Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vandring 2024
- Trådstartare Totteman
- Start datum
I år blir det Sarek för fjärde året i rad. Jag kan liksom inte komma ifrån området. Det drar så förbannat.Jag försöker oftast få till årets längre vandring i september, då det brukar vara myggfritt. Jag tänker mig 10 dagars semester, så det kan bli upp till 10-13 dagars vandring.
I år har jag funderingar på Sarek igen, men det finns planer på Padjelanta också. Det beror på vad vi kommer fram till...i år vandrar jag inte själv.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det svåra är att välja - tycker jag.Det börjar byggas upp ett sug efter en "riktig" vandring och så kommer idéerna. Ofta från utsidan.
Finns så många ställen jag inte upplevt och så många jag vill återbesöka...
Det börjar nästan alltid med kartor för mig. Ett avkopplande tidsfördriv en fredagkväll kan vara att sitta och rita spår i Google Earth pro, på fjällkartan. Det börjar ofta helt i drömmarnas värld, men sedan går jag vidare med en del rutter, läser på, stoppar in viktig info och ändrar på omöjliga rutter, och så vips börjar det närma sig något genomförbart. Läsa på gör jag främst om det som verkar klurigt. Jag inspireras förstås av andra, men mystiken i det oupptäckta där bland höjdkurvorna är en del i varför jag söker mig bortom lederna. Och då börjar det nästan alltid med kartor.
Ja, vart det bär av är långt i från bestämt ännu.
Kanske blir det en fiske vandring i fjällen igen ?
Väder och vind, tid och lust får avgöra.
Kanske blir det en fiske vandring i fjällen igen ?
Väder och vind, tid och lust får avgöra.
Jag tror/hoppar att jag ska visitera övre Njoatsosvagge sommaren 2024. Och möjligen en annan tur till Mårma i september. Jag vill också till Abisko alperna, få se om jag lyckas med det. Planerar med kartan, läser Grundsten och Neregård, och Utsidan förstås.
Jag planerar en vandring med barnen från Abisko till Nikkaluokta efter att ha gått Hemavan till Ammarnäs med dem i somras. Det blir förmodligen 1-2 vandringar till och där är det mer öppet.
Förra året vandrade jag för första gången ensam, en stugtur via Vålådalsstugan, Gåsen och Stendalsstugan. Så nu funderar jag på att gå själv och tälta. Antingen Storulvån till Vålådalen, alternativt runt Lunndörren. Andra alternativ är Låktatjåkko/Kårsavagge eller Vistasdalen/Kaskasvagge/Tarfala.
Jag gör vandringsförslag med hjälp av Minkarta och klipper in dem i Google Sheets. Hittills har jag två förslag i Jämtland, tre i Sarek, en i Hemavan och en runt Vistas/Tarfala.
Förra året vandrade jag för första gången ensam, en stugtur via Vålådalsstugan, Gåsen och Stendalsstugan. Så nu funderar jag på att gå själv och tälta. Antingen Storulvån till Vålådalen, alternativt runt Lunndörren. Andra alternativ är Låktatjåkko/Kårsavagge eller Vistasdalen/Kaskasvagge/Tarfala.
Jag gör vandringsförslag med hjälp av Minkarta och klipper in dem i Google Sheets. Hittills har jag två förslag i Jämtland, tre i Sarek, en i Hemavan och en runt Vistas/Tarfala.
Solovandringar är härligt. Jag lästa att du skulle gå Storlien till Vålådalen, men det var visst Storulvån till Vålådalen. Det knepiga med den vandringen är var man korsar Handölan. Bron som tidigare varit nära Storulvån är inte kvar, så alternativet är att korsa vid Tjallingen.Jag planerar en vandring med barnen från Abisko till Nikkaluokta efter att ha gått Hemavan till Ammarnäs med dem i somras. Det blir förmodligen 1-2 vandringar till och där är det mer öppet.
Kolla in min blogg. Jag har skrivit lite om Lunndörren, om Bunnerfjällen...ja, lite annat också.
Jag har förresten vandrat från Storlien till Vålådalen, via Nedalshytta och ända till Lunndörrsstugan.
Lycka till!
Ja Storulvån till Vålådalen (det är det jag skrev?Solovandringar är härligt. Jag lästa att du skulle gå Storlien till Vålådalen, men det var visst Storulvån till Vålådalen. Det knepiga med den vandringen är var man korsar Handölan. Bron som tidigare varit nära Storulvån är inte kvar, så alternativet är att korsa vid Tjallingen.
Kolla in min blogg. Jag har skrivit lite om Lunndörren, om Bunnerfjällen...ja, lite annat också.
Jag har förresten vandrat från Storlien till Vålådalen, via Nedalshytta och ända till Lunndörrsstugan.
Lycka till!
Jag tänkte i så fall gå över Endalshöjden och ta mig över bron över Handölan (den finns kvar vad jag förstått), sedan vada över Gåsån. Sedan tälta vid Stendalstjärnarna och fiska lite. Efter det antingen gå till Kroktjärnarna och tälta och fiska där, alternativt gå till Stendalsstugan och basta sista dagen (vid dåligt väder).
Lunndörrsfjällen lockar dock också eftersom jag inte varit där, även om det blir lite väl mycket vandring genom skogen. Något sånt här hade jag i så fall tänkt mig och utgå från Vålådalen.
Spännande! Det är lättvandrat där man går utanför lederna, så du kan gå hur som helst egentligen.Ja Storulvån till Vålådalen (det är det jag skrev?)
Jag tänkte i så fall gå över Endalshöjden och ta mig över bron över Handölan (den finns kvar vad jag förstått), sedan vada över Gåsån. Sedan tälta vid Stendalstjärnarna och fiska lite. Efter det antingen gå till Kroktjärnarna och tälta och fiska där, alternativt gå till Stendalsstugan och basta sista dagen (vid dåligt väder).
Visa bilaga 43264
Lunndörrsfjällen lockar dock också eftersom jag inte varit där, även om det blir lite väl mycket vandring genom skogen. Något sånt här hade jag i så fall tänkt mig och utgå från Vålådalen.
Visa bilaga 43265
Åh, blev lite sugen på Lunndörren igen...var där 2019...
Lycka till!
Liknande trådar
- Svar
- 30
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg