Vandra i Norge

Jeg ser du fikk svar, og det var jo mer utfyllende en det jeg ville kunnet gi. Jeg visste ikke at dnt ikke får rabatt på svenske vandrerhjem. Fy så kjipe stf er.

Mens jeg sjekket rundt dette fant jeg at kanskje må man være medlem i dnt for å få kjøpe deres standard nøkkel.

Om jag nu inte fattat alldeles fel så är det väl inte DNT som driver vandrarhemmen i Norge -
isåfall är det inte ett dugg anmärkningsvärt eller förkastligt att DNT-medlemskap
inte ger rabatt på svenska vandrarhem.

När det gäll rabatter på hytter, och nycklar, så berättigar medlemskap i STF till sådant. Man ska dock inte räkna med att alla utlånare vet det - jag fick min nyckel via DNT i Oslo innan jag var medlem i DNT, men någon tidigare gång visste folket på Hjerkinn inte om arrangemanget.
 
Om jag nu inte fattat alldeles fel så är det väl inte DNT som driver vandrarhemmen i Norge -
isåfall är det inte ett dugg anmärkningsvärt eller förkastligt att DNT-medlemskap
inte ger rabatt på svenska vandrarhem.

Jo vet du det synes jeg da virkelig. Mens STF- medlemmer får rabatt både på DNT sine egne og medlemsbedrifters hytter, får de i tillegg også rabatt på de hyttene som er drevet i privat regi og har en rabattavtale med DNT

Ettersom Vandrerhjemmene i Sverige er drevet/støttet/eiet (?) av STF synes jeg det ville være helt naturlig at medlemskap i DNT også ga rabatt på STF sine vandrerhjem. Å sammenligne med at Norge ikke har sine vandrerhjem drevet av DNT blir jo helt på trynet. Hva har det med saken å gjøre?
/Otto
 
Jag får tacka för alla svar och tips i denna tråd! Störtskönt forum med så många med både erfarenhet och tips. Vi har ännu inte riktigt bestämt oss för vilket av alternativen det blir, men det lutar mot någon slags rutt i Jotunheimen. Mye tack och go tur till alla som laddar för sommarens drabbningar :)
 
Otto Støver;359736 sa:
Jo vet du det synes jeg da virkelig. Mens STF- medlemmer får rabatt både på DNT sine egne og medlemsbedrifters hytter, får de i tillegg også rabatt på de hyttene som er drevet i privat regi og har en rabattavtale med DNT

Ettersom Vandrerhjemmene i Sverige er drevet/støttet/eiet (?) av STF synes jeg det ville være helt naturlig at medlemskap i DNT også ga rabatt på STF sine vandrerhjem. Å sammenligne med at Norge ikke har sine vandrerhjem drevet av DNT blir jo helt på trynet. Hva har det med saken å gjøre?
/Otto

Måste nog hålla med Otto , det verkar dumt att försvåra för norska turister. Samt att det kanske skulle ge DNT impulser att skaffa fler vandrarhem? Turistiskt samarbete i Norden är viktigt och en hederssak.
 
STF och Norske Vandrerhjem är båda medlemmar i Hostelling International. Jag har bara luskat ut att medlemskap i den norska föreningen ger rabatt i 80 andra länder, vilket verkar vara nästan alla
medlemsländer. Jag har mycket (mycket !) svårt att tro att Sverige inte är ett av dem.

Om nu min gissning är rätt, så kan jag inte förstå kritiken mot att STF inte också ger rabatt
till en förening som inte driver vandrarhem (DNT och STF har ju däremot ömsesidiga rabattavtal
för fjällanläggningar). Undras om HI ens skulle gå med på något sådant.
 
Senast ändrad:
STF och Norske Vandrerhjem är båda medlemmar i Hostelling International. Jag har bara luskat ut att medlemskap i den norska föreningen ger rabatt i 80 andra länder, vilket verkar vara nästan alla
medlemsländer. Jag har mycket (mycket !) svårt att tro att Sverige inte är ett av dem.
.

Hvilket medlemskap refererer du til? Medlemskap i DNT eller NV (Norske Vandrerhjem)? Det er vel klart at hvis man er medlem i NV så får man vel delta i deres rabatter på de samarbeidende HI-stedene rundt i verden. Innkludert de svenske får jeg tro.

Det jeg tillot meg å kalle for "kjipt" var det faktum at STF eier og driver vandrerhjemmene i Sverige. De har et samarbeid med DNT og gir rabatt på sine fjellstasjoner og fjellstuer. Totalt er det i Sverige 10 fjellstasjoner og 40 fjellstuer. I tillegg finnes det en del stuer i Padjelanta som jeg tror kommer utenom. Det gir totalt ca 60 overnattingsteder der man får rabatt som DNT-medlem hos STF.

I Norge derimot finnes det ca 450 hytter som er eiet og drevet av DNT- foreninger. I tillegg er det ca 50 hytter i privat regi som gir rabatt til DNT og STF. Totalt ca 500. Det er altså 440 flere steder i Norge der STF får rabatt enn de selv gir rabatt! Hvis ikke dette kan i alle fall kalles for kjipt så vet ikke jeg. Hvis de hadde gitt rabatt på sine 320 vandrerhjem så ville jo noe av forskjellen være rettet opp, men det gjør de ikke.

Jeg tror nok at mange ville kalle et bytteforhold hvor man får over 8 ganger mer enn man gir også med andre ord. Kjipt ville være klart i den milde delen av skalaen, men så er da jeg også en moderat forsiktig person som ikke ønsker å skape unødig støy. Men at det er kjip av STF det synes jeg fortsatt. Camoscio kan komme med så mange formalitetes-forhold han bare vil.

Men vi er off topic så det holder. Jeg ser i tråden over at den som skulle komme til Norge har fått svar og da er jo det fint.
/Otto
 
Ja, som sagt - jag skulle aldrig kritisera utan att ta reda på fakta. Istället för att gnälla här kunde du ju kontakta STF och DNT och klaga.

Den praktiska ekonomiska betydelsen av rabattvtalen är närmast omöjlig att överblicka, och beror inte på antalet ställen utan antalet nätter. Mitt intryck är att av det fåtal svenskar som söker sig till Norge föredrar ändå flertalet att övernatta i tält. Går man i ex.vis Trollheimen, bör man undvika Kårvatn och Trollheimshytta som ligger lågt, samt Jøldalshytta och Gjevilsvasshytta om man vill ha lugn och ro. Därmed blir det också aktuellt att lämna T-lederna. I Dovrefjell är tältet också en hjälp att utnyttja ett par fina sträckor utanför T-lederna och i Jotunheimen är t ex Leirungsdalen (där alla jag mötte senast var utlänningar) avmarkerad. Vill man kombinera Dovre och Tafjord på en tur är man hänvisad till ett par etapper i Reinheimen som inte har några turistanläggningar. Från Bjorli via Asbjørnsdalen till Torsbui är faktiskt väldigt fint, men man får tänka en stund när det gäller läger på vägen (om man inte vill gå allt på en dag).
 
Sluttreplikk.

At det er bare et fåtall av svensker som bruker fjellene og hyttene i Norge er jeg ikke sikker på camoscio, men jeg har ingen undersøkelse på det. Svenskene bruker jo å være pris- og kvalitetsbevisste, og jeg sjekket nettopp prisene på Kebnekaise Fjällstasjon og Gjendebu (midt i den mest populære delen av Jotunheimen) Prisene er ikke omregnet, men i den valuta som gjelder på stedet.. Prisene gjeder medlemmer i DNT og STF.

Kebnekaise 860 PPD (PPD = per person per døgn)
Gjendebu 265 PPD

Prisene er basert på 2 voksne personer i 2 døgn på dobbeltrom som ikke har med seg sengetøy. Mest utrolig synes jeg at man forlanger 280 kroner i Kebnekaise for å vaske gulvet! For prisen 790 PPD hadde jeg forventet at det var innkludert. Hvis man bestiller i forveien og blir tre netter på Gjendebu, er prisen 575 PPD for helpensjon! Da får man frokost, lunsj og treretters midag samt rom med sengetøy og gulvvask. Kebnekaise skal ha 640 PPD for bare en seng, +gulvvask.

Det er jo en oppfatning i Sverige hos mange at det er dyrt i Norge, men eksempelet viser hvor det er skikkelig dyrt. Kanskje ikke alle var klar over dette, og at det nå kommer flere svensker til Norge. Det er bare trivelig, Vi har god plass.

Når det gjelder DNT og STF og rabatter på vandrerhjemmene i Sverige, så får andre ta opp dette. Jeg klarer meg fint med min bobil. Dessverre får jeg ikke den med meg til Kebnekaise, så det får nok bli telt der i sommer. Jeg vil heller bruke noe penger på en skikkelig middag med noe passende drikke når vi er ferdig med toppturen.
 
Trollheimen

Har vandrat en del i Norge, bl a Trollheimen, Jotunheimen och Rondane.
Min favorit är nog trollheimen. Mycket varierad terräng och oerhört vackert.
Sjön vid Gevilvasshytta med sina sandstränder är underbar en fin sommarkväll även om den är väl kall att bada i. Man vandrar både i låglänt terräng och på kalfjäll. Jotunheimen är inte så dumt det heller, Besseggen är mäktig men jag tyckte att vissa områden var väldigt steniga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Dr manne Vill du åka MC och vandra i Norge? Fjällvandring 0
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
bouic Vandra i Norge med barn? Fjällvandring 2
Stordrulen Vandra i Norge Fjällvandring 9
lianozovo Vandra i Norge Fjällvandring 1
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Mopsy Vandra i Norge Fjällvandring 3
Gaion Var vandra i Norge?? Fjällvandring 20
diamondsutra Vandra i Norge + möta lite människor Fjällvandring 2
Charlotte_L Vandra i Norge Fjällvandring 6
lindao vandra + norge + sommar + sällskap? Fjällvandring 0
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.