Val av kajak

Hej!

Nu i sommar ska jag ut på en paddlings runda. Jag är relativt grön på kajak, har bara provat vid ett par tillfällen. Jag ska paddla genom några åar och sjöar, jag räknar med att turen kommer ta ca 5-7 dagar men det beror nog mycket på vatten mängden i åarna.
Så nu till frågan, vad ska jag köpa för kajak? Det finns inga egentliga krav på snabbhet, det är nog tålighet jag är ute efter. Vissa av vatten dragen kan vid tort väder vara ca 2 meter breda. Jag har sökt lite här på forumet efter svar och har väl fått några frågor besvarde. Jag hade varit tacksam för länkar mm.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hallå!

Som sagt tror du skulle bli mkt nöjd med en Yukon Expedition, bra på det du vill+ klarar även av lite skärgårdspaddling!

/Janne

hyra?

Hej.
Om du bara skall ut på en 5-7 dagars kan det nog vara idé att hyra istäälet för att köpa. Särskilt som du verkar osäker på vad du vill ha. När man har paddlat lite mer är det lättare att veta vilka egenskaper på kajaken man trivs med. Att hyra en kajak en vecka brukar kosta runt 800kr.

Kajak i mjukplast är att föredra om man inte vill behöva vara så rädd för bottenkänning. Själv föredrar jag lite kortare kajaker när jag paddlar i snirkliga åar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips