Vandra från Tjäktja till Nallo, går det att göra på en dag?

Hej jag planerar att vandra från Katterat i Norge till Nikkaluokta, Sverige i sommar med endast min hund som sällskap. Stugvandrar..

En av delsträckorna är från Tjäktjastugorna över berget direkt till Nallo.
Sträckan såg görbar ut när jag tittade på kartan, men nu har en vän påpekat att den kan vara besvärlig/eventuellt farlig att gå och svårt att hitta fram. Jag har vandrat en del innan men går aldrig oledat och går utan tält så måste hinna fram till Nallo på en dags vandring.

Är sträckan görbar eller behöver jag lägga om planeringen?
Om ja, ca hur många timmar kan det tänka ta en för en som vandrar ganska långsamt?

Så här ser det ut. En rejäl uppförsbacke, ganska hög höjd innebär att det är stenigt och stenblock längs vägen, och ingen bra stig.

b8.jpg

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Glesare prickar innebär omarkerad led (även om det kan finnas både stig och rösen ändå). Det gör att det skulle kunna bli besvärligt vid riktigt dålig sikt, annars har jag svårt att tro att det är några problem. Jag har själv bara gått på vintern, åt andra hållet.
8 km är ju ingen sträcka även om det är några höjdmeter. Säg 3,5 h +pauser så har du god marginal.

Har gått den där sträckan för längesen kring midsommar. Mycket sten (och snö tidigt på säsongen) men annars inga problem som jag minns det. Tar man det lugnt brukar det sällan vara något större problem att komma fram. Men det är ju betydligt bökigare än att vandra längs Kungsleden om man säger så.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Alternativ sträcka är givetvis att fortsätta Kungsleden ner till Sälka och därifrån vika av mot Nallo. Lite längre men samtidigt enkel vandring.

Alternativ sträcka är givetvis att fortsätta Kungsleden ner till Sälka och därifrån vika av mot Nallo. Lite längre men samtidigt enkel vandring.
Tack för snabb återkoppling! Den sträckan gick jag några år sedan, den är fin, men jag har lite tidsbrist nu och hade hoppats slippa gå omvägen till Sälka. Får fundera lite på det.

Glesare prickar innebär omarkerad led (även om det kan finnas både stig och rösen ändå). Det gör att det skulle kunna bli besvärligt vid riktigt dålig sikt, annars har jag svårt att tro att det är några problem. Jag har själv bara gått på vintern, åt andra hållet.
8 km är ju ingen sträcka även om det är några höjdmeter. Säg 3,5 h +pauser så har du god marginal.
Tack för snabb återkoppling! jag får suga på den lite.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.