Val av cykel?

Hej.
Detta kanske inte är det helt korrekta valet av forum, men är tacksam om jag kan få ta del av tankar kring val av pendlar cykel.
Har nämligen fått för mig att jag skall börja cykla till och från jobb, det är ca 25km enkel väg.
Väljer man en racer, hybrid eller finns det något annat som är bättre?
I vilken prisklass måste man upp till innan man får en slitstark cykel?
Det finns klart fler frågetecken att räta ut, men man måste ju börja någonstans...

Är tacksam för all feedback jag kan få!

Vänligen / Greger
 
Är du van cyklist?
Har du lämpliga kläder?

Vad får ditt paket kosta?
Hur stor är du?

Vad förväntar du dig av en cykel?

Din fråga är som du förstår väl vid. Har du tittat på tidigare trådar på samma tema? Det finns flera trådar om cykelval.
S Forester Efficient Cycling rekommenderas.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lite kort (det går fortare att skriva än att leta upp gamla trådar...):
Gratulerar! Att göra en sån cykeltur två ggr om dagen är livskvalitet! Jag gör det, och kör helst racer så länge det är någorlunda torrt. På senhöst, vinter och vår (mest på grund av allt grus som läggs ut) har jag en hybrid. Ska du bara ha en cykel så är det kanske en hybrid som gäller, men släta däck och rätt utväxling (racerkassett). Sån daglig cykling sliter på cykeln, ca 10.000 lägger jag när det är dags att byta. Beroende på hur länge man är beredd att byta delar (kugghjul, lager etc) så håller den kanske 5-6 år.
 
Hybrid eller cyclocross

Hej !

Definitivt en hybrid eller cyclocross beroende på vilket styre du vill ha. Själv föredrar jag compact bockstyre då det är skönare för händer och axlar i längden. Så jag kör en cyclocross med skivbromsar (Focus Mares Disc). En allväderscykel som klarar det mesta i underlag och fören. Klarar allt från ganska tunna slicks till grova mönstrade eller dubbade däck. Tillräckligt racig för att ha både som pendlarcykel och som träningscykel (i varje fall för mig).
Inte nödvändigt med skivbromsar på något sätt men jag valde det, mest för mindre underhåll men även bromsverkan i blött före. Kostar ca 1000-1500 mer än fälgbromsar.
Just nu mycket rea så det finns cyklocrosser och hybrider från ca 10,000 med Tiagra och ibland 105or bak. Med skivbromsar kostar det lite mer.
 
Vackert vädercyklist

eller åretruntcyklist? Underlag? Klimat?

Ju mer varierande förhållanden ju större behov av flera typer av cyklar.

Personligen tycker jag att en pendelcykel skall ha stänkskärmar och vara rolig att cykla på samt gärna så underhållsfri som möjligt.

Jag skulle föreslå att du i första hand överväger att köpa en begagnad racer samt förser denna med stänkskärmar och belysning. Blir du biten kan du komplettera med en vinterorienterad cykel.

Thure
 
Val av cykel?...

Hej igen.

Svar på följdfrågor...
*Jag bor i Landskrona och arbetar i Helsingborg, det är nästan uteslutande asfalterad cykelbana eller vanlig asfalterad gata att cykla på, med undantag av ca 100m där det är fin kornig men slät och väl packad grusbana. Även om Skåne är platt och färden har båda ändar vid havsnivå, så skall Glumslöv (75möh) passeras.

*Klimat, som det är mest i Skåne.

*Har för avsikt att cykla hela året, kommer dock att använda alternativa färdmedel vid oväder.

*Är ingen särskilt van eller stark cyklist, men detta skall det ju rådas bot på.

*Prislapp på en presumtiv cykel? Uppskattar att spara i storleksordningen 1000 till 1500 i månaden på att cykla, vilket innebär en besparing på ca 15000skr om året, ett års avskrivning på en investering är väll ett rimligt maxpris... (jag börjar inte cykla av ekonomiska skäl, tänker enkom på min hälsa som anledning)

*Äger inte ett enda cykelplagg, tror man ganska fort blir införstådd med vad behov man har/får, så det skaffas efterhand har jag tänkt.

*En hjälm för det samma kommer att införskaffas samtidigt med cykeln, ser töntigt ut men är nog ändock en förnuftig pryl att skaffa.

*Är en ganska storvuxen herre, 184cm lång och tung för min längd.

*Förväntningarna av en pendlar cykel.
Lättdreven
Möjlighet att uppnå höga hastigheter i nedförsbackar.
Vettiga växlar för lite sega uppförsbackar.
Hålbar/slitvarg.
Bra om man kan cykla utan att bli blöt/skitig.

Vänligen / Greger

Ps:Får nog be litet om ursäkt, som nilssa skriver så är det lätt att skriva nya trådar....
 
*Jag bor i Landskrona och arbetar i Helsingborg

*Klimat, som det är mest i Skåne.

*Förväntningarna av en pendlar cykel.
Möjlighet att uppnå höga hastigheter i nedförsbackar.
Cykla längs kusten - blåsigt! Då måste du ha bockstyre för minsta möjliga frontarea. Hjälper i nedförsbackarna också.
 
Angående hjälm..

"En hjälm för det samma kommer att införskaffas samtidigt med cykeln, ser töntigt ut men är nog ändock en förnuftig pryl att skaffa"

Se det som en billig livförsäkring, man känner sig töntig och ovan ett tag bara..
Det finns snygga hjälmar idag...

Om oturen är framme så har du nytta av den...
Jag fick punka på framhjulet, brakade ut i naturen och träffade en sten, hjälmen tog smällen...
Behöver inte säga mer va?
Kan tillägga att jag kände mig rätt töntig i hjälm innan dess... :)

Trevligt att du ska börja cykla, massor av frisk luft och bra motion som ger bra kondition/hälsa.
Det finns en uppsjö av cyklar, racer,trekking osv..

Jag hade valt en cykel med 21 växlar eller mer, 28" hjul, komplett utrustad med belysning,
skärmar, bromsar och pakethållare.
Om du går in till en cykelhandlare med detta ovan och säger att du ska cykla 5 mil om dagen.
Dessutom får den bara kosta 5000, 7000 kronor eller vad du vill lägga så plockar han fram ett
antal alternativ.

Hittar du något du gillar då så fråga om de kan byta ut styret till ett bockastyre, helst utan extra
kostnad...
Det underlättar när det blåser.

Jag rekommenderar cykelbyxor med stoppning, man kan ha dem under shorts, lång eller regnbyxor.
Kanske även lätt vindjacka och vindbyxa för de dagar det blåser men inte regnar.
 
Cyklocross

eller lättare touringcykel med bockstyre skulle kunna vara lämpligt hela året för dig. Viktigt med bra stänkskärmar framför allt lappen nedtill på framskärmen om du cyklar i regn och blötsnö. Dubbdäck kanske du kan klara dig utan vintertid på den sträckan? SPD eller motsvarande pedaler. Tighta cykelkläder (se tidigare trådar). Bra handskar och bra någorlunda vattentåliga cykelskor är viktigt när det är kallt och blött.

Överväg en lite robustare cykel för busväder och en lätt racer för sommarsäsongen som jag skrev tidigare.

Thure
 
*Är ingen särskilt van eller stark cyklist, men detta skall det ju rådas bot på.
Ge det ett par veckor och kör inte varje dag i början. Sen kommer du in i det.

*Prislapp på en presumtiv cykel? Uppskattar att spara i storleksordningen 1000 till 1500 i månaden på att cykla, vilket innebär en besparing på ca 15000skr om året, ett års avskrivning på en investering är väll ett rimligt maxpris... (jag börjar inte cykla av ekonomiska skäl, tänker enkom på min hälsa som anledning)
Då har du en bra budget. En post som man inte tänker på är att man måste byta delar lite då och då: bromsklossar, kedja, kasett, men även inre slitdelar (vevparti) och tex fälg om man inte har skivbroms. I princip hela cykeln alltså! Men dom större saker na dröjer ju några år om du har en bra hoj och vårdar den.
*Äger inte ett enda cykelplagg, tror man ganska fort blir införstådd med vad behov man har/får, så det skaffas efterhand har jag tänkt.
Rätt: det är det minsta problemet. Cykelskor är ju bra, annars tights, cykeltröja och vindjacka. Det är vad jag kör med hela året, med underställ på vintern. Och regnar det så blir man blöt.
 
Skåne och väder: mer eller mindre konstant motvind. Vintertid får man räkna med nederbörd också...

Hjälm: Bättre att känna sig töntig och stukad självkänsla innan något händer än att känna sig korkad och eventuellt vara skadad för livet i efterhand, det är min erfarenhet. Har hjälmen att tacka för min hälsa fler gånger än jag önskar, dels pga (o)turer i skogen när jag körde mtb och dels pga många mil på slätmark vilket allt som oftast leder till ett tillbud förr eller senare. Viltolycka på cykel (visserligen körde jag över en katt, men ändå) och glashal cykelbana pga underkylt regn är bara två tillfällen då jag haft nytta av min hjälm när jag pendlat.

Kläder: Du kommer att upptäcka att rätt kläder både är roligare och dyrare än du trott från början.

Cykelval: Cyclocross (eller racercross eller vad de nu heter) eller en hybrid beroende på om du föredrar bockstyre eller inte. Kan du tänka dig mer än en cykel så skulle en renodlad racer fungera när underlaget tillåter, men den blötare och framförallt kallare delen av året vill man gärna ha något med lite bättre grepp i däcken. En racer blir svår att utrusta med dubbdäck, medan en cross eller hybrid inte presenterar några hinder för detta. Den dubbade säsongen i skåne är dock rätt kort så eventuellt är det bara att använda alternativa färdmedel de gångerna dubbat är påbjudet.

I övrigt håller jag med de andra. Mjukstarta, 5 mil om dagen sätter sig i benen direkt om man är ovan, men med lite vilodagar insprängda arbetar du snabbt upp styrkan som behövs. Rätt vad det är börjar du jaga tider fram och tillbaka... det gör iaf jag nästan varje dag numera...
 
Kan du tänka dig mer än en cykel så skulle en renodlad racer fungera när underlaget tillåter, men den blötare och framförallt kallare delen av året vill man gärna ha något med lite bättre grepp i däcken.

På asfalt är min erfarenhet att racer med t ex 23 mm helt släta däck ger utmärkt grepp.

Är det hala löv, mjuk jord, eller is är inte släta däck så bra. Mönstrade däck är inte bättre än släta på så många underlag men i gyttja på halt gräs och kanske på hala löv kan mönstrade vara bättre. Snö kan varierar rätt mycket och är det modd eller blötsnö kan smala däck vara att föredra då de bottnar ned mot asfalten bättre men mönstrade däck är bra på lite fastare snö.

Det som ofta ställer till det på cykelbanor är löst grus ovanpå asfalten. Det är förrädiskt då man inte alltid är medveten om hur halt detta kan bli speciellt i regnväder. Tror inte att mönstrade däck då är någon avgörande fördel men jag kanske har fel?

Punktering vill man inte ha. Hårt pumpade släta däck är ofta rätt resistenta mot punkteringar men det finns inga garantier mot punktering. Den krossten som man lägger på cykelbanor i Stockholmstrakten hoppas jag ni slipper i Skåne. Den ger oerhört mycket punkteringar om man har tunna däck och cyklar på grusbemängda asfaltscykelbanor. Detta + stort salt och grusslitage gör att jag avstår från att cykla racer på vintern till och från jobbet söder om Stockholms innerstad även om det är plusgrader.

På bilkörbanor så ligger inte det här gruset kvar och därför kan det gå att cykla racer på landsbyggden vid mildväder på vintern.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips