Vandra i Jämtlandsfjällen

Jag, man och vovve har tänkt vandra ett par dagar i Jämtlandsfjällen i början av augusti. Vi är inga tältentusiaster så vi planerar att bo i STF-stugor. Vi har kollat på en runda med vad som verkar vara lagom sträckor. Det hela utgår från att jag av nån anledning vill till Anaris... Den helt teoretiska sträckningen blir: Vålådalen - Anaris - Lunndörren - Vålåstugorna - Vålådalen.

Vad tror ni som är erfarna vandrare?

Elin
 
säkert fin tur, kolla var leden börjar till Anaris bara, ser ut på kartan som om det kunde vara i Östra Vålådalen, och inte vid turiststationen. Men STF refererar också till 25 km, så den kan vara en lång dagsetapp (kanske räknar de från turiststationen?)

Christian
 
Låter härligt! Det har snackats ett tag om att Anarisstugan ska stängas, någon som vet mer om det? Enligt STF-s hemsida verkar den iaf fortfarande vara i drift.
 
Till Anaris utgår man vanligen från Vallbo det ligger 6-7 km öster om Vålådalen. Det går iof led mellan Vålådalen och Vallbo oxå men då blir det kanske långt från Vålåstugorna (ca 27 km). Eller 25 km Vålådalen - Anaris

Anaris är en liten mysig stuga med få sängplatser och ofta lite folk. Leden från Anaris mot Lunndörrstugan över Hällådalen är verkligen jättefin.
 
Låter härligt! Det har snackats ett tag om att Anarisstugan ska stängas, någon som vet mer om det? Enligt STF-s hemsida verkar den iaf fortfarande vara i drift.

verkar?
det står ju klart och tydligt.

Öppettider20/2-15 - 19/4-15
18/6-15 - 27/9-15så at den har öppet i år är nog ganska klart
 
Tack för svar! :)

Då blir det nog den rundan. Förmodligen från fjällstationen, eftersom vi lämnar bilen där. Känns säkrare (återigen i teorin)...

Om det är nån som har en åsikt om vilket håll som är bäst är det bara att vädra den. Kanske roligare att ta Anaris sist. Men vad vet jag! :)
 
Anaris

Jag är stugvärd och var, tillsammans med all sommarpersonal (bl a 22 stugvärdar) på STF Jämtland på kick-off i Storulvån för en dryg vecka sedan. Om det varit någon diskussion om att Anaris ska stängas, så borde det på något sätt kommit upp vid detta tillfälle, men inget sådant nämndes, varken där eller vid något tidigare tillfälle som jag varit med om.

I varje fall är Anarisstugan i sommar öppen med stugvärd lika länge som övriga fjällanläggningar i Jämtland, d v s till 27 september. Då stänger Anaris, men det gör även Gåsen, Sylarna och alla andra Jämtlandsanläggningar. Och jag kan inte tänka mig annat än att den öppnar i februari igen.

/Thor
 
Jag är helt säker på att jag hörde för några år sedan att stugan skulle stängas ner, konstigt. Men det kvittar ju nu!

(---)
Om det är nån som har en åsikt om vilket håll som är bäst är det bara att vädra den. Kanske roligare att ta Anaris sist. Men vad vet jag! :)

Jag tyckte att det var fantastiskt vackert att gå från Anaris till Lunndörren, klättra upp över en högplatå och sedan se terrängen breda ut sig mot pyramiderna och issjödalen... så jag skulle välja att gå åt det hållet!
 
Jag gick Vallbo-Anaris-Issjödalen-Vallbo förra året. En fin tur och utsikten när ni kommer över kanten från Hällådalen och ser ut över Pyramiderna och Issjödalen är bland det häftigaste i Jämtlandsfjällen. Så jag skulle välja att gå till Anaris först. Lättgådda leder som är lätta att hitta.
 
Tack ska ni ha! Då blir det helt klart Anaris först. Är så sjukt peppad nu! Jag brukade vara mycket i Abiskofjällen för ett par år sen, och saknar fjällmiljön nåt helt kopiöst. Jag känner mig lite mer människa där...
 
En sommar utan fjällvandring är ingen sommar" brukar jag säga, så förstår dig helt.

Ytterligare ett argument att börja med Anaris, det är ju målet, om du får tidsnöd är det dumt att lägga det sist.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...