Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har en fråga om passage över sjön om man kommer från Vakkotavare, kan man påkalla stugvärdens uppmärksamhet för hämtning eller är det något system med roddbåtar.
En gång för länge sedan var det ett system av roddbåtar.
Klen hjälp, men det dyker säkert upp någon med färskare information om jag bumpar upp tråden lite!
Har en fråga om passage över sjön om man kommer från Vakkotavare, kan man påkalla stugvärdens uppmärksamhet för hämtning eller är det något system med roddbåtar.
3-4 år sedan gick jag den sträckan. Det fanns info på STFs hemsida angående båtturer över Teusajaure. Dels fasta tider (morgon och eftermiddag), dels kunde man påkalla stugvärden i Teusajaures uppmärksamhet genom att hissa upp en plastdunk på en stång så kom han och hämtade med motorbåt. Det kan ju innebära lite väntetid om han inte ser eller är i närheten av stugan. Annars fanns det roddbåtar. Man måste dock se till att det ligger en roddbåt på vardera sidan. har man otur måste man ro tillbaka med en båt på släp och sedan ro över igen.
Själv använde jag roddbåtarna när jag passerade där i September 2008. Sträckan är inte så lång men risken för kraftig sidvind är stor och har man otur får man ro tre vändor över sjön.
Det finns 3 båtar varav det alltid måste vara fördelat 2 på ena stranden och en på den andra. Kommer du till stranden och det bara ligger en båt där och du ser att ingen är på väg över får du påkalla stugvärdens uppmärksamhet. Inte just mot andra vandrare att ro över alla båtar på samma strand.
Kommer du från Vakkota och vill ha hämtning hissar du " 25 liters dunken" , på stören till vänster om båtarna, som en flagga. Då vet stugvärden att du vill bli körd över Teusajaure och kommer med motorbåt och hämtar dig. Jag har för mig att tiderna som stugvärden kör över sjön är 07.00- 10.00 samt 16.00- 19.00(kan ha fel) Men det är bara att chansa på att han/hon hämtar annars får du ta en av båtarna från roddlänningen och ro själv.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...