Val av kök till fjällvandring

Primus Power Stove set väger 805 g, antagligen mer om man ska ha större kastrull.
Mitt nuvarande väger 1100 g, alltså det är ingen enorm viktvinst.
MSR Reactor väger 588 g, och då räcker troligtvis den kastrullen på 2,5l. Nästan ett halvkilo i viktbesparing.

Jag har inte hittat några andra kök med såpass stor kapacitet förutom Trangiat.

Men det lutar ju åt MSR-köket eftersom vikten är såpass mycket lägre.

Om man jämför dessa två kök, vad är det för för- resp nackdelar?

Drar MSR Reactor mer bränsle eftersom det inte är så vindskyddat? Räknar iofs med att de flesta målen kan lagas till i absiden, det är bara lunchen som eventuellt behöver lagas ute i det fria. Är det varmt och soligt så skippar vi nog även varma koppen till lunch.

Reactor tål hur mycket vind som helst eftersom upphettningen sker via strålvärme och inte via öppen låga. Jag har använt Reactor sen 2008 på våra höstvandringar, som vattenkokare åt 4-5 personer. I minusgrader och frisk vind tar det kanske 30 sek. längre tid att koka en liter, pga att vinden kyler ner värmeväxlaren. Dvs 3 min 30 sek. koktid ist.f. 3 min. Detta för en dryg liter vatten.

Reactor är mkt bränslesnålt, på senaste påskturen gjorde jag av med en och en halv 450 gr gastub. Då smälte jag snö och kokade upp ca 30L vatten. Under barmarksförhållanden är min erfarenhet att tillverkarens siffror stämmer bra dvs du kan koka upp 22L vatten på en 230 gr gastub.

...nackdelen med vattenkokaren är att den bara kan koka vatten. Pga hög effekt är det i stort sett omöjligt att laga mat i den...då får man kalla på sotaren efteråt ;).

//J
 
...nackdelen med vattenkokaren är att den bara kan koka vatten. Pga hög effekt är det i stort sett omöjligt att laga mat i den...då får man kalla på sotaren efteråt ;).

//J

Jasså? I första hand ska vi bara ha köket till att värma vatten, men om det inte går att använda till att värma t.ex. en burk soppa, välling eller någon annan mat så är det ju ett väldigt begränsat användningsområde på köket.
Kan man inte reglera värmen?
Konstigt att det inte framgår i texten att det inte går att värma mat med det? I så fall skulle det väl kallats för vattenkokare och inte ett kök?

http://www.addnature.com/product.as...25L&_cid=21_1_-1_9_123_243953_58075059774_pla
 
Det är en vattenkokare. Jag skrev i inlägg 8 maj "Om prio är låg vikt, endast vattenkok och allt på en gång är nog MSR Reactor ett bra val.". Liknande koncept men där man kan "laga mat" är Primus Eta Lite som nu även finns i en XL-version med kastrull på 1 liter (men man lagar ju inte mat till fyra i en 1 liter-kastrull).

Börja med en spindelbrännare och befintliga trangia-kastruller om du vill slippa trangia:s skrymmande vindskydd?
 
Det är en vattenkokare. Jag skrev i inlägg 8 maj "Om prio är låg vikt, endast vattenkok och allt på en gång är nog MSR Reactor ett bra val.". Liknande koncept men där man kan "laga mat" är Primus Eta Lite som nu även finns i en XL-version med kastrull på 1 liter.

OK, tack för klargörandet! Det är i huvudsak vatten som ska kokas på den här turen, men om jag nu vill ha köket till att värma mat med vid andra tillfällen så vet jag att det inte funkar i så fall.
 
Reactor är mkt bränslesnålt, på senaste påskturen gjorde jag av med en och en halv 450 gr gastub. Då smälte jag snö och kokade upp ca 30L vatten.

Intressant. Hade du den som komplement till bensinkök eller funkar den så bra att du tar Reactor som enda smälta-vatten-kök på vintertur? Var det med Primus Vintergas? Hur kallt var det som kallast?
 
Intressant. Hade du den som komplement till bensinkök eller funkar den så bra att du tar Reactor som enda smälta-vatten-kök på vintertur? Var det med Primus Vintergas? Hur kallt var det som kallast?

Primus vintergas användes. Fungerade fint ner till ca 16-20 blå, sen får man hålla i tuben. Inget stort problem eftersom aprilpåsk sällan bjuder på längre perioder med sträng kyla och någon morgon klarar man ju.

...minus 23 kallaste morgonen...

//J
 
Koka vatten och mat...

OK, tack för klargörandet! Det är i huvudsak vatten som ska kokas på den här turen, men om jag nu vill ha köket till att värma mat med vid andra tillfällen så vet jag att det inte funkar i så fall.

Förvisso är det en vattenkokare...men det är väl dom flesta köken, speciellt dom toppmonterade!
Själv så har jag inga problem med att värma soppor, koka upp frystorkat(blå band), potatismos, frukostvälling, pasta, ris mm i min titankastrull på 0,85 l...hemligheten är bara att man måste ha en Otroligt liten låga, knappt så att det syns...

Givetvis brände jag fast maten dom första gångerna, men övning ger färdighet!!

Så Reactorn med den större kastrullen bör ju absolut fungera att både koka vatten och laga mat i...det har ju en större yta och inte lika koncentrerad låga som ett toppmatat!
Men personligen tycker jag att det är tokigt dyrt för ett gaskök och en kastrull!

Ett alternativ är att köpa ett Trangia triangel, använda gastillsatsen och ta med en kastrull/lock/stekpanna eller vad du vill...saker som du redan har, ger dig mera flexibilitet också om du ska steka något, värma två kastruller mm :)!

Trangia triangel: 120g
Gasbrännaren: 180g
Stor kastrull: 150g (som lock kan man ta ugnsfolie)
Handtag: 47g

Det skulle ge dig en totalvikt av 497g......och kosta dig 199kr.

Pröva, och gillar du det inte så är den summan ingen större förlust :)!
//A
 

Bilagor

  • 6490935-origpic-c2f84c.jpg
    6490935-origpic-c2f84c.jpg
    15.5 KB · Visningar: 761
Senast ändrad:
Jag har ingen Reactor så jag kan vara helt ute och cykla men det var just Addnature som förklarade för mig att Reactor bara funkar som vattenkokare (allt eller inget på värmen) när jag valde mellan Reactor och Eta Lite.

Nu blir jag dock väldigt sugen på en Reactor när jag hör om jorus snösmältning!
 
Förvisso är det en vattenkokare...men det är väl dom flesta köken, speciellt dom toppmonterade!
Själv så har jag inga problem med att värma soppor, koka upp frystorkat(blå band), potatismos, frukostvälling, pasta, ris mm i min titankastrull på 0,85 l...hemligheten är bara att man måste ha en Otroligt liten låga, knappt så att det syns...

Givetvis brände jag fast maten dom första gångerna, men övning ger färdighet!!

Så Reactorn med den större kastrullen bör ju absolut fungera att både koka vatten och laga mat i...det har ju en större yta och inte lika koncentrerad låga som ett toppmatat!
Men personligen tycker jag att det är tokigt dyrt för ett gaskök och en kastrull!

Ett alternativ är att köpa ett Trangia triangel, använda gastillsatsen och ta med en kastrull/lock/stekpanna eller vad du vill...saker som du redan har, ger dig mera flexibilitet också om du ska steka något, värma två kastruller mm :)!

Trangia triangel: 120g
Gasbrännaren: 180g
Stor kastrull: 150g (som lock kan man ta ugnsfolie)
Handtag: 47g

Det skulle ge dig en totalvikt av 497g......och kosta dig 199kr.

Pröva, och gillar du det inte så är den summan ingen större förlust :)!
//A

Ah! Tack för tipset! Värt att pröva! Dock ser det lite rangligt ut...
Två ungar som dessutom kan lyckas med att inte hålla reda på armar och ben är ytterligare en faktor som talar emot ett kök med större vältrisk...

Tänkte precis detsamma angående kokning av mer än bara vatten med MSR, den stora kastrullen borde funka hyfsat för det. Har varit ute och googlat lite och det verkar som många har gjort både havregrynsgröt, kokat pasta och värmt soppa i den, sen ser jag att många också bränt mat, men det har varit i de små höga behållarna som man "lyckats" bäst med vidbränningen.

Sen är iofs den här värmeväxlaren på MSR-köket en energisparare, det går åt mindre bränsle än om man använder Trangia.

Visst blir det dyrt, samtidigt är jag beredd att betala, jag har inte gjort några investeringar på köksfronten på 20 år.

Men pengarna kanske kan användas till nåt annat om detta nu är en bra lösning!
 
Mycket bra info i denna tråd!

Om jag förstått det hela rätt ska inte värmeväxlare användas i abside eller andra slutna utrymmen då viss gas inte förbränns pga värmeväxklaren avkylning? Känns som det föll bort lite i diskussionen, någon som har stenkoll?

/G
 
(...) Sen är iofs den här värmeväxlaren på MSR-köket en energisparare, det går åt mindre bränsle än om man använder Trangia. (...)!
En bra diskussion om för- och nackdelar med värmeväxlare finns i denna tråd.
Det tar längre tid än man tror att ta igen värmeväxlarens extravikt genom den bränslebesparing den ger; se sidan 2-3 i tråden.
(...) Om jag förstått det hela rätt ska inte värmeväxlare användas i abside eller andra slutna utrymmen då viss gas inte förbränns pga värmeväxklaren avkylning? Känns som det föll bort lite i diskussionen, någon som har stenkoll?
/G
Kolmonoxidrisken har diskuterats ett antal gånger på forum, t ex här och här , inkl. bra länkar till mer kunskap.
 
Reactor vs the world...

...en sak som gör det klurigt att jämföra reactor med andra kök, är att värmen överförs genom strålvärme. Dvs ingen låga som påverkas av vind. Det gör att skillnad i koktid med reactor bara är relaterat till vindavkylning av värmeväxlaren och kastrullen. Det ger en bränsleekonomi som inget annat kök matchar, och skillnaden blir större ju "jävligare" det är. Gör också att begreppet "sparlåga" blir lite irrelevant. Visst kan man få brännaren att glöda i körsbärsröd färg istället för orange, men värmen är fortfarande så hög att det bränner fast.

...har dock ingen erfa av den största byttan, använder själv de två mindre...


//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...