Vandra ensam med hammock i Europa

Hej Utsidan!

Jag är en kille som fjällvandrat en hel del tidigare, då alltid med tält med mina vänner i Sverige. I Juli tänkte jag försöka mig på något lite annorlunda, att vandra ensam sovandes i hammock i min Warbonnet Blackbird XLC.

Upprinnelsen till vandringen är att min sambo fått ett utlandsuppdrag och att jag nu står med ett giltigt Interrailkort som jag gärna skulle vilja utnyttja, men det kommer bli för att ta mig ut på vandring istället, men jag vet inte vart jag ska åka?

Det jag söker är ett ställe där jag vandra och framförallt sova ostört. Jag vill inte sova på dedikerade campingplatser, och jag måste egentligen inte gå på någon led heller. Jag måste inte vandra långt utan det är mest utomhusvistelsen jag är ute efter. En förutsättning är ju också att det finns träd att hänga i :)

Jag var sugen på Białowieża eller Scwarzwaldskogen, men båda dessa är ju såklart skyddade så att guide behövs och övernattning på dedikerade platser.

Är det någon som har några tips på platser jag borde kolla in? Jag tänkte vara ute i en vecka. Annars får jag bara ta min packning och gå ut i skogen i Sverige istället, men då brinner ju Interrailkortet inne helt :)

Tack för svar!

Europa är tätbefolkat och någon allemansrätt finns inte överallt.
Blir du besviken då är det inte mitt fel utan du som har förhoppningar som inte stämmer med verkligheten.
Naturskyddade skogar brukar precis som Svenska Nationalparker ha övernattningsförbud.
Genom respektive lands turistsidor kan du få reda på var det går för sig.
Ovan trädnivån brukar inte många bo och flera av oss har vildcampat där. Men utan träd är nog ditt val av övernattningsplats lite svårt.

go tur

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Den främsta begränsningen du har är ju att du åker tåg, hade du valt cykel så hade du kunnat stanna i vilken skog som helst över natten. Med tåg måste du finna ställen där det finns skog inte alltför långt från stationen. Annars är det inget som helst problem att övernatta i vilken skog som helst, oavsett om det finns allemansrätt eller ej.

Tack för svar! Ja, jag förstår ju att de flesta europeiska länder inte är som Sverige med samma allemansrätt. Tänkte bara om det var någon här som kände till någon fin led eller annat som gick genom skog där man kunde hänga ostört, men annars har jag flera leder som går förbi hemma i Jönköping som det bara är att gå på.

Men något annat europeiskt vandringsmål vore spännande om någon har tips :)

Portugal skulle nog passa bra för en "hammockvandring"/vildcamping. Det finns en hel del vandringsleder att välja mellan. En av dem är Rota Vicentina i sydvästra Portugal. Men det är säkerligen för varmt under sommarmånaderna.

Nu är det ca. 25 år sen att jag vandrade i Schwarzwald, men hitta ett bra ställe att hänga borde inte vara ett problem. Sen finns det längs vandringslederna en del vindskydd och eldplatser. Vatten är inget problem, finns gott om bäckar, källor och brunnar.Om sommaren 2019 blir lika torrt som 2018 kan det bli lite trixigare.

... precis som Svenska Nationalparker ha övernattningsförbud....

Vilket är lögn. I flera finns dock vissa begränsningar, i form av att man hänvisas till särskilda platser. Den enda svenska nationalpark som har övernattningsförbud är Dalby Söderskog, 36 hektar stor i Skåne. På Blå Jungfrun, 198 hektar varav 132 hektar väldigt olämpliga för tältning eftersom de hektaren är vatten, får man inte tälta alls, utan där är man hänvisad till de vindskydd som finns.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips