Växlarna fryser!

Nån som har ett vettigt tips för att hålla växlarna rörliga i minusgrader och snömodd? Smörja med låsolja kanske? Eller?
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det enda som jag vet funkar är av-isningsmedel för flygplan. Jag fick en petflaska av en kompis för några år sedan. Funkar också utmärkt på fiskerullar vintertid.

Men det är inget man köper på den lokala macken tyvärr.
 
När detta sker på min cykel så byter jag ut alla vajrar inkl hölje. Ingen stor kostnad och jag får göra det ca vartannat år. Sen funkar det fint.

Har också prövat å smörja vajern med olika lättflytande oljor men har aldrig lyckats med det, bara att skifta vajer...

Parkera inne/ i varmgarage är också bra för att cykeln ska torka.
 
Mitt svar gäller cykel. Parkering inomhus och kedjeolja (ingen smörjolja). Vad används cykeln till? Pendlare, racer eller MTB?
 
Minst krångel är det med Rohloff växelnav. Är det vajrar som fryser/beckar igen eller är det själva växelföraren som inte är rörlig?

Långa vajerhöljen kan samla fukt och frysa i botten om de ligger i en bukt nedåt.

Thure
 
Vanlig smörjolja fryser ju inte vid svensk normal utetemp så att smörja sina vajrar och växelförare borde väl räcka. Jag hade slarvat min att smörja mina växelvajrar vid första frosten och hade problem. Fick tina upp i garaget som har plusgrader och seden rejält med smörj. Skulle tro att även det teflonspary jag smörjer med ibland klarar frost. För mej var det växelföraren bak som frusit. Det var rejält med grus som höll kvar fukt är som sedan frös är min gissning så jag avfettade före smörjning.

/Patrik
 
Normalt är det bättre med en ren cykel än att smörja med olja eller fett som binder damm och beckar igen. Detta gäller även vajerhöljen.

Heltäckande kedjeskydd och navväxel förenklar underhållet på vintercyklar mkt.

Thure
 
Det finns växel och bromsvirar som är teflonklädda och går fint i kyla, byt till dylika och du kommer att få många problemfria mil.

Kör man i terrängen är rengöring och vård viktigt, innan man ställer in grejorna.
go tur
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips