Vandring i Tiveden

Hej allesammans.

Tänkte vandra i Tiveden nu i maj. Så här ska vi göra: vandra 5-10 km till något ställe vid någon sjö eller vattendrag, tälta 2 nätter och sen tillbaka. Det behöver inte vara samma väg tillbaka, men inte mer än 10 km för att komma tillbaka till startpunkt (läs bilen). Om ni gärna vill veta varför så lite vandring så är det för att barn hänger med. Vi är vana vandrare/tältare så tips för hur man vandrar med barn undanbedes. Enda tips jag är ute efter är alltså var i Tiveden jag kan hitta en sådan sträcka. Betalcamping är ej intressant. Inte heller att tälta bredvid bilen.
Tackar för tips.

Jag antar att du menar Tivedens nationalpark?

Vindskyddet vid Kölnavattnet är en bra plats på lämpligt avstånd från parken och ligger nära grusväg, enkelt att ställa bilarna och utgå från. Kärringaudden ska också vara bra som tältplats, där har jag dock inte tältat själv. Båda dessa är blåmarkerade.

Det finns ett bra vindskydd nära vatten söder om nationalparken, jag kommer dock inte ihåg exakt vart det ligger, har för mig att det låg typ 2 km från väg 49. Kan ha varit östra delen av Bocksjön eller Hansjön.

Hela strandremsan som är rödmarkerad är betalcamping även om det inte ser ut så och inte är skyltat om man kommer till fots från nationalparken. Ägaren kommer kräva er på pengar om han upptäcker er.

Bilagor

• Tiveden Tältplatser.jpg
    Tiveden Tältplatser.jpg
    182.9 KB · Visningar: 12,085

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Tack för ett bra svar.

För att specifiera: det måste inte vara inom nationalparkens gränser, men det är inte en nackdel. Och att vandra på leder genom skog är att föredra framför att vandra på grusvägar: detta har inget med det vackra att göra-av någon anledning blir våra barn trötta efter 200 m på grusväg men på en stig genom skogen och över berg klarar de 10 km utan en enda klagosång.

Man får inte tälta inom nationalparkens gränser, kruxet är alltså att hitta en plats nära och som inte innebär för mycket grusväg. Både Kölnavattnet och Kärringaudden är ganska bra ur det perspektivet, det går att undvika grusvägar nästan helt men likväl lite grusväg blir det.

Käringudden

Fyller i med mina erfarenheter, då jag tältat både vid kölnavattnet och kärringudden.

Kärringudden ligger superfint med flera fina tältplatser och bra eldningsmöjligheter, vi tältade på sydvästsidan. Kölnavattnet, helt ok men inte alls lika fina vyer.

Jag antar att ni menar att parkera vid besökscenter i parken o vandra till någon av de två platserna.
Och det verkar som att vinnaren är Kärringudden, mest för strandens skull. Bara man kunde planera in sol och 25 grader också.
Tack för hjälpen.

Men ni som har andra tips är välkomna att skriva fler inlägg, inget är ristat i sten tills den 18e maj.

Bra tips där, på kärrigudden!
Vi var på genomresa norrifrån och behövde tälta över natten. Väldigt bra platser att tälta vid Kärringudden , bara knata 10-12 minuter från parkeringen, och helt folktomt. Idylliskt och naturskönt vid sjön när solen gick ner. Tack Utsidan!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips