Vandra/tälta i Alperna

Hej!
Vi vill iväg och vandra i Alperna någon gång under sommaren 2010 och har lite funderingar.

Då vi skulle föredra att tälta undrar vi om någon vet om det är möjligt och vad det kostar?
Är det något land som är att föredra när det gäller tältning?

Vi funderar även på orter som man kan rekommenderas att starta från och hur man bäst tar sig dit med flyg i från Sverige?

Hälsningar
Ida & Susanna
 
Ett par trådar som tar upp ämnet med att tälta i Alperna. Det låter lite på inlägget som om ni tänker tälta på campingplatser, så är det väl inget problem. Men om ni vill fricampa så kan man inte göra det hur som helst. Det finns en praxis som säger att man får slå upp tält så länge man befinner sig +2500 möh och från solnedgång till soluppgång. För mer info kan du kolla in trådarna.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52207&highlight=t%E4lt+alperna

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47280&highlight=t%E4lt+alperna

Mvh /Joel
 
Vandring motsvarande fjällvandring, dvs gå i dalgångar, kanske över nått pass och bo i tält, finns knappt inte i Alperna. Istället går de flesta med liten packning och bor i hyttor, som är av varierande kvalitet. Men naturligtvis finns det undantag, bland annat i östra Alperna.

Vandring i Alperna ställer mer krav, både på kondition och erfarenhet, pga höjd, glaciärer, etc. Hur avancerat vill ni gå, på vilken höjd?

Generellt är tältning på hög höjd (runt 3000 m), då främst på/närhet av glaciär, helt accepterat. Så länge man inte stör eller ligger allt för nära en hytta eller annan bebyggelse. Undantag finns på de stora populära bergen, bland annat Mont Blanc.

Tältning i närheten av trädgränsen, speciellt vid nån sjö, är att be om problem, speciellt i Schweiz. Det samma gäller tältning på de fina gräsängarna precis ovanför trädgränsen.

Att kombinera tältning och bo i hyttor är nog bäst. Men som sagt sätt nivån först.
 
!

Ett par trådar som tar upp ämnet med att tälta i Alperna. Det låter lite på inlägget som om ni tänker tälta på campingplatser, så är det väl inget problem. Men om ni vill fricampa så kan man inte göra det hur som helst. Det finns en praxis som säger att man får slå upp tält så länge man befinner sig +2500 möh och från solnedgång till soluppgång. För mer info kan du kolla in trådarna.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52207&highlight=t%E4lt+alperna

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47280&highlight=t%E4lt+alperna

Mvh /Joel

Det du kallar "praxis" kallar jag "talesätt". Går man in på ngt forum där det frågas om saken ställs istortsett bara ett antal gissningar mot varandra - ingen vet ngt, och det kanske är lika bra, ty om det var många fler än jag som gick med tält i Alperna bleve det kanske snart omöjligt. Sen 2002 är tältet min dominerande övernattningsform i Alperna och Pyreneerna; jag har tältat fritt 60-70 nätter i Alperna och aldrig så högt som över 2500 meter. Med tanke på att en vanlig passhöjd är 2400-2700 meter är möjligheterna inte så rika, precis! På SAC:s sidor finns en del tips om hur man som tältare
ska förhålla sig, åtm. i Schweiz.

Och utom i nationalparker e.d. (där regeln ofta är 19-9)
ställer jag upp tältet när jag är klar med dagens etapp - det kan vara 15-17 ungefär, och jag brukar riva tältet mellan 6.15 och 7 på morgonen, lite beroende på om det är i juni eller augusti. Då har solen alltid hunnit gå upp. I dag kom jag hem från en 11-dagars tur i Schweiz där jag för första gången nånsin lyckades tälta fritt samtliga 10 nätter. Ett par gånger kom jag till en fäbod och bad folket anvisa en plats och de kunde tala om att så och så många grindar bort stör inte djuren och jag varandra
och där finns bra mark och nära till vatten. Ett par andra tillfällen hamnade jag i omgivningar så vilda och övergivna att det aldrig var aktuellt att fråga någon. Tionde etappen förde mig till Septimerpasset mellan Bivio och Bregagliadalen och där var ingen hemma så jag uppsökte en garanterat diskret plats med bra mark. På kvällen mötte jag herden och efterhörde på bräcklig italienska (han kunde ingen tyska) om det var OK och han tog mycket lätt på det hela.

Platsen var f ö en liten sänka i en kil mellan två bäckar där jag utgick från att inga kor skulle passera på sitt stråk.
Vid 19-tiden visade sig fyra-fem vara mycket intresserade av den platsen; en spatserade runt
tätlet och ställde sig att slicka på det - jag är alltid nervös för att nån ko ska lyfta på svansen.


I Schweiz ska man se upp med s k Jagdschutzgebiete och liknande, markerade med röd-gula symboler och gröna tavlor,
och en dag tvingade mig ett sådant Schutzgebiet att förlänga etappen med sådär tre timmar. Om jag vandrar i Alperna någon mer gång (jag fyllde 65 år på turen) blir det nog ändå i Sydalperna där allt känns öppnare och friare, och marken överlag verkar bättre.
 
Tyvärr är alperna allt annat än tältvänligt. Men låt det inte avskräcka dig!
Se till att kolla upp var det finns campingplatser så att du har nånstans att ta vägen i värsta fall.
Annars är det ganska lugnt bara man sätter upp tältet på kvällen och sen river på morgonen.
Verkar vara väldigt få som har tält med sig där nere, iaf tmb rutten. De gångerna folk har gått förbi tältet så har de tyckt att man är mer en excentrisk dåre som vill bo så än objekt som väcker ilska hehe

Övernatta på camping brukar kostar runt 100kr.
Bra ställen att utgå från är Milano och Geneve, rätt billigt flyga dit om man bokar i tid. Sen beror oxå lite på var du hade tänkt vandra.
 
Senast ändrad:
Folk får gärna tro att Alperna är "allt annat" än tältvänligt, eftersom det underlättar för ex.vis mig.
Jag skulle dock hävda att Västalperna är minst lika tältvänliga som Pyreneerna, varvid förstås naturskyddsområden ska undvikas. T ex i La Vanoise är tältning tillåtet endast nära vissa stugor (bra om stugan är full, men meningslöst annars) och i Le Mercantour och Les Ecrins gäller den vanliga regeln 19-9, och minst en timmes väg innanför parkgränsen. I Italien verkar det vara totalförbud i Gran Paradiso utom på campingplatser,
och i naturparker som ex.vis Val Troncea är det förbjudet (men jag har tältat i en park alldes utanför naturparksgränsen!). I Parco Naturale delle Alpi Marittime har jag tältat efter att ha rådfrågat några scouter. Regeln var enligt dem en plats - en natt, inga tidsregler i övrigt. Men "i pastori sono antipatici" - jag tror dock att man slipper problem om man pratar med herdarna.

Utmärkta områden för tältvandring är Mt Thabor och Le Queyras (Frankrike) och Valli di Lanzo (Italien).
Det förstnämnda området kan ha mycket snö ännu i början av säsongen. Italien har ofta ännu mer snö i juni.

Priserna på camping varierar mycket. Inför min senaste tur i Schweiz campade jag i Andermatt för knappt 16 Franken. I övriga Alperna har jag betalat mellan 7 och 20(!) euro.
Frankrike verkar överlag vara billigare än Italien.
 
Alperna

Vi har vandrat mycket i Alperna.
Det är sällan man ser någon som tältar men regeln upp efter sol nedgång, ner innan soluppgång är det som praktiseras. Man kan tälta vid hytterna för en billig peng och då får man tillgång till toa osv.

Annars är det nog camping som gäller. De flesta bor på camping, tar kabinen eller vandrar upp på berget över dagen. Går mellan hyttorna och tar sig sedan tillbaka till campingen och tältet igen.

Men, vi har även varit med om att tälta på en rastplats strax utanför chamonix. Under kvällen strömmade det till mer och mer folk till rastplatsen så tillslut var vi ett stort gäng från många olika länder. Roligt!

Titta gärna in på vår hemsida där vi har bilder från alla våra vandringar i alperna. Här kanske du kan få tips på trevliga ställen att vandra.

www.traneving.se / vandra i alperna

/Helena och Thomas
 
Det är tveksamt om jag någonsin mer kommer att - därtill ingående! -
dela med mig av mina erfarenheter (t ex c:a 70 fria tältnätter i Aperna och c:a 50 i Pyreneerna) - andra vet ju bättre.

Efter att jag korrigerat missförstånd och talesätt korrigeras mina rättelser. Vem som praktiserar solnedgång till soluppgång är en smula oklart. Vi fåtaliga som vandrar fritt i Alperna vill nog att tältet ska få chansen att torka. Utanför naturskyddsområden kan man hålla sig till en enkel regel: på platser med mågna dagsbesökare (det handlar då mest om helger) väntar man med att sätta upp sitt tält tills folk har gått hem - det brukar vara vid 15-tiden.


God vägledning får man av följande dokument:

http://www.sac-cas.ch/fileadmin/pdf...Merkblatt_wildes_campieren_und_biwakieren.pdf

Det finns säkert på italienska och franska också, och säkert finns liknande på CAF:s och CAI:s sidor.

För att återvända till OP (hej, vart tog ni vägen?). Man bör inte prova på en tur med fri tältning utan föregående kontakt med kulturen och sederna i det aktuella landet. På en första tur är det alltså lämpligt att gå mellan stugor istället.
Man bör kunna traktens språk för att kunna konversera med markägarna och herdarna.
I Graubünden räcker det dock med tyska och ibland italienska (Bregaglia, Poschiavo, Calanca)
- man behöver inte kunna sursilvan, puter eller vallader! I
Aostadalen är franska troligen gångbart.
 
Det är tveksamt om jag någonsin mer kommer att - därtill ingående! -
dela med mig av mina erfarenheter (t ex c:a 70 fria tältnätter i Aperna och c:a 50 i Pyreneerna) - andra vet ju bättre.
Jag förstår dig, men ber dig ändå fortsätta skriva. Dina inlägg är värdefulla, de bästa inom sitt område.
 
en erfarenhet utesluter inte andra

Visst håller jag med om Camoscios inlägg är både insiktsfulla och intressanta och innehåller mycket intressanta berättelser från alpområden som är litet okända för den stora allmänheten.

Dock hindrar ju inte det att även andra kan ha konstruktiva bidrag i denna tråd. Att olika personer har olika upplevelser och erfarenheter av samma företeelse betyder inte att en har rätt och en annan har fel.
 
Visst håller jag med om Camoscios inlägg är både insiktsfulla och intressanta och innehåller mycket intressanta berättelser från alpområden som är litet okända för den stora allmänheten.

Dock hindrar ju inte det att även andra kan ha konstruktiva bidrag i denna tråd. Att olika personer har olika upplevelser och erfarenheter av samma företeelse betyder inte att en har rätt och en annan har fel.

När jag läser tillbaka i tråden ser jag inlägg #2 ger länkar till två rätt informationsrika trådar, men sammanfattar dem fel - efersom en kort sammanfattning är omöjlig!!
Per Löwdin ger där en alpinists erfarenheter och man kan ju notera att vissa områden stängts av därför att de blivit för populära. Det kan ju också vara ett skäl att inte ge ifrån sig för mkt information!

Nu känner jag själv Graubünden, Sydalperna
(och Pyreneerna) så bra att jag kan hitta ställen som ingen annan hittar. Dessutom behärskar jag tyska, och kan tillräckligt med italienska och franska (samt spanska) för att prata med herdarna.

Riktigt vilken erfarenhet Tranevingarna har vet jag inte, eftersom de mest gjort dagsutflykter vilket jag inte gjort sen 1989. Bilresor och linbanor vet jag inget om eftersom jag inte har körkort och aldrig färdats
med linbana.


Talesättet "soluppgång-solnedång" är utbrett. Jag har hört det bl a från en stugvärd i Le Mercantour och en i Le Queyras. I det förra området gäller 19-9, i det senare gäller en timmes avstånd från närmsta by. Stugvärdar i national- och naturparker vet naturligtvis reglerna, och har väl sina motiv att ljuga om saken.

Betr. tältning vid stugor så får man bara tälta vid stugor i La Vanoise - men inte alla.
Jag gjorde det en gång när Arpont-stugan var full - den var outhärdlig att vistas i.

Om det inte är ett strikt reglerat område (som i flera Parchi Naturali i Piemonte) kommer säkert värden att anvisa plats utom synhåll för stugan, till glädje för bägge parter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
bikenut USA - liten guide om att vandra och vara i naturen Trekking 1
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.