Val av torrdräkt

Vad har ni för åsikt om latex i hals och handleder? Läste att de måste bytas ut med jämna mellanrum. Testade en torrdräkt med latex förra året. Kände mig strypt. Är tanken att man ska klippa till halsöppningen? Butikspersonalen var upptagen så jag kunde inte fråga.
Latexmuddar töjer ut sig med tiden och måste bytas ut då och då ja. Känner du dig strypt har du för liten mudd. Den kan klippas eller skäras till för att passa bätre.

Jag föredrar latex för att det är tätare, speciellt i ärmarna där det annars lätt rinner in lite vatten. Andra tycker neipren är skönare.
 
Tack för råd alla. Det blev en Palm Cascade. Vidrig känsla runt hals initialt men jag vande mig. Osäker om jag ska klippa mudden i halsen lite. Ska testa skarpt först innan jag bestämmer mig. Inte helt smidig men det kanske blir en till, tunnare torrdräkt, till nästa sommar.

Ska träna lite självräddning i dagarna och utvärdera.
 
Tack för råd alla. Det blev en Palm Cascade. Vidrig känsla runt hals initialt men jag vande mig. Osäker om jag ska klippa mudden i halsen lite. Ska testa skarpt först innan jag bestämmer mig. Inte helt smidig men det kanske blir en till, tunnare torrdräkt, till nästa sommar.

Ska träna lite självräddning i dagarna och utvärdera.

Klippa är ju irreversibelt så prova flera ggr innan saxne åker fram. Kanske du vänjer dig och den töjer sig något lite. Poängen med gummi är ju att hålla riktigt tätt och då får det ju inte sitta för löst. En vattenfylld dräkt blir tung, svårsimmad och kan därmed vara direkt farlig

/Patrik
 
Det som stör mig lite är att kapellet sitter så hårt. Neopren. Svårt att knäa ut. När jag provade senast fick jag sätta fast kapellet lite sämre på ena sidan för att det skulle gå smidigt när jag testade "wet exit".
 
En del kapell har en extra rem snett över knäna. Mycket lättare att knäa ut och som reserv kan man dra direkt i den. Också bra att stoppa nederdelen av kartan under.. :)

Innan du klipper halsen skulle jag prova att stoppa in en plastbunke elle mindre kastrull under natten. Brukar töja ut lite lagom.

Uppdatering: lånad bild från nätet..

/ Ulf


Unknown.jpeg
 
En del kapell har en extra rem snett över knäna. Mycket lättare att knäa ut och som reserv kan man dra direkt i den. Också bra att stoppa nederdelen av kartan under.. :)

Innan du klipper halsen skulle jag prova att stoppa in en plastbunke elle mindre kastrull under natten. Brukar töja ut lite lagom.

Uppdatering: lånad bild från nätet..

/ Ulf


Visa bilaga 36934
Jag behöver inte klippa. Känns helt okej nu när jag tränat självräddning några dagar. Tänker inte på det länggre. Jag skulle kunna sy fast ett liknande band på mitt neoprenkapell. Ser praktiskt ut. Men funderar på att köpa ett till kapell i nylon med ställbar elastisk lina. Skulle kännas tryggare om jag vet att jag kan knäa ut.
 
En fråga om passform på t ex Ursuit MPS eller Dry Fashion Drylight. Om man är lång och smal så behöver rimligen storleken på dräkten ändå anpassas efter kroppslängden. Är då armmuddar och halstätning fungerande? Jag fattar att neoprentätning inte är 100% tätt, men om man som jag har smal hals och smala handleder, funkar dom ändå? Vad jag kan se går de inte att spänna åt i tätningarna, utan hals och handleder verkar vara one-size-fits-all. Är 189 lång och väger 71 kg.
 
Jag har rätt smala handleder (17cm omkrets) och min MPS i XL är tät.
Även halsen (40cm) är tät vid vanlig bruk inkl. enstaka roll, balance brace eller simning, däremot funkar den inte för roll träning.
 
Jag har rätt smala handleder (17cm omkrets) och min MPS i XL är tät.
Även halsen (40cm) är tät vid vanlig bruk inkl. enstaka roll, balance brace eller simning, däremot funkar den inte för roll träning.
Tack! Ungefär mina mått, så det låter bra! Förstår att det inte går att TRÄNA rollar, eftersom det för de flesta troligen innebär att man mest ligger under vattnet :) Men funkar den att rolla mer med för dom som är skickliga och kommer upp snabbt ? Eller blir det helt enkelt för många små läckage då med?
(jag kan inte rolla alls, men man kan ju hoppas)
 
Senast ändrad:
Det spelar ingen större roll hur bra du är på att rolla, alla har huvudet under vatten. Någon enstaka roll då blir det kanske lite fuktig runt halsen, efter många rollar är du riktig blött.
Jag kommer ha en Tuilig över min MPS när jag tränar roll, jag hatar att få vatten i öronen och då är en Tuiliq med luva perfekt. Torrdräkten är bara där för att vara torr om man måste göra en wet exit.
 
Vissa torrdräkter med neoprenmudd har ju blixtlås ändå upp i halsmudden, medan andra har blixtlåset t ex över axeln så halsmudden är i ett stycke. Är det någon skillnad i läckage?
 
Skulle det vara lika tät med blixtlås i halsmudden, skulle det jo inte finnas en anledning att göra något annat.
Så nä, hel halsmudd är tätare, men hur tät det blir är individuellt mellan olika personer.
Latexmuddar är bäst att hålla tät, men kräver underhåll och mer försiktighet när man hanterar dessa. Samt att man måste byta de ibland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.