Vandring i sommar?

Svaret på frågan hänger nog rätt mcket på mina knän. Jag har skaffat ortoser som verkar lagom stödjande. Bland de mest givande lederna de senase åren var Bergslagsleden och Skåneleden. Den senare har jag gått i nordöstra hörnet av Skåne t ex Bromölla, med bl a en magisk natt vid Grundsjön (som ligger på länsgränsen). Men jag har också funderat lite på vad som finns kring Degeberga och Forsakar, om det nu inte kommer en massa tältförbud och liknande i vägen.

För ett par år sen planerade jag en tur på ÅS till ås, men tappade sugen nör jag läste en varning om dåligt vatten. På Skånleden tycks annars ett återkommande bekymmer vara att brunnarna sinar. När jag var där kunde jag med ett enda undntag ta vatten ur sjöar; en enda gång behövde jag pumpa, och vattnet räckte. Med tanke på annan pågående tråd är det kanske bäst att säga: läger förutsätter vatten, DÄR.

Förslag?

Av Bergslagsleden känner jag två avsnitt. Det ena är Ramundeboda--Ånnaboda (där just den platsen är något man ska skynda förbi) som bl a gav läger av toppklass i Bäckelid. Det andra är söder därom, Olshammar.-- (nästan) Ramundeboda. Jag har försökt sätta mig in i möjligheterna, fr a att ta sig dit på rimligt enkelt sätt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har du provat Bergslagsledens första etapper, etapp 1, 2, 3, 4 med utgångspunkt från Kloten? Jättefin vandring, dock mycket kuperad vilket förstås kan vara jobbigt för dåliga knän. Etappen förbi Kopparberg är kanske den tråkigaste men den går man snabbt förbi och där kan man ju också fylla på matsäck och dryck. Längsmed leden ligger också Kindla Naturreservat som du inte ska missa. Där kan du vandra en hel dag och övernatta innan du fortsätter. Detta är den vildaste delen av Bergslagsleden.

Detta förstod jag inte.
Jag måste kanske förklara. Jag trodde att filter förutsätter något att filtrera. När det enda vattnet på en viss plats är en brunn så är man hänvisad till denna. Så var det på en etapppunkt på min tur i Skåne. Hur får man upp vatten ur en brunn utan att pumpa? På andra ställen fanns brunnar, av vilka en hade sinat, men i det fallet fanns en sjö att ta vatten ur.

Jag måste kanske förklara. Jag trodde att filter förutsätter något att filtrera. När det enda vattnet på en viss plats är en brunn så är man hänvisad till denna. Så var det på en etapppunkt på min tur i Skåne. Hur får man upp vatten ur en brunn utan att pumpa? På andra ställen fanns brunnar, av vilka en hade sinat, men i det fallet fanns en sjö att ta vatten ur.
Hink med rep användes ju förr i brunnar - kanske med en byggd vev-anordning. Om man inte hade ricke-pump...

/Patrik

Har du provat Bergslagsledens första etapper, etapp 1, 2, 3, 4 med utgångspunkt från Kloten? Jättefin vandring, dock mycket kuperad vilket förstås kan vara jobbigt för dåliga knän. Etappen förbi Kopparberg är kanske den tråkigaste men den går man snabbt förbi och där kan man ju också fylla på matsäck och dryck. Längsmed leden ligger också Kindla Naturreservat som du inte ska missa. Där kan du vandra en hel dag och övernatta innan du fortsätter. Detta är den vildaste delen av Bergslagsleden.
Tack. Kan vara intressant om jag hittar enkelt till ledens början. Eller, om det lönar sig att börja i Kopparberg. När jag gick Ramundeboda--Ånnaboda för 14 år sen hade jag tryckt ut en ledkarta på webben. Jag har den inte kvar och hittar inget motsvarande idag.

Tack. Kan vara intressant om jag hittar enkelt till ledens början. Eller, om det lönar sig att börja i Kopparberg. När jag gick Ramundeboda--Ånnaboda för 14 år sen hade jag tryckt ut en ledkarta på webben. Jag har den inte kvar och hittar inget motsvarande idag.
(har beställt från Kartbutiken) Siktar på lite kortare etapper, om det går lätt att hitta tältläger vid sjöar e.d.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips