Vätternrundan på tandem?

Är det någon här som gjort detta?

Funderar på att köra årets runda på detta prisvärda monster http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=758&iItemId=93865 tillsammans med polaren.
Tanken är att byta till våra vanliga SPD-pedaler och sadlar samt lätta den lite genom att ta bort skärmar o dyl. Vi har kört 4 resp. 7 rundor tidigare, med tider runt 11 timmar (då på vanlig racer). Vad kan man förvänta sig för varvtid runt sjön på tandem?

Nåt speciellt att tänka vid tandemfärdsel?
Behöver man göra något med sin anmälan? (Vi är redan anmälda, hittar inget på Vätterns hemsida.)
 
Biltema har ruggigt prisvärda cyklar nuförtiden. Shimano, Tektro och Wellgo fungerar när det sitter på andra cykelmärken så varför inte på Biltemas?

/ Robban
 
Re: prisvärd eller ej:

bergh; sa:
på en hoj från biltema skulle jag inte tro att ni överhuvudtaget kommer runt sjön...
...och var fick du luft i från då? Ännu en mupp som bara är ute efter att förstöra en tråd. Självklart kommer ni runt på en Bilema-hoj, lika bra som på något mycket dyrare. Har bara kört Vättern än gång (på vanlig racer) och såg en handfull tandemhojar längs vägen. Verkade jättekul! Snackade lite med kansliet då (för några år sen) och då var det inget speciellt med anmälan för dessa...
 
Re: Re: prisvärd eller ej:

alert; sa:
Snackade lite med kansliet då (för några år sen) och då var det inget speciellt med anmälan för dessa...
Men anmäler man sig som en eller två? Dvs per cykel eller per skalle? (Om per skalle, så bör man väl ha samma starttid...)

/Håkan
 
Re: Re: Re: prisvärd eller ej:

Men anmäler man sig som en eller två? Dvs per cykel eller per skalle? (Om per skalle, så bör man väl ha samma starttid...)

/Håkan [/QUOTE]

Ja, utan samma starttid blir det lite jobbigt med logistiken... Som tur är har vi det ;-)
 
kul ide!

Jag har själv tänkt att göra samma sak. Har en tandem som inte är lika exklusiv som biltemas. Utan en tysk "Veloschauff" som är 3-växlad.

Tyvärr är ju loppet för närvarande fulltecknat, letar för fullt efter nån som kan sälja 2 startplatser.

Om det är nån som känner nån.....så hör gärna av dig. Tänkte göra klassikern i år. Körde öppet spår i helgen och är heltaggad på att cykla!
 
Kan gå fort!

Eftersom det som begränsar farten mest vid cykling är luftmotståndet kan man cykla snabbare på en tandem än på en vanlig cykel (då det är flackt). Man utvecklar ju dubbelt så stor effekt, men har ungefär samma luftmotstånd. Dock kräver det en hyfsad tandem, framför allt lättrullade hjul.

För ett par år sedan cyklade jag vättern på strax under 10 timmar och hade god draghjälp av en tandemcykel en bit på västra sidan. De låg i nästan 40 och jag hade en perfekt rulle. ;-) I uppförsbackarna kunde jag hjälpa dem genom att dra där.
 
mspn; sa:
Nåt speciellt att tänka vid tandemfärdsel?

Det finns en gyllene regel vid tandemcykling:

Den som sitter bak har aldrig fel.

Det innebär inte att den personen alltid har rätt, men den som sitter fram har hela ansvaret och kan aldrig skylla ifrån sig.

I övrigt så är det bara att öva, ni måste lära er att ha samma kadens och att bli sammspelta. Om man inte är samspelta så motverkar man varandra, och då går det inte fortare direkt.

/rikard -600 tandemmil sedan 2003-
 
Detta låter kul!

Är det någon som har en bra tandem cykel att sälja/hyra ut så är jag ruskigt intreserad!

Eller om det är någon som vill en "hjälpryttare" till sommarens långlopp så är jag intreserad!

Anderskulin@hotmail.com
 
Re: Detta låter kul!

Kulin; sa:
Är det någon som har en bra tandem cykel att sälja/hyra ut så är jag ruskigt intreserad!

Jarla cykel och sport har en trek T 1000 som är nedsatt från 26000 till ~19000. Det är en helt ok tandem för touringbruk. För seriös lvgåkning bör man byta till lvgklingor men det är nog det enda som behöver bytas på den hojjen isf.

Cykloteket har en cannondale MT 1000 som går att konvertera till lvg om man så vill också, men det blir nog mycket mer kostsamt. Ingen rea på den vad jag vet.

Det går nog att få till en acceptabel hoj till vätternrundan av en biltemahojj om man byter ut styren och drivlinan. Om man passar på hojjen villsäga, den finns bara i en storlek.

Antalet "bra" tandemcyklar i Sverige är tyvärr ganska litet.

/rikard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
Bizarro Vätternrundan startbevis Långcykling 2
mattias_altin Behöver du hotell för Vätternrundan? Långcykling 0
rolle77 Vätternrundan Långcykling 4
klippen Vätternrundan, plats finnes. Långcykling 0
Charlotte_L Cykel till Vätternrundan Långcykling 11
Rajjan Animerad grafik över Vätternrundan 2003 Långcykling 8
T.M Cyckel till vätternrundan. Långcykling 10
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
Roffis plats till vätternrundan köpes! Långcykling 3
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
Boelle Lift Malmö-Vätternrundan t/r ? Långcykling 0
Carrot Startplats Vätternrundan Långcykling 2
anilson Vätternrundan och limmade tubdäck ? Långcykling 4
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
Säljes! Plats i Vätternrundan! Långcykling 0
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.