Vandring i Muddus?

Jag funderar på att vandra i Muddus nationalpark i slutet av nästa sommar och undrar om nån vet hur det är med vandring utanför stigarna/vandringslederna? T ex norrut från Manson upp mot väg 97? Eller nordväst från Muddusfallet mot väg 97? Jag är främst intresserad av urskogsområden och skulle gärna vilja veta mer om de olika skogsområderna i Muddus, var finns tall respektive granskogar? Skogstips, någon?!

//Mikael

Jag funderar på att vandra i Muddus nationalpark i slutet av nästa sommar och undrar om nån vet hur det är med vandring utanför stigarna/vandringslederna? T ex norrut från Manson upp mot väg 97? Eller nordväst från Muddusfallet mot väg 97? Jag är främst intresserad av urskogsområden och skulle gärna vilja veta mer om de olika skogsområderna i Muddus, var finns tall respektive granskogar? Skogstips, någon?!

//Mikael

Hör med 3338, här på utsidan,han vet nog.
peter

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I förra veckan la sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongsstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Jag var till Muddus i fjol för första gången och jag blev positivt överraskad. Nu gick jag bara längs leden men jag träffade två äldre herrar som varit där många år och dom gick lite här och var. Ett tips som dom gav mig var att absolut lära sig gå kompassgång eftersom det är mycket myrar och få ordentliga kännetecken. Annars är risken stor att man hamnar fel när man ska utanför stigarna.

Jag var där i början av juni och då var det nästan myggfritt men jag kan tänka mig att det kan bli ruskigt mycket mygg där under sommaren. Det finns nog en hel del att se i dom norra delarna som är utan stigar men det kan nog vara lite besvärligt att ta sig fram längs dom blöta myrarna. Det gäller att läsa kartan ordentligt och försöka hitta dom stråk längs myrarna där det är farbart.

Om du inte redan läst Edvin Nilssons och Lennart Arvidssons bok om Muddus så tycker jag att du ska göra det. Där finns en massa tips om olika platser att besöka. Även om boken har en hel del år på nacken så är den nog väldigt aktuell.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips