Vandra Vindelfjällen

Hej!

Har fundering på att vandra i Vindelfjällen i år. Skulle gärna ha tips och vad som är sevärt. Tycker egentligen om högalpina områden osäkert om jag får detta i dessa områden. Men skulle mycket väl kunna tänka mig att ta en löp-vandringstur med lätt säck och lätta skor istället. Någon som har erfarenhet av detta.

Det jag vet att jag vill är att jag ska till Ammarnäs. Har inte bestämt mig mig för om jag ska vandra mellan Hemavan till Ammarnäs eller om jag ska börja på annan plats. Viterskalet tycker jag också verkar se fint ut.

Hälsningar
Pia
 
Spännande ravin

Hejsan,

Jo Vindelfjällen är ju helt klart mer "avrundade" till sin natur. Så är man på jakt efter så högalpint som möjligt är definitivt Viterskalet ett måste. Dalgången går ju mellan de två högsta topparna i området! Sen är det ju upp till var och en att bestämma hur mycket man gillar att följa led. Går man från Hemavan till Ammarnäs kommer man ju "tvingas" följa Kungsleden till ganska stor utsträckning.

Ett alternativ om man vill gå orösat (och har lite mer tid på sig) är att istället gå mellan Ammarnäs och Vilasund, som ligger ett gäng mil längre västerut längs "Blåa Vägen". Gjorde en rundtur i det området för en 15 år sedan i runda slängar. Om jag minns rätt så rundade vi Aurofjället på västsidan och tog oss ner mot Övre Ältsvattnet. Ett sällan besökt område med en lågmäld charm. En av höjdpunkterna på turen var att passera den så kallade Marmorkanjonen som Gahpsjuhkatje skurit ut på vägen ner mot Övre Ältsvattnet (tror att den här bilden är tagen därifrån: http://www.azote.se/image/Bäcken-ha...-den-grå-vita-kalkstenen-/marmorkanjon/7763/3).

Strax söder om Ältsvattnet ska det finnas en bro över Ältsån och därifrån hade jag personligen valt att gå genom Ammmarfjället till Ammarnäs.

/ Stefan
 
Vandra/Springa Vindelfjällen

Stefan, det lät intressant det ska jag kolla på. Den här turen verkar dock vara mera vandring. Hade stark fundering på vandra/springa tur. Då krävs det dock att det är hyfsat underlag. Är det någon som vet något om detta?

Hälsningar
Pia
 
Vackert och lätt!

Jag har gått sträckan mellan Hemavan och Ammarnäs två gånger. En fin tur. Du kan gå upp på Norra Sytertoppen om du vill ha en utmaning. Jag har gått från Viterskalstugan en gång, vilket är enklare än att gå från Syterstugan. Den vägen är det stenigare, gick där i fjol. Att ta sig mellan Ammarnäs och Hemavan med lätt säck, löpande eller traskande är inte omöjligt. Stugorna ligger med lämpliga avstånd. Du kan handla enkel mat vid varje stuga om jag minns rätt. Jag har även mött löpare på den här sträckan. Och Systerskalet är mäktigt! Lycka till!
 
En trevlig tur som kan varieras i rätt stor utsträckning är att gå norrut mot Skebleskalet från Ammarnäs. Sedan kan man väja att gå tillbaks via Vindelälven eller via Skidbäcksstugan...

Ett fint område där man i de södra delarna, nära Ammarnäs med fördel kan ligga och spana fågel.

Ammarfjället är lite av en bortglömd pärla....

MVH Pzon...
 
Kan rekommendera Vindelfjällen, ett vackert område med varierande miljöer. Ett alternativ är att gå på Björkfjället, platån norr om Vindelälven. Mycket lättgånget och fina vyer. Inga leder att följa men det är lätt att orientera sig.
Bifogar en bild som är tagen i närheten av Framaktjåhkka.

Calle
 

Bilagor

  • Framak.jpg
    Framak.jpg
    58.2 KB · Visningar: 1,476
Viterskalet är riktigt fint, tycker jag. Vill du ha en högalpin väg dit då kan man ta toppleden från syterstugan upp över Morhtejåhke och sedan vika av i dalgången innan sytertoppen (här kan man också lägga packning och ta en snabb topptur). Det är rätt blockigt fram tills man kommit förbi nedre kanten av glaciären, men i övrigt har jag inte haft några större problem än dåligt väder de par gångerna jag har gått den vägen åt andra hållet.

Här är en bild hur det ser ut ner med viterskalet längst bort. Bilden är tagen en bit upp längs toppleden, inte från lägsta punkten:

IMG_1381.b.jpg
 
...här är jag på väg in mot Skebleskalet, bilden är tagen strax innan det lilla huset Stabburet

// Pzon ..
 

Bilagor

  • DSC_0086.jpg
    DSC_0086.jpg
    83.3 KB · Visningar: 1,229
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tipp Vandra i Vindelfjällen Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.