifrån folk, finns det nåon speciel del av bohusleden som är specielt bra?

Tacksam för svar!
 
Jag och en vän skulle vilja vandra 3 eller 4 dagar på någon fin vandringsled vilken är i så obebyggda/orörda trakter man kan få nästa vecka. Vi vill helt enkelt kunna gå en dag utan att behöva gå omkring i allt för många villa områden eller småstäder. Vi är 18 och 17 år, jag har vandrat förut bla på west higland way på sportlovet. Att vi vill vandra just i västra götaland är för att vi har gratis transporter inom länet men ifall det finns någon fin vandringsled någon annanstans dit det är billigt att ta sig fungerar det också.

Vilken är den bästa vandringleden i vårt område ifalll man vill slippa ifrån folk, finns det nåon speciel del av bohusleden som är specielt bra?

Tacksam för svar!

Haj!!

Man kan gå vildmarksleden från gbg till borås. Fast man får hoppa på knalleleden på vägen. (har inte gått någon av dessa själv)

Sen har jag alltid velat gå från bohusleden från gbg, via vättlefjäll och över till Svartedalen. Har vandrat en hel del i Vättlefjäll och tycker det är riktigt fint. Dock finns det rätt mycket kalhyggen på vägen.
I Svartedalen är det npg bättre, Ska försöka ge mig ut dit till helgen och se =)

Dessa kan ta runt 2-4 dagar men det är helt beroende på hur fprt ni går såklart =)

Lycka till!!!!
 
Haj!!

Man kan gå vildmarksleden från gbg till borås. Fast man får hoppa på knalleleden på vägen. (har inte gått någon av dessa själv)

Sen har jag alltid velat gå från bohusleden från gbg, via vättlefjäll och över till Svartedalen. Har vandrat en hel del i Vättlefjäll och tycker det är riktigt fint. Dock finns det rätt mycket kalhyggen på vägen.
I Svartedalen är det npg bättre, Ska försöka ge mig ut dit till helgen och se =)

Dessa kan ta runt 2-4 dagar men det är helt beroende på hur fprt ni går såklart =)

Lycka till!!!!

Min syn på Svartedalen är att det är för mycket skog, allt man ser under en dag är tallar tallar en liten sjö och lite mera tallar och en gran.
Jag startade vid Grandalen och slutade i Ucklum. Från Bottenstugan blir det mycket finare tycker jag.
Jag är mer för öppna vidder, se ett berg långt där borta det tar 6 timmar att nå. Det är min grej.

Men sådan finns ju tyvärr inte i västra Götaland.
 
4 etapper

Tror ni att de här fyra etapperna skulle vara värda att vandra på? Är det någon som vet om det finns kollektivtrafik förbindelser till dem och ifall man behöver 3 eller 4 dagar på sig att gå dem det verkar som om etapperna är relativt korta?

* Etapp 8 - Grandalen - Bottenstugan
* Etapp 9 - Bottenstugan - Lysevatten
* Etapp 10 - Lysevatten - Hasteröd
* Etapp 11 - Hasteröd - Vassbovik

Jag har läst på bohusledens hemsida och där verkar de här etapperna vara väldigt bra är det någon som vet om de är något att ha?

Tacksam för svar!
 
Bohusleden är ju uppdelad i 27 etapper, är de gjorda så att varje etapp tar ungefär en dag att gå för en normaltränad person tycker vissa verkar vara lite korta då en är 7,5km eller är det bara så att den är så jobbig att gå så att det tar en dag.

* Etapp 8 - Grandalen - Bottenstugan 7,5km
* Etapp 9 - Bottenstugan - Lysevatten 11,5km
* Etapp 10 - Lysevatten - Hasteröd 13,5km
* Etapp 11 - Hasteröd - Vassbovik 18km

Som ni ser skiljer de sig lite, vad tror ni tar de 3 dagar att gå eller?

Tacksam för svar!
 
Bohusleden

Jag gick bohusleden från Jonsered till Uddevalla förra året och jag tyckte den var fantastiskt fin. Mycket skog och sjöar och vi såg mycket djur.
Tipset om vildmarksleden - knalleleden är bra, lederna är bra och lätta att gå och de går bra kommunikation från >Borås till Göteborg när man ska tillbaka
 
Tror ni att de här fyra etapperna skulle vara värda att vandra på? Är det någon som vet om det finns kollektivtrafik förbindelser till dem och ifall man behöver 3 eller 4 dagar på sig att gå dem det verkar som om etapperna är relativt korta?

* Etapp 8 - Grandalen - Bottenstugan
* Etapp 9 - Bottenstugan - Lysevatten
* Etapp 10 - Lysevatten - Hasteröd
* Etapp 11 - Hasteröd - Vassbovik

Jag har läst på bohusledens hemsida och där verkar de här etapperna vara väldigt bra är det någon som vet om de är något att ha?

Tacksam för svar!

Jag har gått etapp 10 och 11 och de var helt klart trevliga. Nackdelen med dem är att det kan bli krångligt med förbindelser. Om du fortsätter en bit in på etapp 12 kanske det fungerar bättre. Ett annat alternativ är att vika av österut från etapp 11 och ta sig mot Öresjö eller Hjärtum. Där går det bussar.

De fyra etapperna ovan på 3 dagar fixar du. Men jag hade ändå valt att göra det på 4, det finns väl ingen anledning att stressa sig igenom sträckan. Bättre att ha gott om tid på sig, resonerar jag.

Här kan du få en bild om etapperna 10 och 11.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.