Vandring i trakterna kring Siljan

Hej,

Jag till Rättvik på besök om ett par veckor och tänkte försöka klämma in en tvådagarsvandring under min tid i Dalarna (En eller två nätt i tält). Dessa trakter är ganska okända för mig så jag söker rådgivning.

Har kikat en del på Siljansleden mellan Rättvik och Orsa, en sträcka på 42km. Har någon erfarenhet av denna etapp? Hade helst vandrat i mer kuperad miljö eller kring sjöar, så är egentligen lite skeptisk till detta alternativ.

Ett annat alternativ kan vara Leksand - Rättvik. Har förstått att denna etapp passerar Styggforsen, som tydligen är en sevärdighet.

Har någon erfarenhet av vandringar kring Orsa? Antar att det är mer lågfjällsmiljö här. Är även öppen för något längre vandringar eftersom vi skulle kunna gå ca 2,5 dag totalt.

Tacksam för svar!

Hej,

Jag till Rättvik på besök om ett par veckor och tänkte försöka klämma in en tvådagarsvandring under min tid i Dalarna (En eller två nätt i tält). Dessa trakter är ganska okända för mig så jag söker rådgivning.

Har kikat en del på Siljansleden mellan Rättvik och Orsa, en sträcka på 42km. Har någon erfarenhet av denna etapp? Hade helst vandrat i mer kuperad miljö eller kring sjöar, så är egentligen lite skeptisk till detta alternativ.

Ett annat alternativ kan vara Leksand - Rättvik. Har förstått att denna etapp passerar Styggforsen, som tydligen är en sevärdighet.

Har någon erfarenhet av vandringar kring Orsa? Antar att det är mer lågfjällsmiljö här. Är även öppen för något längre vandringar eftersom vi skulle kunna gå ca 2,5 dag totalt.

Tacksam för svar!
Hej!
Bodde i Orsa för 15 år sedan och uppskattade den vilda naturen norr om byn. Då fanns det relativt nyfixade leder, "Prästvägarna", Prästleden eller liknande. Prästen gick förr dessa vägar på sina rundor i Finnskogen. tror att det skulle gå att ta enkeltur till Noppikoski.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips