Val av liggunderlag

Lika bra att vara förberedd inför sommarens strapatser så ett par nya liggunderlag behövs.

Många att välja på så kanske någon här har ett bra tips.
Kommer endast användas under vår - sommar - höst i svenska fjällen eller på tältsemester i övriga Sverige.
Ska gärna vara lätt men samtidigt inte ultralätt då det oftast blir svindyrt.

Tittat lite på http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THERMPROLITEREG men ni andra kan säkert detta bättre än jag. Men ser ut att vara ett bra pris om inte annat.

Kan tänka mig att lägga max 1000 kr men gärna under.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kanske ett Exped Synmat Basic UL 7.5 M? Lite lättare, Lite mindre, något varmare men mycket tjockare och därav bekvämare. Men man får blåsa upp liggunderlaget själv och är kanske inte lika slitstarkt. Pris runt tusenlappen i Sverige.

Info taget från Exped.com
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf/0/4165F2D80CD5F4ACC12579C200351322?opendocument
  • Size 183 x 50x 7 cm
  • Weight 410 g, Packsack 15 g
  • Packed 24 x 10 cm
  • Temperature -2º C
  • R-Value 2.9
  • Fill weight 60 g/m² Texpedloft Mikrofaser

Jämfört med det ovan nämnda Thermarest (info från TS länk)
  • Dimensioner: Ihoprullad: 28 x 10 cm. Utrullad: 51 x 183 cm.
  • Vikt: 460 g.
  • Tjocklek: 2,5 cm.
  • R-värde: 2,2.

Nu är jag ingen hejare på detta men vad betyder R-värdet? Ska det vara högt eller lågt för att vara bra?

Till de uppblåsbara, behövs det pump eller är de självuppblåsande?

Nu är jag ingen hejare på detta men vad betyder R-värdet? Ska det vara högt eller lågt för att vara bra?

Till de uppblåsbara, behövs det pump eller är de självuppblåsande?

R-värde är ett värde som berätta hur bra den isolerar
ju högre R-värde ju fler säsonger
Väljer du en liggunderlag med högt R-värde så kan du använda enklare/lättare sovsäck
Skulle själv satsa på ett liggunderlag som har ca 3.5 i R-värde men det hänger på hur mycket du väger också

Kör själv med Exped Downmat DLX som jag använder året runt
Är också ägare av ThermaRest som också fungerar utmärkt

Här hittar du en test på olika liggunderlag
http://larsonweb.com/blog/?tag=exped

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips