Vandra i Norge

Jag har lyft frågan med min sambo och vi är nyfikna på Norge med. Jag har varit där tidigare (Trollstigen mm), men hon har inte sett de förtrollande vyerna där. Funderar på om vi ska prova en vandring i vårt grannland i sommar (juli).

Vi har bara vandrat ihop 1 ggn (Sylarna/Jämtlandstriangeln) förra sommaren och är amatörer, men jag undrar ändå om det finns något ni kan rekommendera (inte på tok för svår vandring alltså) för en flerdagarstur i Norge med tält? Gärna där i trakten med trollstigen eller inte alltför långt därifrån, vi kommer troligtvis in med bil från Östersund/E14.
 
Vandrade i rondane området några dagar förra sommaren,ca 5-6km lätt vandring från parkering till
närmaste fjällstation Rondvassbo och Rondaneslottets toppar.
Grönt och fint natur med höga fjäll runt,såg inte ett skräp på hela tiden jag var där.
Går att bo i tält en bit från stationen mot en mindre avgift för att kunna utnyttja dusch och toa om man vill.
Toppturer innom nära avstånd.
Går naturligtvis bra att ströva utanför lederna om man vill vara lite mera för sig själv.
Giranger,Trollstigen,Trollväggen på inte allt för långt avstånd.
Kanske kan vara något ?
 
Senast ändrad:
Tur i Norge.

Norge har jo så mange fine steder å gå, så det kommer litt an på hva dere liker.

Rondane har vært nevn og der er det flott. Men mye stein, og også mye turister. Store fine hytter, med servering og alt. Ganske dyrt. Som regel et tørrt klima, sjansen for regn er liten..

Kanskje Trollheimen kan også være et fint sted. Mange hytter med selvbetjening, dvs det er mat på hytta men ingen hyttevert. Dere bare forsyner dere og betaler når dere kommer hjem. Mindre turister, men mer utsatt for regn enn Rondane. Husk medlemskap i STF eller DNT og DNT's nøkkel for å komme inn i hyttene (så slipper dere å bære så mye mat).

Selv bor jeg i Nord-Norge, og kan anbefale Saltfjellet + Sulitjelmafjellene som er "mitt" område. Fantastiske fjell, men det kan være svært værutsatt. Sjekk langtidsvarselet på http://www.yr.no før dere drar. Et alternativ kan også være ved Umbukta. En tur enten inn mot Okstindene eller nordover mot Kaldvatnet og Virvatnet med retur via Vindelfjellet og Kungsleden mot Hemavan.

Lykke til med turen uansett. /Otto
 
Hej Otto!

Jag och en vän ska vandra i Trollheimen i sommar. Hon är medlem i DNT och jag är medlem i STF. Menar du att det räcker med att vara medlem i STF för mig, eftersom du skrev "medlemskap i STF eller DNT"? Det vore ju jättebra i så fall.

Vänliga hälsningar,
Marie
 
Jotunheimen + Trollstigen

Själv skulle jag välja Jotunheimen, vilket enligt mig är ett lite roligare område än Rondane vare sig man vill gå på topptur eller vill hålla sig lite mer på platten (lite bättre helt enkelt :)). Tycker anmarschen till Rondane var ganska tråkig samt att området kan kännas något något begränsat för en längre vistelse. Både Rondane och Jotunheimen lämpar sig att kombinera med en bilfärd längs Trollstigen, förslagsvis på hemvägen.

/Kristofer
 
Jag och en vän ska vandra i Trollheimen i sommar. Hon är medlem i DNT och jag är medlem i STF. Menar du att det räcker med att vara medlem i STF för mig, eftersom du skrev "medlemskap i STF eller DNT"? Det vore ju jättebra i så fall.

DNT och STF har föga förvånande ett samarbete, så den ena föreningens medlemskort gäller för rabatt på den andras anläggningar också. (Märk dock att detta bara rör fjällen -- DNT är mer eller mindre en ren fjällförening medan STF är både en fjällförening och en vandrarhemsförening, så DNT-kort ger ej rabatt på STF:s vandrarhem.)
 
Ah, tack för svaret! Det låter ju lysande. Det jag är intresserad av är om STF-kortet ger rabatt på DNT's stugor omkring Trondheim och om jag förstår ditt svar rätt är så alltså fallet. Det var ju bra att kunna spara in den kostnaden :)
 
STF og rabatt på DNT-hytter

Jeg ser du fikk svar, og det var jo mer utfyllende en det jeg ville kunnet gi. Jeg visste ikke at dnt ikke får rabatt på svenske vandrerhjem. Fy så kjipe stf er.

Mens jeg sjekket rundt dette fant jeg at kanskje må man være medlem i dnt for å få kjøpe deres standard nøkkel. Nå har jo du din venninne, så du berger deg jo der. Men jeg skal sjekke med en mail til dnt om ikke stf-medlemmer kan kjøpe standardnøkkelen. Kanskje dnt tar litt hevn for vandrehjemmene på det med nøkkel.
 
Mens jeg sjekket rundt dette fant jeg at kanskje må man være medlem i dnt for å få kjøpe deres standard nøkkel. Nå har jo du din venninne, så du berger deg jo der. Men jeg skal sjekke med en mail til dnt om ikke stf-medlemmer kan kjøpe standardnøkkelen. Kanskje dnt tar litt hevn for vandrehjemmene på det med nøkkel.

Jodå, även STF-medlemskap berättigar till nyckelköp/nyckellån mot pant (100:-, svenska eller norska beroende på var man frågar om nyckeln). Jag själv erhöll min på Storulvån för några år sedan; den bör finnas att tillgå på alla STF:s fjällstationer, i mån av lager. Hör annars med DNT, eller mer direkt: närmsta lokalförening som lyder under DNT (TT i fallet Trollheimen).
 
Vandrade i rondane området några dagar förra sommaren,ca 5-6km lätt vandring från parkering till
närmaste fjällstation Rondvassbo

Låter intressant!

Jag och en kompis tänkte vandra i norge med våra grabbar i sommar och jag letade lite här efter tips och fann givetvis bra sådana. Men var parkerar masn bilen? Tänkte jag kunde få lite fuskhjälp med tips på ett bra ställe att överge bilen i en vecka så man slipper leta efter ett sånt ställe direkt när man kommer fran - grabbarna är npg sugna på att lämna bilen så snart som möjligt.

N
 
Här finns bra tipps om Jotunheimen: http://www.tilltopps.com Parkeringsavgiften kan variera rätt mycket, Spiterstulen tar lika mycket för en vecka som Gjendersheim tar för en dag. Mycket folk på bägge ställena, men fin natur och bra stigar. Dock är det ganska mycket upp och ner, så ta med bra kondis eller en inte alltför tung ryggsäck.

Sunmöre (runt Örsta) är fint för dagsturer. Bok beställer man här: http://www.iriss.no/fotturar/index.htm Naturen är sagolik med massor av berg mellan 1000 och 1500 meter aldeles nära havet. Vill man inte tälta finns gott om hytter att hyra, men boka innan. Mer info på www.orsta.org / www.orstainfo.no
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Dr manne Vill du åka MC och vandra i Norge? Fjällvandring 0
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
bouic Vandra i Norge med barn? Fjällvandring 2
Stordrulen Vandra i Norge Fjällvandring 9
lianozovo Vandra i Norge Fjällvandring 1
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Mopsy Vandra i Norge Fjällvandring 3
Gaion Var vandra i Norge?? Fjällvandring 20
diamondsutra Vandra i Norge + möta lite människor Fjällvandring 2
Charlotte_L Vandra i Norge Fjällvandring 6
lindao vandra + norge + sommar + sällskap? Fjällvandring 0
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.