Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C

Normalt är det lättnavigerat i fjällen. Men i dimma/låga moln och brant terräng kan det vara svårt. GPS eller höjdmätare kan då vara ett värdefullt komplement till tryckt karta och kompass.

Thure

Hej!

Jag kör med Calazos app i min iPhone som komplement till papperskartan. Fungerat hur bra som helst för att dubbelkolla med mot papperskartan när jag gått utanför led.
Du köper kartan som kostar nån hundring, typ lika mycket som den fysiska varianten, och den laddas då ned till din smartphone. GPSen fungerar ju oavsett mobilteckning. Billig lösning om du redan har en samarphone.

Second this. Hade Calazo när jag var i området runt keb, funkade kalas att köra totalt offline. Alla kartbilder i min youtube-video är från Calazo https://www.youtube.com/watch?v=wCMMnLa2SUg , där man får en känsla för kvaliteten. Sen hade jag batteripack för extra laddning (ca 4x), vilket funkade bra eftersom det fanns möjlighet till laddning på fjällstationen. Om jag inte hade möjlighet till laddning av batteripacket så kanske en solcellsladdare skulle funka, ingen aning. Glöm inte papperskarta och kompass också.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips