Vandra från Linköping

Hej!
Funderar på att vandra i helgen och undrar om det finns några bra turer runt Linköping som är några dagar, söndag-måndag/tisdag. Jag undrar också om det finns några lämpliga leder när man börjar och slutar på en helgdag (med tanke på bussar).

Mvh
/Simon

Östgötaleden har många fina sträckor, men hur kommunikationerna fungerar i helgen låter jag vara osagt.
I bokhandeln finns kartor med etapperna utritade.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Östgötaledens hemsida: http://www.ostgotaleden.se/ säger det mesta. Bra "brytpunkter" är tex Åtvidaberg, Rimforsa, Boxholm eller Kisa. Om man bara har lite framförhållning så bör det inte vara så svårt att hitta bra transporter även på söndagar. Kruxet på Ö-leden brukar vara att hitta bra sovplatser för långa turer. Sträckorna är dock trevliga, om än lite igenvuxna.

Tack!
Vandrade Bjärka säby - Linköping i helgen. Det var en fin tur om än den gick lite fortare än jag tänkt mig. Lär bli mer östgötaleden framöver!

simon_a85; sa:
Tack!
Vandrade Bjärka säby - Linköping i helgen. Det var en fin tur om än den gick lite fortare än jag tänkt mig. Lär bli mer östgötaleden framöver!

Jag gick den sträckan i motsatt riktning 1996, men
till Vidingsjö valde jag att gå över militärområdet
istf. på grusvägen (i själva verket fanns ingen
markerad led alls
mellan Vidingsjö och Gamla Linköping på den tiden).

Du kanske inte har märkt att det finns ett Östgötaforum?
Där har sträckorna mellan Rimforsa och Ödeshög diskuterats, cirka 6 etapper totalt. Sträckan mellan Bjärka-Säby och Rimforsa vill jag inte rekommendera.

marmotta skrev:
(---)Sträckan mellan Bjärka-Säby och Rimforsa vill jag inte rekommendera.
Varför inte? Jag funderar på att gå Linköping-Kisa (eller reciprokt) i sommar, men om sträckorna är trista kanske jag borde utgå från Rimforsa istället.

En mycket lättvandrad variant med goda kommunikationer är att vandra utmed Göta Kanal. Mycket folk längs med kanalen, vilket beroende på hur antisocial man är kan vara en bra eller dålig sak. Vid sjöarna Boren och Roxen får man hitta egna vägar, kartrekande rekommenderas.

Tack!

Tänkte att gå den sträckan någon helg snart. Planen är att åka kollektivt till Bjärka-Säby och gå till Linköping därifrån. Jag undrar lite om någon vet var man ska kliva av bussen för att komma på leden smidigt. Skulle också vara intressant med en uppskattning av längden av sträckan därifrån till t.ex Gamla Linköping.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips