Val av kastruller till multifuelkök

Jag väntar på ett Primus Gravity som jag ska köra med alkulatbensin.
Behöver man ha några speciella kastruller för detta kök eller fungerar alla kastruller?
Någon risk att vissa kastruller kan bli överhettade?

Har ni några kastruller att rekommendera?
Jag är i behov av en liten på ca 1 liter för dagsturer ensam samt två större på ca 2 liter när jag är ute över en helg med brorsan. Jag kommer laga mat på kök, inte koka en massa vatten på kortast möjliga tid.

Lätta är bra mkt bättre att bära annars funkar allt, är du rädd att alsheimers och al kastruller har ett sb så skippa dem. Rf är lättdiskat och ti är snobbigt för vissa. Men allt går.
Alla tomma kastruller överhettas, så mat i är en rekomendation. Stuvningar uppskattas alltid och bara en gryta.
Vattenkokarpanna är mycket funkis.

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag väntar på ett Primus Gravity som jag ska köra med alkulatbensin.
Behöver man ha några speciella kastruller för detta kök eller fungerar alla kastruller?
Någon risk att vissa kastruller kan bli överhettade?

Har ni några kastruller att rekommendera?
Jag är i behov av en liten på ca 1 liter för dagsturer ensam samt två större på ca 2 liter när jag är ute över en helg med brorsan. Jag kommer laga mat på kök, inte koka en massa vatten på kortast möjliga tid.

Vanliga "burkar" typ Primus Lite, alu med ngt slags teflon. Utan värmeväxlare, då är det enklare att reglera temperaturen vid matlagning. Annars är ju värmeväxlare bra vid snösmältning och snabba uppkok...

Stål och titan är svårt om du ska finkoka.

Mina 10 cent...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips