Vandring 2024

Jag försöker oftast få till årets längre vandring i september, då det brukar vara myggfritt. Jag tänker mig 10 dagars semester, så det kan bli upp till 10-13 dagars vandring.
I år har jag funderingar på Sarek igen, men det finns planer på Padjelanta också. Det beror på vad vi kommer fram till...i år vandrar jag inte själv.
I år blir det Sarek för fjärde året i rad. Jag kan liksom inte komma ifrån området. Det drar så förbannat.
 
Det börjar med en fix ide som får växa. Den övergår gradvis till en efterforskningsfas som senare övergår till en planeringsfas om ideen visar sig tillräckligt intressant och görligt.
 
Det börjar nästan alltid med kartor för mig. Ett avkopplande tidsfördriv en fredagkväll kan vara att sitta och rita spår i Google Earth pro, på fjällkartan. Det börjar ofta helt i drömmarnas värld, men sedan går jag vidare med en del rutter, läser på, stoppar in viktig info och ändrar på omöjliga rutter, och så vips börjar det närma sig något genomförbart. Läsa på gör jag främst om det som verkar klurigt. Jag inspireras förstås av andra, men mystiken i det oupptäckta där bland höjdkurvorna är en del i varför jag söker mig bortom lederna. Och då börjar det nästan alltid med kartor.
 
Ja, vart det bär av är långt i från bestämt ännu.
Kanske blir det en fiske vandring i fjällen igen ?

Väder och vind, tid och lust får avgöra.
 
Jag tror/hoppar att jag ska visitera övre Njoatsosvagge sommaren 2024. Och möjligen en annan tur till Mårma i september. Jag vill också till Abisko alperna, få se om jag lyckas med det. Planerar med kartan, läser Grundsten och Neregård, och Utsidan förstås.
 
Jag planerar en vandring med barnen från Abisko till Nikkaluokta efter att ha gått Hemavan till Ammarnäs med dem i somras. Det blir förmodligen 1-2 vandringar till och där är det mer öppet.

Förra året vandrade jag för första gången ensam, en stugtur via Vålådalsstugan, Gåsen och Stendalsstugan. Så nu funderar jag på att gå själv och tälta. Antingen Storulvån till Vålådalen, alternativt runt Lunndörren. Andra alternativ är Låktatjåkko/Kårsavagge eller Vistasdalen/Kaskasvagge/Tarfala.

Jag gör vandringsförslag med hjälp av Minkarta och klipper in dem i Google Sheets. Hittills har jag två förslag i Jämtland, tre i Sarek, en i Hemavan och en runt Vistas/Tarfala.
 
Jag planerar en vandring med barnen från Abisko till Nikkaluokta efter att ha gått Hemavan till Ammarnäs med dem i somras. Det blir förmodligen 1-2 vandringar till och där är det mer öppet.

Förra året vandrade jag för första gången ensam, en stugtur via Vålådalsstugan, Gåsen och Stendalsstugan. Så nu funderar jag på att gå själv och tälta. Antingen Storulvån till Vålådalen, alternativt runt Lunndörren. Andra alternativ är Låktatjåkko/Kårsavagge eller Vistasdalen/Kaskasvagge/Tarfala.

Jag gör vandringsförslag med hjälp av Minkarta och klipper in dem i Google Sheets. Hittills har jag två förslag i Jämtland, tre i Sarek, en i Hemavan och en runt Vistas/Tarfala.
Solovandringar är härligt. Jag lästa att du skulle gå Storlien till Vålådalen, men det var visst Storulvån till Vålådalen. Det knepiga med den vandringen är var man korsar Handölan. Bron som tidigare varit nära Storulvån är inte kvar, så alternativet är att korsa vid Tjallingen.

Kolla in min blogg. Jag har skrivit lite om Lunndörren, om Bunnerfjällen...ja, lite annat också.

Jag har förresten vandrat från Storlien till Vålådalen, via Nedalshytta och ända till Lunndörrsstugan.

Lycka till!
 
Solovandringar är härligt. Jag lästa att du skulle gå Storlien till Vålådalen, men det var visst Storulvån till Vålådalen. Det knepiga med den vandringen är var man korsar Handölan. Bron som tidigare varit nära Storulvån är inte kvar, så alternativet är att korsa vid Tjallingen.

Kolla in min blogg. Jag har skrivit lite om Lunndörren, om Bunnerfjällen...ja, lite annat också.

Jag har förresten vandrat från Storlien till Vålådalen, via Nedalshytta och ända till Lunndörrsstugan.

Lycka till!
Ja Storulvån till Vålådalen (det är det jag skrev? :) )

Jag tänkte i så fall gå över Endalshöjden och ta mig över bron över Handölan (den finns kvar vad jag förstått), sedan vada över Gåsån. Sedan tälta vid Stendalstjärnarna och fiska lite. Efter det antingen gå till Kroktjärnarna och tälta och fiska där, alternativt gå till Stendalsstugan och basta sista dagen (vid dåligt väder).
1706862907455.png


Lunndörrsfjällen lockar dock också eftersom jag inte varit där, även om det blir lite väl mycket vandring genom skogen. Något sånt här hade jag i så fall tänkt mig och utgå från Vålådalen.
1706863263075.png
 
Ja Storulvån till Vålådalen (det är det jag skrev? :) )

Jag tänkte i så fall gå över Endalshöjden och ta mig över bron över Handölan (den finns kvar vad jag förstått), sedan vada över Gåsån. Sedan tälta vid Stendalstjärnarna och fiska lite. Efter det antingen gå till Kroktjärnarna och tälta och fiska där, alternativt gå till Stendalsstugan och basta sista dagen (vid dåligt väder).
Visa bilaga 43264

Lunndörrsfjällen lockar dock också eftersom jag inte varit där, även om det blir lite väl mycket vandring genom skogen. Något sånt här hade jag i så fall tänkt mig och utgå från Vålådalen.
Visa bilaga 43265
Spännande! Det är lättvandrat där man går utanför lederna, så du kan gå hur som helst egentligen.
Åh, blev lite sugen på Lunndörren igen...var där 2019...
Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.