Valådagsfyrkanten efter midsommar

Hej, jag skulle vilja gå valådalsfyrkanten men skippa Lunndörren och gå via STF Gåsen istället, så man kommer upp på fjället ordentligt. Hur ska jag gå då och i vilken ordning ska jag boka stugorna? Tänkte ta bilen till Valådalens fjällstation och sen komma tillbaks dit. Alla tips är välkomna.

/Joakim
 
Hej Joakim.

Jag hade valt att gå Stensdalen-Gåsen-Vålåstugorna och sen tillbaka till Vålådalen. Men skillnaden är liten åt vilket håll man går.
Har man en extra dag är Stensdalen en mycket fin plats att göra en dagstur på. Till exempel upp på Lilla Stensdalsfjäller.

God tur! Stefan
 
Hej Stefan, det låter intressant. Jag kan alltså gå Vålådalens fjällstation-Stensdalen-Gåsen-Vålåstugorna-Vålådalens fjällstation eller tvärtom vad gäller riktning? Om jag ska stanna en extra tur på Stensdalen så går jag nog mot Vålåstugorna först, eller hur?
 
Senast ändrad:
Hej igen,

Enda skillnaden vilket håll man går är längden på första/sista dagen. Det är 20 km Vålådalen-Vålåstugorna men bara 13 km Vålådalen-Stensdalen. Så om man ska ta bilen hem samma dag som man avslutar vandringen finns det en fördel att avsluta med den kortare vandringen. Annars spelar det som sagt var mindre roll.

Om du vill lägga till en extra dag för topptur hade jag valt att anpassa turens riktning efter vädret och önskad topptur. Personligen är jag som sagt var väldigt förtjust i Stensdalen där både Lilla och Stora Stensdalsfjällen är fina toppturer. Men även vid Gåsen finns det riktigt fina turer att göra! Antingen upp till själva Gåsen, vilket är en av de enklaste toppturerna i området med makalös utsikt, eller upp på Stora Härjongsstöten.

/ Stefan
 
Sträckan Gåsen-Vålåstugorna via Härjångsdalen är riktigt fin. Vid Stensdalen rekommenderas absolut Lilla Stensdalsfjället, där man kan gå upp på ena sidan och ner på andra (den sida som inte går att missa från stugans altan). Även Stora Stensdalsfjället som sagt och då kan man även spana in mot Bunnerstötarna. Från toppen kan man sedan gå ner i Stor-Stensdalen och följa vattnet fram till stugan.

Om benen är trötta när du når Stensdalen så är det väldigt fint att ströva i björkskogen söder som Stensån (gå över bron från stugsidan och håll direkt höger). Fina badplatser nedanför Tobbege!
 
Ok ni både rekommenderar Stensdalen för utflykter så jag tar två dagar där. Hur tuff uppskattar ni att toppturerna är där? Till Lilla Stendagsfjället t.ex. Måste man vada över ngt? Är det väldigt brant? har en tonåring med mig nämligen.

/Joakim
 
Hejsan,

Vare sig Stora eller Lilla Stensdalsfjället är speciellt svåra att bestiga. Man behöver dock ta sig över Stensån om man ska upp på Lilla Stensdalsfjället. Det är i normalfallet ett enkelt vad (leden till Vålåstugorna går ju över ån..), men så tidigt som just efter midsommar kan det ju fortfarande vara en hel del snö kvar vilket kan leda till höga flöden om det är varmt väder.

Jag har själv gått den blåa vägen upp på Lilla Stensdalsfjället och stora delar av den rosa upp mot Stora Stensdalsfjället och bägge dessa är utan några större svårigheter än att det givetvis är lite jobbigt. Den röda vägen upp/ner Lilla Stensdalsfjället har jag inte gått, men den ser inte speciellt svår ut på håll och jag tror att det är så Anders menar man ska gå antingen upp eller ner om man vill göra en rundtur så att säga.

/ Stefan

lilla_stensdalsfjallet.PNG
 
Stämmer, jag har gått både blå och röd samt båda i kombination. Upp blå och ner röd är nog trevligast. Då får man ganska dramatiska vyer på nedvägen men går ändå säkert. Som synes är det ett vad även på röda turen men det är ett litet vattendrag. Har dock inte gått där så tidigt som runt midsommar. En tonåring klarar turen utan problem. Riktigt brant är det egentligen ingenstans, det område som är "besvärligast" är direkt efter toppen ner röda vägen. Där ligger en hel del större stenfält men inget som ska ställa till problem.

Stora Stensdalsfjället är även det lättbestiget om än längre. Man går ganska långt på en sluttande kam (inte smal kal, tiotals meter bred utan stup på sidorna) mot toppen där det går lite upp och ner. Fint med dalen nere till vänster och där kan man som sagt ta sig ner på hemvägen om man vill få variation. Är det riktigt varmt så kan man svalka sig i Stensån därnere:).
 
Tack Anders och Stefan för era tips, verkligen! En annan fråga, angående tiden på året. Skulle det göra skillnad att gå en vecka senare, vad gäller ev snötäcke som är kvar, eller tar det längre tid än så för att snön ska smälta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Tomas P Spår efter 4-hjuling i Abisko NP Fjällvandring 98
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
Monoplage Lunndörrsfjällen i midsommar ? Fjällvandring 13
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
mkruse Glad Midsommar - film :) Fjällvandring 0
hajof70 Ljungdalen midsommar - kanske inte "vandring" per se men.... Fjällvandring 20
ma78c Jämtlanstriangeln midsommar väder!? Fjällvandring 5
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Elvah Sträckan Nordsätern - Storådörren - Vålån vid midsommar? Fjällvandring 4
roscar Vandring kring Midsommar vid StoraSjöfallet Fjällvandring 3
76 Jämtlandsfjällen i midsommar Fjällvandring 10
hannulan Jämtlandsfjällen midsommar Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.