Val av kajak

Hej!
Jag funderar på ett stripbygge men har svårt för att välja kajak. Det ser mest trevligt ut på Thomassons hemsida och mina funderingar utgår därför därifrån.

Mina "paddlingsprofil"

1. Relativt nyväckt intresse
2. Har 4 gamla plastvrak på Hönö och kommer mest att paddla dagsturer i skärgården där.
3. Har förstått att kajaker inte skall vara a. fula b. ej för korta c. skapligt bekväma.
4. VI är 4-5 personer som paddlar och jag tror att jag skulle kunna få till ett stripbygge. Är relativt händig och hat plats och maskiner.
5.Thomasson har ett antal modeller. Kavat ser trygg och ful ut. Njord ser snygg och tilltalande ut. Min fundering är om jag vågar bygga den (Njord) eftersom den är lite "extrem" eller? Om jag säger "trygg ocg ful" är det kanske mer ett omdöme om mitt estetiska sinne än om kanoten som sådan.

Kan någon hjälpa mig fram i beslutsångesten?
 
Klart att folk kommer att svara! De har bara inte hunnit ännu! Det är inte alla som ligger hemma med förkylning!
Skärpning
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
ehm..
Jag har även jag nyväckt intresse lagom händig och har hyrt lokal. Förra veckan beställde jag ritningar till thomassons BP.
Måhända dåraktigt val om man läser lite och försöker lyssna på tyckare.
Jag försökte övertyga mig om att jag skulle bygga någon mindre rank och med större pack-volym.
Det gick inget vidare, utan jag gick på känslan. Nu har jag i alla fall en kajak att utvecklas i, hehe.

Mitt råd är därför: tänk inte så mycket utan kör på det som känns bäst, även om det inte är det mest praktiska valet. :)

-b
 
Hej!
Jag funderar på ett stripbygge men har svårt för att välja kajak. Det ser mest trevligt ut på Thomassons hemsida och mina funderingar utgår därför därifrån.

Mina "paddlingsprofil"

1. Relativt nyväckt intresse
2. Har 4 gamla plastvrak på Hönö och kommer mest att paddla dagsturer i skärgården där.
3. Har förstått att kajaker inte skall vara a. fula b. ej för korta c. skapligt bekväma.
4. VI är 4-5 personer som paddlar och jag tror att jag skulle kunna få till ett stripbygge. Är relativt händig och hat plats och maskiner.
5.Thomasson har ett antal modeller. Kavat ser trygg och ful ut. Njord ser snygg och tilltalande ut. Min fundering är om jag vågar bygga den (Njord) eftersom den är lite "extrem" eller? Om jag säger "trygg ocg ful" är det kanske mer ett omdöme om mitt estetiska sinne än om kanoten som sådan.

Kan någon hjälpa mig fram i beslutsångesten?

Du ska bygga en Pärla.
Dels är det en trevlig modell ur nybörjarbyggnadsperspektiv med sina skarpa slag och plana ytor. Dels är den underbar att paddla både rakt fram och tramsa runt i. Frågan är om det finns någon bättre modell att lära sig rolla i.
Njorden, som jag själv går några ronder mot just nu i verkstan, sliter mer på tålamodet när man ska försöka översätta Björns eleganta linjespel till något man ska sitta i. Men du är säkert händigare än jag så det är nog lugnt.
Sedan är det ju så att det är mycket lättare att bygga en kajak om man har byggt en kajak först. Så gå nu och bygg en Pärla och undvik sedan alla misstag du gjorde på den när du bygger din Njord - för du ska ju naturligtvis ha en Njord också.

Jo det ska du! Bjäbba inte emot nu. Jag vet vad som är bäst för dig. :)

/mvh David S
( Jodå, det går.... men då får man vara pysslig och kreativ. Att få ner tält, sovsäck, kök och proviant i en Pärla alltså)
 
Thomasson har en bra tabell med data på kanoterna:

http://www.thomassondesign.com/doc/sorttable.htm

Där kan du klicka på knappen i huvudet på respektive kolumn och få kanoterna sorterade efter den egenskap du önskar titta på. Om du klickar på slutstabilitet så ser du att du kanske ska välja bort de tre kanoterna med 2:a eller 3:a? Initialstabiliteten är oftast lite enklare att vänja sig vid att det vickar lite i mitten men det går "att rädda"...

Även Hans Friedel har ritat en hel del för stripbygge. På gamla hemsidan fanns mycket info men den nya är inte fylld än. Kontakta honom och berätta vad du är ute efter så kan han säkert ge några exempel på redan byggda kanoter att kika på.

http://www.friedeldesign.se/
 
Aha!

Njords lite låga initialstyvhet måste med andra ord uppvägas av en 4:a i slutstyvhet. Har jag förstått rätt! Det låter som om jag kanske skulle våga mig på den om det ligger till så här!!
 
Njords lite låga initialstyvhet måste med andra ord uppvägas av en 4:a i slutstyvhet. Har jag förstått rätt! Det låter som om jag kanske skulle våga mig på den om det ligger till så här!!
Jag tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på de där siffrorna. Njorden och Pärlan är väl de rankare i Thomassons galleri och visst känns de lite vippiga de första timmarna man sitter i dom. Men jag vågar nästan lova dig att du kommer förvånas över hur snabbt du vänjer dig vid (in)stabiliteten hos dessa.
 
Borde kanske inte blanda mig i diskussionen kring mina kajaker, men med bifogad varning för bristande objektivitet och införstådd med att Stenis49 formodligen inte är ute efter min åsikt, eftersom den finns i gott mått på min sajt, dristar jag mig till en kommentar om stabilitet.

Låg initialstabilitet innebär att kajaken lätt vickar när man sitter stilla i den på platt vatten och att det därför tar ett tag innan ovana paddlare känner sig trygga – man måste komma dithän att man kan slappna av, låta kajaken röra sig medan man håller överkroppen vertikalt över flytcentrum.

Den som accepterar inlärningsprocessen så långt kommer att upptäcka att en rank kajak påverkas mindre av vågor, och således får ett lugnare och mer förutsägbart beteende i sjögång.
En initialstabil kajak däremot känns grundtrygg från början, på samma sätt som en flatbottnad snurrebåt, men påverkas mer av vågor (eftersom stabilitet innebär att skrovet vill ligga parallellt med vattenytan även när den lutar) - gången blir stötigare, blötare i sjögång och kräver mer jobb av paddlaren.

Både Black Pearl och Njord är från början ritade för vana paddlare, men båda kajakerna har flera gånger valts av byggare med noll erfarenhet av kajaker och det har fungerat utmärkt – visserligen med lite längre inkörningstid. Jag har alltså insett att det varken är kompetens eller vana som avgör, utan enbart ambition – inte om var man har varit utan vart man är på väg.

Björn
 
Borde kanske inte blanda mig i diskussionen kring mina kajaker, men med bifogad varning för bristande objektivitet och införstådd med att Stenis49 formodligen inte är ute efter min åsikt, eftersom den finns i gott mått på min sajt, dristar jag mig till en kommentar om stabilitet.

Låg initialstabilitet innebär att kajaken lätt vickar när man sitter stilla i den på platt vatten och att det därför tar ett tag innan ovana paddlare känner sig trygga – man måste komma dithän att man kan slappna av, låta kajaken röra sig medan man håller överkroppen vertikalt över flytcentrum.

Den som accepterar inlärningsprocessen så långt kommer att upptäcka att en rank kajak påverkas mindre av vågor, och således får ett lugnare och mer förutsägbart beteende i sjögång.
En initialstabil kajak däremot känns grundtrygg från början, på samma sätt som en flatbottnad snurrebåt, men påverkas mer av vågor (eftersom stabilitet innebär att skrovet vill ligga parallellt med vattenytan även när den lutar) - gången blir stötigare, blötare i sjögång och kräver mer jobb av paddlaren.

Både Black Pearl och Njord är från början ritade för vana paddlare, men båda kajakerna har flera gånger valts av byggare med noll erfarenhet av kajaker och det har fungerat utmärkt – visserligen med lite längre inkörningstid. Jag har alltså insett att det varken är kompetens eller vana som avgör, utan enbart ambition – inte om var man har varit utan vart man är på väg.

Björn

Otroligt bra förklaring på för och nackdelar med initial stabilitet. Önskar jag lyckats hitta (och förstå) en sådan innan jag köpte min Kajak.

--- Mats ---
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips