Vandring i Tiveden

Hej allesammans.

Tänkte vandra i Tiveden nu i maj. Så här ska vi göra: vandra 5-10 km till något ställe vid någon sjö eller vattendrag, tälta 2 nätter och sen tillbaka. Det behöver inte vara samma väg tillbaka, men inte mer än 10 km för att komma tillbaka till startpunkt (läs bilen). Om ni gärna vill veta varför så lite vandring så är det för att barn hänger med. Vi är vana vandrare/tältare så tips för hur man vandrar med barn undanbedes. Enda tips jag är ute efter är alltså var i Tiveden jag kan hitta en sådan sträcka. Betalcamping är ej intressant. Inte heller att tälta bredvid bilen.
Tackar för tips.
 
Jag antar att du menar Tivedens nationalpark?

Vindskyddet vid Kölnavattnet är en bra plats på lämpligt avstånd från parken och ligger nära grusväg, enkelt att ställa bilarna och utgå från. Kärringaudden ska också vara bra som tältplats, där har jag dock inte tältat själv. Båda dessa är blåmarkerade.

Det finns ett bra vindskydd nära vatten söder om nationalparken, jag kommer dock inte ihåg exakt vart det ligger, har för mig att det låg typ 2 km från väg 49. Kan ha varit östra delen av Bocksjön eller Hansjön.

Hela strandremsan som är rödmarkerad är betalcamping även om det inte ser ut så och inte är skyltat om man kommer till fots från nationalparken. Ägaren kommer kräva er på pengar om han upptäcker er.
 

Bilagor

  • Tiveden Tältplatser.jpg
    Tiveden Tältplatser.jpg
    182.9 KB · Visningar: 11,659
Tack för ett bra svar.

För att specifiera: det måste inte vara inom nationalparkens gränser, men det är inte en nackdel. Och att vandra på leder genom skog är att föredra framför att vandra på grusvägar: detta har inget med det vackra att göra-av någon anledning blir våra barn trötta efter 200 m på grusväg men på en stig genom skogen och över berg klarar de 10 km utan en enda klagosång.
 
Man får inte tälta inom nationalparkens gränser, kruxet är alltså att hitta en plats nära och som inte innebär för mycket grusväg. Både Kölnavattnet och Kärringaudden är ganska bra ur det perspektivet, det går att undvika grusvägar nästan helt men likväl lite grusväg blir det.
 
Käringudden

Fyller i med mina erfarenheter, då jag tältat både vid kölnavattnet och kärringudden.

Kärringudden ligger superfint med flera fina tältplatser och bra eldningsmöjligheter, vi tältade på sydvästsidan. Kölnavattnet, helt ok men inte alls lika fina vyer.
 
Jag antar att ni menar att parkera vid besökscenter i parken o vandra till någon av de två platserna.
Och det verkar som att vinnaren är Kärringudden, mest för strandens skull. Bara man kunde planera in sol och 25 grader också.
Tack för hjälpen.

Men ni som har andra tips är välkomna att skriva fler inlägg, inget är ristat i sten tills den 18e maj.
 
Bra tips där, på kärrigudden!
Vi var på genomresa norrifrån och behövde tälta över natten. Väldigt bra platser att tälta vid Kärringudden , bara knata 10-12 minuter från parkeringen, och helt folktomt. Idylliskt och naturskönt vid sjön när solen gick ner. Tack Utsidan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
John_north Vandring med 2 åring med övernattning runt Sthlm Vandringsleder 2
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 29
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.