Vandra i Rapadalen

Jag och en polare funderar på att vandra i rapadalen i början av augusti. Tanken är att komma till Aktse via cykelstigen och sen sova första natten på väg upp till Skierfe, se ha en lång och skön dag på Skierfe för att sedan ta sig ned i rapadalen på baksidan av Skierfe sett från Aktse. Upprätta ett basläger på lämplig plats nere i dalen och göra dagsturer för att spana älg. Sen ta båten med läntha tillbaka till Aktse. Låter det som en bra ide eller kommer vi bara att se björksly och bli uppätna av massa mygg? Tanken är att vara ute ca 6 nätter.

Jag tycker det låter som en alldeles utmärkt idé - ni kommer att få uppleva massor som alla de som tvärt om försöker flåsa över så stor del av Sarek som möjligt på 5 dagar aldrig kommer i närheten av!

Givetvis blir det en hel del björk och vide, och sannolikt mygg och knott därtill men det kan ni nog hantera; är ni bara det minsta intresserade av djur och växter finns det massor att upptäcka i området. Vill ni komma upp och få lite luft kan ni ju också bestiga Nammatj - jag har i likhet med de flesta bara knallat förbi men anar att det kan ge riktigt läckra vyer över deltat!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för ett bra svar!
Hur ser det ut med vatten nivån i augusti och var är det bästa att ta sej över till andra sidan av deltat?

Tack för ett bra svar!
Hur ser det ut med vatten nivån i augusti och var är det bästa att ta sej över till andra sidan av deltat?

Det går inte att ta sig över Rapaälven så långt nedströms. Det finns ett vad i höjd med Låddepakte längre uppströms som ibland fungerar. Det kallas populärt för Tielmavadet. Men det är beläget minst en dagsmarsch uppströms från Nammatj.

Bästa tipset, om ni vill ta er över älven, är att be Läntha skjutsa er.

I övrigt håller jag med Per ovan i att ni har ett bra upplägg med fokus på att dröja kvar på en plats. Det är en bra idé att även bestiga Nammatj. Det är, i likhet med Skierffe, en fantastisk utkiksplats. Där kan ni också få lite frist från myggen nere i dalen.

Då det gäller mygg så är oftast den värsta plågan över i början av augusti. Det utesluter dock inte att ni kommer att finna insekterna vara besvärande stundtals.

Ursäkta att jag tränger mig in i tråden, men..

Är det några problem att vandra mellan Nammatj och Skierfe? Bästa väg? Är det bättre att gå upp ur dalen eller ner i dalen? Finns det några bra tältplatser i Skierfes närhet? Några förslag på hur man skulle kunna utöka turen med ett par-tre vandringsdagar(20-40 km)?

Tanken är att på hemväg från Padjelanta göra en korttur Aktse- båt till Nammatj-Skierfe-Aktse(eller omvänt) för att njuta utsikten över Rapa. Kommer att ha med en pigg och fjällvan 7-åring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips