Vandrare fast på Kebne

läste nåt om orkanvindar... även om det också var en tidningsartikel...
edit: 23m/s i byarna i tarfala igår enl. smhi, även om medelvinden var ganska låg.. max byvind 33m/s... vet inte var jag hittar äldre data än så...

Fjällsäkerhetsrådet skriver så här på Facebook:

"Fjällräddningen i Kiruna undsatte i dag 2 personer som väntat ut en tuff storm i Kebnekaijses toppstuga på 2000 meters höjd. De sökte skydd för 5 dagar sedan och det som är anmärkningsvärt är att de bara hade en chokladkaka med som proviant. Nu gick allt bra och förutom att det var utsvultna så kan de vara ytterst tacksamma för att det finns en toppstuga att söka skydd i och att vi har en fantastisk fjällräddning som kan genomföra liknande räddningsinsatser. Läs mer på NSD:s webbplats. /Per-Olov Wikberg"

//A

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
läste nåt om orkanvindar... även om det också var en tidningsartikel...
edit: 23m/s i byarna i tarfala igår enl. smhi, även om medelvinden var ganska låg.. max byvind 33m/s... vet inte var jag hittar äldre data än så...

Eftersom jag jobbade natt mot måndag och funderade kring saker som bland annat turbulens i/över/öster om fjällen så kan jag avslöja att vindstyrkorna klarade orkanstyrka i Tarfala, 70 kt landade byvindsmaxet på (ungefär 38 m/s). Medelvinden på toppstugans nivå hade ett max 65-70 kt hos dom olika operativa modellerna vi använder oss av. Dessutom så fick jag en rapport från en SAS kärra på väg till Kiruna att dom hade 60-65kt hela vägen från FL100 ner till 4800ft så man kan gott göra antagandet att modellernas vind var korrekt, och kanske rent av plussa på ytterligare några knop pga topografiska effekter.

Så summa summarum nog rörde det sig om orkanstyrka i byarna, och mycket möjligt även i medelvind.

Tyvärr verkar vindmätaren i Tarfala fungera lite sporadiskt just nu, men jag kan kolla närmre på jobbet vad Tarfala hade för maxvind under hela perioden.

/Jesper

Tycker det låter som de hade en god portion tur och de gjorde naturligtvis rätt som stannade i toppstugan. Man bör ju ha i åtanke att det mörknar vid 14-15 tiden och i kombination med busväder så har nog sikten varit riktigt dålig. Lägg till piskande nederbörd och förmodligen en hel del isbildning pga av de varma temperaturerna den senaste tiden. Kyleffekten bör ha varit påtaglig; även om det varit runt nollan nere vid stationen så faller temperaturen ofta med nästan en grad per hundra meter. Med andra ord stor risk för nedkylning och förfrysningsskador i den vinden även med moderata temperaturer på 5-10 minus runt 2000 m. Inget läge man knallar någon längre sträcka i. Dessutom väldigt svårorienterat i en terräng där man helst inte vill hamna fel.
Skönt att allt gick bra men kan kanske ge en tankeställare om att vistelse i högfjällsterräng i november ställer lite andra krav än under de ljusa sommarmånaderna.

Skönt att allt gick bra men kan kanske ge en tankeställare om att vistelse i högfjällsterräng i november ställer lite andra krav än under de ljusa sommarmånaderna.

Definitivt, personligen hade jag nog inte gått upp efter mitten av september utan ett kök, mat för 3-4 dagar samt någon slags rudimentär shelter som vindsäck eller bivy... de var två, så brutalt mycket väger det faktiskt inte... men, men, lätt att vara efterklok... finns många missar man kan göra.

Kylan tycks ha varit ett mindre problem för männen.

- De frös bara då och då. Det fanns två filtar i stugan och med dem hade de gjort en koja under en av britsarna för att hushålla så mycket som möjligt med värmen, säger Odd Fischer.

- Vätska hade de fått genom att ta pet-flaskor med snö i som de smälte mot kroppen, säger han.

Om dessa uppgifter från Svenska Dagbladet stämmer så verkar det ju som att grabbarna inte var helt amatörmässiga ändå. Och om det blåste 38 sekundmeter utanför så var det nog helt rätt beslut att stanna kvar på plats.

Jag ser ingen större anledning att utgå från att männen var amatörmässiga. Själv tycker jag att jag har samlat på mig ganska mycket fjällerfarenhet genom åren, men tyvärr innebär det mest att jag blivit mer efterklok. Jag gör fortfarande glädjekalkyler och missbedömningar då och då som försätter mig i mer eller minder jobbiga situationer. Att knalla upp på Kebnekaise en dag i november hade definitivt lockat. Dock, med 25 års fjällturer i bagaget så hade jag tagit med dunjacka och kök, samt kanske isyxa och stegjärn :)

Jag ser ingen större anledning att utgå från att männen var amatörmässiga. Själv tycker jag att jag har samlat på mig ganska mycket fjällerfarenhet genom åren, men tyvärr innebär det mest att jag blivit mer efterklok. Jag gör fortfarande glädjekalkyler och missbedömningar då och då som försätter mig i mer eller minder jobbiga situationer. Att knalla upp på Kebnekaise en dag i november hade definitivt lockat. Dock, med 25 års fjällturer i bagaget så hade jag tagit med dunjacka och kök, samt kanske isyxa och stegjärn :)

Lägg till vindsäck/motsv. Utan skydd är risken för att bli ofrivilligt permanentboende i något stenröse tämligen stor...värmeförlusten är snabb och omfattande utomhus i hårt väder.

...man kan ju alltid chansa på att ovädret slår till i närheten av stuga/vindskydd..;)

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips