Köpa enmanstält för vandring

Jag har bestämt mig för att vandra en sträcka själv i sommar. Jag har vandrat en del men aldrig själv och ska nu köpa ett tält för tillfället. Ungefär hur mycket är rimligt (som mest) att ett tält för en person väger?
Min plan är att packningen totalt ska väga runt 8-10 kg (beroende på vatten) och att det blir två nätter denna första ensamma gång. Har tittat på två tält, det ena väger 1 kg och det andra 1750g. Vattenpelaren är betydligt högre på det sista - vilket gör att jag ändå lutar mot det. Visst, det är mer tyngd att släpa på men jag tänker att det är värt det om vädret är lite busigt.
Tacksam för rekommendationer på enmanstält också.
 
Val av tält en en av de mest vanliga frågorna på detta forum. Så om du söker på Utsidan.se bör du få många träffar!
Hursom. för egen del prioriterar jag utrymme/komfort före vikt. Så jag anser att du i första hand ska titta på ett tvåmanstält! Därefter anser jag att designen/geometrin är av stor betydelse. Att ha öppningarna utmed sidan/sidorna istf vid huvud- eller fotända tycker jag (som iofs börjar bli gammal o stel) är väldigt viktigt, och på flera sätt praktiskt vare sig man är en eller två i tältet.
Mitt tält, Exped Venus II Extreme, väger 3 kg, och det är iofs väl mycket när man går själv, men jag trivs väldigt bra med det och har svårt att motivera utlägget för ett lättare (och kostsamt) tält med mina få tältnätter per år.
Acceptabel max vikt för tält - och annan basic utrustning - beror ju på flera olika saker (dina preferenser och var (vilket klimat) du tänker gå i.
Hursomhelst, så skulle jag för egen del, om jag skulle köpa ett nytt tält för ensamvandring och vara 20-40 år med hygglig vandringsvana söka ett tvåmannatält på 1,5 - 2,0 kg. Lättare tält än så känns för extrema för min del.
 
För vandring skulle jag välja enkilostältet i första hand.

Det är inte vanligt att vattenpelaren för tälttaket har någon avgörande betydelse på tält från 2000 :- och uppåt. Vad är det för material i tältet?

Thhre
 
Jag tycker absolut att du ska tänka på vikten. 10 kg för mig som är 168 cm och väger 65 kg är inte samma sak som för en man på 180 och 78 kg. Dels är jag mindre men jag har inte heller samma muskelmassa som en man i samma storlek och allt sånt spelar roll. När jag är ute vill jag bära så lätt jag kan, med rimlig bekvämlighet, för det ska vara njutbart, inte ett styrketest.

Själv använder ett 2-personers Lanshan som är helt rimligt att ha själv trots att det är just för 2 (använder det när jag är ute med yngsta dottern också), på tal om platsen. Ingång på båda sidor och överraskande stora absider för den typen av tält. Väger 1170 gram med några extra modifikationer. Det kräver dock att man använder stavar.
 
Val av tält en en av de mest vanliga frågorna på detta forum. Så om du söker på Utsidan.se bör du få många träffar!
Hursom. för egen del prioriterar jag utrymme/komfort före vikt. Så jag anser att du i första hand ska titta på ett tvåmanstält! Därefter anser jag att designen/geometrin är av stor betydelse. Att ha öppningarna utmed sidan/sidorna istf vid huvud- eller fotända tycker jag (som iofs börjar bli gammal o stel) är väldigt viktigt, och på flera sätt praktiskt vare sig man är en eller två i tältet.
Mitt tält, Exped Venus II Extreme, väger 3 kg, och det är iofs väl mycket när man går själv, men jag trivs väldigt bra med det och har svårt att motivera utlägget för ett lättare (och kostsamt) tält med mina få tältnätter per år.
Acceptabel max vikt för tält - och annan basic utrustning - beror ju på flera olika saker (dina preferenser och var (vilket klimat) du tänker gå i.
Hursomhelst, så skulle jag för egen del, om jag skulle köpa ett nytt tält för ensamvandring och vara 20-40 år med hygglig vandringsvana söka ett tvåmannatält på 1,5 - 2,0 kg. Lättare tält än så känns för extrema för min del.

Jag testade att söka men gör nog något fel för det kommer upp många träffar men de flesta är inte för enmanstält (utan två eller tre personer). Det kanske beror på, som du skriver, att man bör titta på ett tvåmanstält.

Vi har ett sexmannatält (fast det är lagom för fyra, två vuxna och två tonåringar) och ett tremannatält (som är lagom för två vuxna eller en vuxen och en tonåring) i vårt fall. Vi vuxna har ca 30-35 tältnätter/år (tonåringarna ligger på runt 12 numera). (Framför allt på sommaren men också vår och höst. Vintertältning blir 2-4 nätter).

Enmanstältet är planen i nuläget vandring i Sverige och Norge under senvåren, sommaren och tidig höst.
Jag ska kika mer på tvåmannatält och se vad som kan passa mig.
Tack snälla för ditt svar!
 
För vandring skulle jag välja enkilostältet i första hand.

Det är inte vanligt att vattenpelaren för tälttaket har någon avgörande betydelse på tält från 2000 :- och uppåt. Vad är det för material i tältet?

Thhre
Det ena är nylon och det andra är polyester. Behöver väl inte sägas men 1kgs tältet är nylon.
 
Jag tycker absolut att du ska tänka på vikten. 10 kg för mig som är 168 cm och väger 65 kg är inte samma sak som för en man på 180 och 78 kg. Dels är jag mindre men jag har inte heller samma muskelmassa som en man i samma storlek och allt sånt spelar roll. När jag är ute vill jag bära så lätt jag kan, med rimlig bekvämlighet, för det ska vara njutbart, inte ett styrketest.

Själv använder ett 2-personers Lanshan som är helt rimligt att ha själv trots att det är just för 2 (använder det när jag är ute med yngsta dottern också), på tal om platsen. Ingång på båda sidor och överraskande stora absider för den typen av tält. Väger 1170 gram med några extra modifikationer. Det kräver dock att man använder stavar.

Vikten känns viktig. Jag är 166cm och väger 62kg och njutningen med vandringen är högt prioriterat för mig. Och önskan är att gå ganska långt varje dag (långt för mig innebär ca 1,5 - 2mil/dag) och då är det också viktigt att vikten är ”lagom”. (Men jag är helt öppen för att det blir kortare. Har inte lagt upp etapperna än).
Ska googla på Lanshan. Tack för tipset!
 
Under mina 31 bergsvandringssomrar, 1989-2019, använde jag huvudsakligen två tält, ett Akto (1,7 kg) och ett Laser Comp (1,1 kg), 349 resp. 169 nätter. Därutöver ett TNF, glömt modellen men i längden ville jag ha ett tält där inner och ytter reses tillsammans. LC följer mig även idag, på låglandsvandring och cykelturer. För mig, som idag är 171 cm lång och väger c:a 68 kg-- jag var i början flera centimeter längre -- har utrymmet och komforten aldrig varit något problem; jag skulle aldrig drömt om att skaffa ett tvåmans.

Ett större tält skulle i vissa fall ha minskat möjligheterna att hitta bra tältplats. För mig har packningens vikt, skrymme och överskådlighet alltid varit viktiga, bl a för hanterligheten på tåg och bussar, säkerheten på utsatta passasger och det kroppsliga slitaget. Det kan finnas skäl till att jag hann fylla 75 innan jag gick över till mindre krävande aktiviteter.

Ett tält ska helst vara lika lätt att sätta upp som mitt Akto, och lika lätt att packa undan som mitt LC. Och kosta mindre än båda.
 
Tältning på kalfjäll ställer högre krav på tältet än om du bara ska hålla dig på lågland. Tältning på vinterfjäll ställer ännu högre krav.

För vandring nedanför fjällen under sommarhalvåret skulle jag välja något riktigt lätt. Där funkar det mesta. För fjällbruk något mer robust.

Claes Grundsten tycker att Hilleberg Niak är det bästa solotältet för fjällbruk.
 
Det finns mängder av tältmodeller. Men inte så många enmanstält. Ett enmanstält har med fördel ingång och absid på långsidan. Ett tvåmanstält varsin motsvarande ingång enligt min egen erfarenhet. Det gör t ex Niak mer lämpligt för en person.

Vid tältning på snö är ett tremannatält bekvämt för två.

Silnylon är ett utmärkt yttertältsmaterial.

Brukaren betyder mer än tältmodellen och tältfabrikatet.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ebh Vandra- Skall köpa ryggsäck men vilken? Vandringsleder 5
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.