Vätternrundan

Är det några tappra själar här som ska åka riktiga vätternrundan? I så fall hur mycket mil har ni i benen och vad siktar ni på för tid?
Eftersom detta är min första säsong som motionscyklist så håller jag själv nere mina förväntningar på en bra tid. Har dock tränat hårt, 271 mil fram tills idag (kommer bli ca 16-17 mil till innan vättern) så jag tror nog jag ska kunna klara att cykla på 10 timmar + pauser (räknar med ca 40 min pauser totalt sett) så under 11 timmar ska jag försöka ta mig igenom loppet på.
 
Låter väl inte orimligt. Jag cyklade när jag var lite yngre än du, hade färre mil i benen och klarade din målsättning. Du hinner inte göra så långa stopp, och vi åt inte någon av den riktiga maten som serverades, utan bara det som gick snabbt. Det andra tog för lång tid, samt att det kändes som att en hel tallrik mat i magen vid ett tillfälle hade varit för mycket.

Min erfarenhet var att det kändes lika hela tiden efter Jönköping, och jämfört med träningsturerna så kändes det speciellt att cykla 10 mil eller längre, men det kvittade lite om det var 15 eller 30...

Rimligen är det inte så, men det som skiljer 10 mil från 5 är väl att där nånstans har det blivit viktigt att inte bara dricka lite vatten, utan man måste stoppa i sig lite annat också. Vilka reserver man än har tar de slut på en så lång sträcka, d v s Vätternrundan kräver att man noggrannt sköter intaget av såväl vätska som energi. I längden blir det jobbigt med ätandet och det är lätt att slarva, och då blir det tungt att ta sig framåt.
 
Jo att kroppen reagerar annorlunda och kräver mängder med energi har jag förstått. Det längsta lopp jag kört hittills var förra helgen, körde då Gruvsvängen (130 km). Gick på 3.52 (snitt på drygt 34km/h). Lyckades hänga klungan i 7 mil och fick sen ligga själv i sex mil. Det gav mig råg i ryggen att lyckas så pass bra som nybörjare (klungan snittate ca 37,8 km/h).
Det jag tänkt äta är bananer, bullar och energikakor. Plus att jag ska ha med gel till slutet av loppet. Dricka blir vatten och sportdryck.
 
Du verkar mycket mer förberedd än vad jag var så det ska säkert gå bra! Antar att du inte ska täningscykla in i det sista.

Lycka till!
 
Ska ut på ett långpass (11 mil) i lugnare tempo alldeles strax..o så blir det ett kort pass på tisdag för att göra en kolhydratuppladdning...Men i övrigt kommer det bara vara vila vila och åter vila som gäller...om man nu kan kalla att jobba för vila...*L*
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.