Val av paddel.

Två tips

Håller med Hanna om Aquabounden. Min egen Manta Ray (med blad av plastinbakad kolfiber) var också mjuk med mycket energi som gled av bladet. Lite bättre blev det med ett Kanukskaft istället som är lite styvare. Aquabound har ett par paddlar med glas- och kolfiberskaft som också är bra.
Har bara testat Bestlan kort men den kändes bra. Kanuk har en bra plattpaddel också. Båda märkena har steglös vinkeljustering och man kan variera längden med 7 eller 10 cm. Då kan man anpassa paddellängden efter typ av paddling.
Båda ligger i mellanprisklassen.

Ett annat tips är att göra två grönlandspaddlar själv. Instruktioner finns här:
http://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning/bygg-en-paddel#pagaj
Kräver lite mer inkörstid och det är annan känsla men en bra turpaddel. Mycket bra i motvind. Har satt en i händerna på flera personer som sen velat ha en, så det säger en del om potentialen i paddeln. Jag gillar min.
De finns också i kolfiber i priser mellan 3-7 kkr. En hemmagjord i trä kostar kanske 100 kr och lite tid.
 
Senast ändrad:
Just i K2

så menar jag att en Vingpaddel är extra ändamålsenlig. Aquilos enkla vingpaddel funkar men är lite tung.

Thure
 
så menar jag att en Vingpaddel är extra ändamålsenlig. Aquilos enkla vingpaddel funkar men är lite tung.

Thure

Intressant. Skulle gärna få en lite mer fördjupad analys av ditt resonemang. Själv brukar jag ha en lite lägre paddelföring i en K2:a då jag tycker hög paddelföring i "fetbåt" kräver ganska stor bålrotation och paddeln ändå kommer ganska långt utanför kroppen vilket leder till ökad påfrestning i axlar mm.

Sen beror det ju på hur fort man vill paddla och min mening är att vingpaddeln givetvis ökar farten men som turpaddlare är det ändå ganska marginellt i slutändan...men jag är ingen fanatisk vingpaddlare heller så jag ser chansen att få en ny vinkling här....:)
 
Svårt att analysera

Mitt intryck är att det bättre greppet i vattnet betalar sig mer i bredare lådor. I mitt fall Ålandskajak K1 och Yoo-A-Kims akterbrunn.

Thure
 
Fler märken.

Med risk att vara jävig... :) men för att bidra med fler märken till debatten

Epic gör fina paddlar med ovala lagom flexiga skaft och bra steglösa delningar som gör att paddeln också kan justeras 10 cm i längd. De är väl mest kända för sina Mid Wing-paddlar, det är erkänt snälla förlåtande och välbalanserade vingpaddlar som funkar bra på havet, strlk Small, Mid, Large
Europaddeln/plattpaddeln Epic Active Touring har lite bredare blad och Epic Relaxed Touring har smalare blad.
Säljs av Nomado i Norrköping och i Göteborg

ZJ är exakta kopior av Epic, med egna dekaler och har egna storleksangivelser, W0, W1, osv.
Säljs av Paddelkraft i Ytterby, Kungälv

Religion Sports är ZJ-paddlar, med egna dekaler och heter Gna, Galdr osv.
Säljs av Aterra i Helsingborg
 
Sen beror det ju på hur fort man vill paddla och min mening är att vingpaddeln givetvis ökar farten men som turpaddlare är det ändå ganska marginellt i slutändan...men jag är ingen fanatisk vingpaddlare heller så jag ser chansen att få en ny vinkling här....:)

Om du kortar ner vingpaddeln ökar farten inte. Då kan du hålla den frekvens du är van vid och ändå få det att gå långsamt. Detta är en god anledning att köpa delbart och justerbart skaft. Med justerbart skaft kan man dessutom gå ner på längd vid hård motvind. Kanske överkurs för TS behov dock.

Mvh, Klas
 
Om du kortar ner vingpaddeln ökar farten inte.

Mvh, Klas

Så långt är jag med men till ursprungsfrågan. Jag var nyfiken på vad ni som förespråkar vingpaddel i en bred K2:a ser för fördelar? I mitt tidigare inlägg redogör jag för hur jag ser på saken med skaderisk för axlar och bålrotation.
 
vinge

Lite om vinge, Klas skrev att de kräver mycket bra teknik. Det beror nog på vilken paddel du väljer. De ovan av Anders nämnda paddlarna är inte alls krävande, och det finns säkert många andra vingpadddelblad på marknaden som inte är gjorda för 500 m kanot. Som jag ser det är en vinge det mest effektiva sättet att ta sig framåt med minsta energiförlust. En vinge är inte hård och greppar stenhårt i vattnet som många har för sig, tvärtom. Vissa bladtyper fungerar även med lite lägre paddelstil. Men för så kallad teknisk paddling och bus och lek i vågbryt känns det roligare med en plattpaddel. Dock använder jag vinge när jag leker i större vågor med surfskin konstigt nog.

Någon nämnde 240 lång paddel. I USA är det vanligare med långa paddlar men det beror på att de sitter i väldigt breda båtar, tex SOT. För mig låter det heltokigt med en så lång paddel om man inte sitter i en SoT eller något med liknande bredd, det blir inte särskilt effektivt. Den paddel jag använder mest (Beyla) kör jag på 203-205 i 52-54 cm havskajaker.

Sedan 1 januari 2013 tillverkas Religion Sports nya vingpaddlar inte av Zije Sport utan av en annan tillverkare. Religion utvecklar(experimenterar) även en ny plattpaddel som de hoppas kommer under 2013.

Vänligen
/Leif Davidsson
Aterra.se samt delägare i Religion Sport
 
Vart finns det en paddel antingen en i ETT stycke eller delad som har en 100 % glappfri delning (dåliga erfarenheter av Werner, så nämn dom inte)

Uppskattar "Natural bent" men det är inte nödvändigt. Längd 240 cm iaf. Kost vad kosta vill, för än så har jag inte hittat något som jag är nöjd med.

Edit : Alternativt en dyr GP paddel, men vilken längd är nödvändig för mig då? Jag är 198 cm. en kajak som har bredden 54 cm. Tidigare paddlat med en 240 cm natural bent som kändes bra (men glappade)
 
Vart finns det en paddel antingen en i ETT stycke eller delad som har en 100 % glappfri delning (dåliga erfarenheter av Werner, så nämn dom inte)

Uppskattar "Natural bent" men det är inte nödvändigt. Längd 240 cm iaf. Kost vad kosta vill, för än så har jag inte hittat något som jag är nöjd med.

Edit : Alternativt en dyr GP paddel, men vilken längd är nödvändig för mig då? Jag är 198 cm. en kajak som har bredden 54 cm. Tidigare paddlat med en 240 cm natural bent som kändes bra (men glappade)

Braca har 3 olika plattpaddlar; Typhon, Tornado och Hurricane. De tas in i Sverige av http://www.revalkayaks.se. Där kan du beställa med helt eller delat skaft med önskad längd då de limmas i Sverige.
 
Vart finns det en paddel antingen en i ETT stycke eller delad som har en 100 % glappfri delning (dåliga erfarenheter av Werner, så nämn dom inte)

Som Erik antyder är Bracsas delning 100% glappfri. Alla Bracsa jag paddlat med har i varje fall varit det. Mina har haft den gamla delningen med slangklämma och lös nyckel. Deras nya delning är smidigare då den har nyckeln inbyggd i delningen.

Mvh, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.