Val av paddel 2021

Hur man upplever grönlandspaddel är rätt individuellt. En sak är själva handtag/greppet. Vissa gillar rund eller oval, andra mer distinkt kantiga. Själv kör jag rätt kantiga med stor diameter på mina egengjorda paddlar. Ger en tydligt grepp och kräver minimalt med handkraft. Men lik förbannat paddlar jag oftast med min Kalleq som är oval med ca. 32x37 vid ställen där jag håller paddeln (själva skaftet är rund, men där håller man inte). Anledningen är att jag gillar känslan i vattnet som Kalleq har. Den har en väldigt bra grepp i vattnet och passar utmärkt att användas med en snabb kajak, samtidigt som den har den goa grönlandkänslan kvar. Sen är den lättare och stryktåligare än mina träpaddlar. En hel del av mina paddelkompisar fick låna min Kalleq och de flesta köpte egen ganska snabbt. Även folk som inte paddlade med grönlandspaddeln tidigare. Kalleq är rätt bred och väldigt förlåtande vid bristande teknik, medan smala grönlandspaddel kräver bra teknik för att fungera tillfredsställande.
De andra paddeln du nämnde har jag inte testad, så där kan jag inte uttala mig.
Ang. grepp, så slipar jag greppen på alla mina carbon paddlar med 1200 våtslip papper och sen kladdar jag lite paddelvax på. Men ja, satin finishen på en väl underhållen träpaddel är ännu trevligare.
 
Hur man upplever grönlandspaddel är rätt individuellt. En sak är själva handtag/greppet. Vissa gillar rund eller oval, andra mer distinkt kantiga. Själv kör jag rätt kantiga med stor diameter på mina egengjorda paddlar. Ger en tydligt grepp och kräver minimalt med handkraft. Men lik förbannat paddlar jag oftast med min Kalleq som är oval med ca. 32x37 vid ställen där jag håller paddeln (själva skaftet är rund, men där håller man inte). Anledningen är att jag gillar känslan i vattnet som Kalleq har. Den har en väldigt bra grepp i vattnet och passar utmärkt att användas med en snabb kajak, samtidigt som den har den goa grönlandkänslan kvar. Sen är den lättare och stryktåligare än mina träpaddlar. En hel del av mina paddelkompisar fick låna min Kalleq och de flesta köpte egen ganska snabbt. Även folk som inte paddlade med grönlandspaddeln tidigare. Kalleq är rätt bred och väldigt förlåtande vid bristande teknik, medan smala grönlandspaddel kräver bra teknik för att fungera tillfredsställande.
De andra paddeln du nämnde har jag inte testad, så där kan jag inte uttala mig.
Ang. grepp, så slipar jag greppen på alla mina carbon paddlar med 1200 våtslip papper och sen kladdar jag lite paddelvax på. Men ja, satin finishen på en väl underhållen träpaddel är ännu trevligare.
Tack för din beskrivning! Okej, den är alltså oval vid greppet. Är den större diametern i samma riktning som paddeln? Det ser ut som det på bilder/videos. Jag har iofs ingen snabb kajak men förhoppningen är att fler i familjen ska gilla kajak och att den vi köpte ska vara testkajaken. Om man blir biten så kvalificerar man sig för ett köp av en lite bättre kajak om du förstår :). Lutar fortfarande åt Kalleq men tar gärna emot synpunkter på GRAM av någon som testat. Låter bra att kalleq är förlåtande för min del. Ingen katastrof om den inte funkar för mig. Går ju att sälja...
 
Beställde en Kalleq men tillverkade en egen i kvistfri furu. Hafsjobb. 826 gram innan kokt linolja. Tror den blev för vek.
 

Bilagor

  • 44C0D5A4-763F-4212-8F44-3357ABF26191.jpeg
    44C0D5A4-763F-4212-8F44-3357ABF26191.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 133
  • 7E639BF7-DDC5-4A79-BCE7-823AE2F3A4F5.jpeg
    7E639BF7-DDC5-4A79-BCE7-823AE2F3A4F5.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 127
  • A6192043-58D6-48A3-9717-12C25856FCEF.jpeg
    A6192043-58D6-48A3-9717-12C25856FCEF.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 124
Någon som testat Greentip Yupik? Lätt, relativt billig och delbar.
Jag köpte en i höstas till ett pangpris på black Friday.
novis på grönlandspaddlar sedan innan så jag uppskattade den ställbara längden då jag inte visste hur man skulle ställa sig längdmässigt gentemot europaddlar.
Det är en utanpåliggande delning från kajaksport. Inget som stört mig i paddlingen men förstår varför man kan ha åsikter om det på en sån här paddel.
kvaliten känns bra men hade jag betalat fullpris hade jag nog haft lite åsikter om ytfinishen, en ganska tydlig längsgående skarv som kunde ha slipats ner lite mer noggrant, misstänker att den tillverkas i två halvor som sedan sammanfogas. I övrigt är det en matt och behaglig yta på paddeln.
vikten på mitt ex ligger på 731 gram vilket är endel mer än vad som marknadsförs på kajaksidan, 640g men tycker det är tvetydiga uppgifter om vikten även på greentips egen hemsida.
1615044471588.png
 
Jag köpte en i höstas till ett pangpris på black Friday.
novis på grönlandspaddlar sedan innan så jag uppskattade den ställbara längden då jag inte visste hur man skulle ställa sig längdmässigt gentemot europaddlar.
Det är en utanpåliggande delning från kajaksport. Inget som stört mig i paddlingen men förstår varför man kan ha åsikter om det på en sån här paddel.
kvaliten känns bra men hade jag betalat fullpris hade jag nog haft lite åsikter om ytfinishen, en ganska tydlig längsgående skarv som kunde ha slipats ner lite mer noggrant, misstänker att den tillverkas i två halvor som sedan sammanfogas. I övrigt är det en matt och behaglig yta på paddeln.
vikten på mitt ex ligger på 731 gram vilket är endel mer än vad som marknadsförs på kajaksidan, 640g men tycker det är tvetydiga uppgifter om vikten även på greentips egen hemsida.
Visa bilaga 35242
Tack Tomas för utförligt svar!
 
Har även hittat tillverkaren GRAM och Tyr-C Gaddstinga. Något att ha?
Grampagajen är samma som Tyr-C Gaddstinga, Denna paddel tillverkas av Kingpaddles och finns att köpa hos Nynäs Kajak & Upplevelse för 3295:- Vi har även paddeln för provpaddling. Jag personligen gillar denna paddel då den har en bra och förlåtande form (varje paddeltag behöver inte vara perfekt...) mer info hittar du här: https://shop.nynaskajak.se/product/kingpaddle-gronlandspaddel

Med vänlig hälsning, Pelle/ Nynäs Kajak & Upplevelse
 
Nu testat grönlandspaddel och Kalleq för första gången. Trots novis kändes det naturligt och (mycket) skonsamt mot axlar. Kajaken ville tippa om jag tog i för mycket i första paddeltaget men inga större problem. Får öva rivstarter när det blir lite varmare i vattnet.
 
Skönt att höra att du gillar din Kalleq.
Sen är det "best practice" att inte ta första paddeltaget för hård om du inte är bergsäker att du har paddeln helt rätt. Lätt att få felskär och gå runt.
 
Jag köpte en i höstas till ett pangpris på black Friday.
novis på grönlandspaddlar sedan innan så jag uppskattade den ställbara längden då jag inte visste hur man skulle ställa sig längdmässigt gentemot europaddlar.
Det är en utanpåliggande delning från kajaksport. Inget som stört mig i paddlingen men förstår varför man kan ha åsikter om det på en sån här paddel.
kvaliten känns bra men hade jag betalat fullpris hade jag nog haft lite åsikter om ytfinishen, en ganska tydlig längsgående skarv som kunde ha slipats ner lite mer noggrant, misstänker att den tillverkas i två halvor som sedan sammanfogas. I övrigt är det en matt och behaglig yta på paddeln.
vikten på mitt ex ligger på 731 gram vilket är endel mer än vad som marknadsförs på kajaksidan, 640g men tycker det är tvetydiga uppgifter om vikten även på greentips egen hemsida.
Visa bilaga 35242
Hej,
Nån som har någon bild på hur delningen är gjord eller om den är ändrad. Ser inte ut som den är utan påliggade som det beskrivs ovan? Gärna en bild.

M.v.h

Stefan
 
Hej,
Nån som har någon bild på hur delningen är gjord eller om den är ändrad. Ser inte ut som den är utan påliggade som det beskrivs ovan? Gärna en bild.

M.v.h

Stefan
TomasGr får rätta mig om jag har fel, men jag tror att det är samma låsning på alla deras paddlar.
Spaken som är utfälld på bild ligger längs med skaftet när den är låst.
 

Bilagor

  • 32B52CBA-BDB2-4DB7-98F4-BCA48C041D8F.png
    32B52CBA-BDB2-4DB7-98F4-BCA48C041D8F.png
    426.9 KB · Visningar: 98
TomasGr får rätta mig om jag har fel, men jag tror att det är samma låsning på alla deras paddlar.
Spaken som är utfälld på bild ligger längs med skaftet när den är låst.
Hmm, känns inte helt optimalt på en grönlandpaddel. Någon som kan bekräfta?

M.v.h

Stefan
 
Är det inte bra att kunna anpassa längden på paddeln och att kunna dela den så att man kan ta med den som extra paddel?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.