Val av regnkläder vid fjällvandring?

Jag funderade tidigare på poncho, men än så länge inte blivit av. Hade tänkt skaffa mig en poncho som kunde användas som tarp. Vill minnas att de är för små att man skulle kunna sova under dem, men spänna upp som ett regnskydd eller som extra botten under tältet.

Men som sagt, inte blivit av och lite osäker om jag skulle få någon nytta av själva ponchon vid regn, eller sedan en liten tarp i lägret :)

Jag tänkte först lite liknande att jag skulle kunna använda regnponchon till något mer, som skydd av något slag men jag har insett att jag får inte plats med flera sorters regnkläder i min ryggsäck längre så det får bli ett kompakt och tunt regnställ för min del.

Får nog hålla mig borta från vassa prylar, buskar osv kanske så att inte regnstället rivs sönder för jag har ingen koll på hur tåligt ett sådant tunt regnställ kan vara.

Samtidigt så är det väl ingen större fara att bli lite blöt och kall för min del om det nu skulle hända för jag kommer inte vara så långt ifrån varken Abisko fjällstation eller stugor ifall problem skulle uppstå.
 
Senast ändrad:
Jag funderade tidigare på poncho, men än så länge inte blivit av. Hade tänkt skaffa mig en poncho som kunde användas som tarp. Vill minnas att de är för små att man skulle kunna sova under dem, men spänna upp som ett regnskydd eller som extra botten under tältet.

Men som sagt, inte blivit av och lite osäker om jag skulle få någon nytta av själva ponchon vid regn, eller sedan en liten tarp i lägret :)

Ponchon kan tas med och användas som regnskydd/vindskydd vid raster eller som "tak" till tältet om man saknar en större absid :). Bara googla så ser ni olika sätt att sätta upp den på.
Ponchon är densamma som jag har på mig på första bilden.

Funkar att sova under i nödfall...övre bilden visar regn/rast skydd.
 

Bilagor

  • 20150812_150419.jpg
    20150812_150419.jpg
    60.6 KB · Visningar: 1,095
  • IMG_2220.jpg
    IMG_2220.jpg
    43.9 KB · Visningar: 1,082
Det kanske är smidigast att ha regnskyddet på ryggsäcken hela tiden under vandring?
Ifall det plötsligt kommer en regnskur så sitter det ju redan på?

Jag menar då slipper jag packa ned det och får därmed mer plats i ryggsäcken.
Vill ju inte att ryggsäcken ska implodera under vandring bara för att jag har pressat ned för mycket!
Hellre lite mindre grejer om det är möjligt.
:)

Sedan kanske det även kan skydda ryggsäcken när man ställer ner den på marken ifall man råkar ställa ner den där det är blött osv. Jag kommer väl förmodligen klanta till det emellanåt för att jag inte är van med att fjällvandra!
:)
 
Senast ändrad:
Det börjar bli trångt i ryggsäcken nu så alla val av storlek och vikt verkar spela stor roll nu när jag håller på att packa ihop allt och testa mig fram.

Om du börjar och slutar vid samma fjällstation (tex Abisko) så kan du lämna en liten väska med rena kläder inför hemresan. Är ganska skönt att ta på sig rena kläder efter en dusch på fjällstationen innan hemresan.
Det gör att du har ett ombyte på dig och sen i ryggsäcken har du ett par extra underkläder, strumpor, tröja. Inte mer. Du har ett underställ, vantar, mössa. Om du inte har det på dig när du reser så har du en tjockare tröja och regnbyxor och regnjacka. Mer kläder behöver du inte. Skulle du bli våt av regn eller att du trillar i en bäck så har du ett torrt ombyte. Är byxorna våta så funkar understället som lägerbyxor

Som Joanna skrev, tänk genom packlistan ordentligt och om du kan så lämna "bra att ha" sakerna hemma om det fortfarande är för trångt i ryggsäcken
 
Jag kommer väl förmodligen klanta till det emellanåt för att jag inte är van med att fjällvandra!
:)

Troligen ;-)
Men det är ju lite det som är grejen. Man lär sig efterhand, dels av sina egna misstag och dels genom att tex diskutera på ett forum och lära av andras misstag.
Du kommer att justera din packning många gånger genom åren, vissa av nödvändighet för att det inte fungerade och andra saker för att du vill ha nya saker som kanske är lättare, smidigare eller har fler användningsområden.

Ett tips om det är så att du ska köpa nya/nygamla saker. Tänk på vikten. Det gjorde inte jag när jag för många år sen började köpa utrustning och nu har jag svårt att motivera att lägga pengar för att byta ut sånt som fungerar bara för att spara vikt men oj vad skönt om man kunde minska vikten med ngt kg utan att i övrigt förlora ngt på det.
 
Det onödiga och överflödiga skall bort ur packningen.
Fladdrande långa remmar gör ingen glad och fyller inget behov.
Etiketterna på dina grejor som skall med.
Det som inte kan dubbelanvändas.
Det du inte kan bära på dig samtidigt.
Det lättaste att bära är det du lämnat hemma för det behövdes inte.
Se till att ha ett dygns extra matpåse.
Bränsle till köket nog för extradagen.
Alltid karta och kompass samt visselpipa.

Väg i butiken det du funderar på att köpa före du köper det så att du gör bärvänliga val.

go tur
 
Det kanske är smidigast att ha regnskyddet på ryggsäcken hela tiden under vandring?
Ifall det plötsligt kommer en regnskur så sitter det ju redan på?

Jag menar då slipper jag packa ned det och får därmed mer plats i ryggsäcken.

Smaksak, jag har det liggande lättillgängligt i topplocket och regnkläderna undertopplocket för att slippa öppna säcken om det börjar regna. Blåser det så prasslar regnskyddet så att min inte riktigt kan njuta av ljuden runtomkring om det alltid sitter på.
När man läser tråden så låter det som om det alltid regnar, faktum är att Abisko är väldigt trevligt för det ligger i lite "nederbördsskugga". Tråkigt på vintern för lite mindre snö men trevligt på sommaren

Du kan ha alla väder under en och samma vecka och därför måste man förbereda för det värsta. Jag har haft snöstorm mitt i sommaren men jag har även vandrat i Jämtlandsfjällen i slutet av september i shorts och sandaler.
 
Om du börjar och slutar vid samma fjällstation (tex Abisko) så kan du lämna en liten väska med rena kläder inför hemresan. Är ganska skönt att ta på sig rena kläder efter en dusch på fjällstationen innan hemresan.

Ett tips om det är så att du ska köpa nya/nygamla saker. Tänk på vikten.

Menar du att det finns det skåp att låsa in grejer i för att kunna lämna kvar?
Det låter ju toppen om det skulle vara möjligt!
:)

Ja jag har andra regnkläder sedan tidigare men de är alldeles för stora och tunga så jag har köpt nya tunna och gjort liknande val med andra grejer för att just tänka på vikten och storleken. Min ryggsäck har väl kanske tvingat mig till att göra de valen även om jag kanske inte har en superliten ryggsäck.

Försöker läsa på och ta reda på så mycket som möjligt nu för att kunna klara mig själv och vara så förberedd jag kan under min fjällvandring även om jag inser att jag inte kommer kunna allt förstås!

Har räknat med klanteri men hoppas ändå på att inte ramla i bäcken!
:D
 
Jag kör alltid på jacka och byxor. Köpte haglöfs LIM II-serie. Väger inte mer än ett par hundra gram. Jackan har jag som skaljacka. Den har ingen isolering men jag kör istället ett lager tröjor under. Byxorna har jag på i hällregn (tycker vaxade G1000 byxor från fjällräven står emot viss fukt och väta). Byxorna gör det möjligt att hålla rumpan torr på rasterna, det är skönt att slå upp tältet och kunna stå på knä utan att tänka sig för etc. Enda gången jag ångrat byxor var värmeböljan för två år sen med 25+ och sol med lättare regn. Men å andra sidan, hur ofta händer det....

LIM-serien är ruskigt dyr men jag är säker på att man kan hitta liknande plagg i andra prisklasser. Bland annat Tierra har liknande plagg för billigare peng.
 
LIM-serien är ruskigt dyr men jag är säker på att man kan hitta liknande plagg i andra prisklasser. Bland annat Tierra har liknande plagg för billigare peng.

Eftersom detta blir min första fjällvandring och jag vet inte hur allting kommer fungera med utrustning och kläder osv så har jag inte gjort några större investeringar.

Tältet är väl det enda som kostade lite mer kanske pga att det var ett lättvikts (1.5kg) 1-personstält som jag tror borde vara regntätt (5000mm waterproof).

Har sovit i ett sämre tält en gång när det regnade en hel natt och jag vaknade då upp i en halvblöt sovsäck även om jag låg lite högre upp från marken på en luftmadrass. Det hade kommit in så mycket vatten så att tältet stod väl i en kanske 5cm djup sjö! Så det vill jag helst undvika i framtiden.
:)

Vet inte om detta nyinköpta tält kommer förhindra sådant förstås men det kanske går att undvika beroende på var jag sätter upp tältet och lite sådant.

Ska testa mig fram denna gång och se vad som behöver justeras inför eventuella framtida vandringar.

Funkar den utrustning jag har fixat inför denna vandring så kanske jag kan klara mig på den om allt funkar bra och jag trivs med grejerna.
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
kalalokki Regnkläder till fjälls.. Fjällvandring 24
tomhylsan Regnkläder för Sarek Fjällvandring 36
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.