Cykel till Vätternrundan

Hej!

Har nu bara Vätternrundan kvar på min klassiker men ingen cykel(!) inför den träning som måste börja bums. Mottages därför tacksamt alla tips rörande:

a) Vilken typ av cykel (mountain bike eller "tävlings" lätt)
b) Inköpsråd: begagnat eller nytt, ungefärlig kostnad, tips på bra cykelhandlare i Sthlmsregionen etc.

Stort tack på förhand för all hjälp!

Hälsningar,
Charlotte
 
Charlotte_L; sa:
a) Vilken typ av cykel (mountain bike eller "tävlings" lätt)
För Vätternrundan så är det klart bäst med en racer men det kan vara lämpligt att väga in övriga behov och önskemål också.
b) Inköpsråd: begagnat eller nytt, ungefärlig kostnad, tips på bra cykelhandlare i Sthlmsregionen etc.
Du får klart mest för pengarna om du köper begagnat - se t.ex. http://www.fredrikshofcykel.se/
Om du ska köpa nytt så kan det vara värt att titta på cykelhandlarnas "egna" märken. Cykelcity, http://www.cykelcity.se/ , säljer t.ex. prisvärda cyklar under det egna märket "Columbus". Ett annorlunda och relativt prisvärt alternativ kan vara att köpa en Orbea (http://www.orbea.com/) hos Cyklig i Solna. De importerar cyklarna själva så du slipper några fördyrande mellanhänder.

/Fredrik, som har planer på att köpa en Orbea i Spanien om några veckor... :)
 
Ta något du är van vid.

Racercykel är bäst, men nu är det så kort tid kvar till Vätternrundan att du får svårt att träna in sittställningen på en racercykel om du inte hart kört racer förr. Satsa på en cykel med 28-tumshjul och någorlunda smala däck (23-28 mm), minst tolv växlar och en sittställning som är ganska lik det du är van vid, möjligen lite mer framåtlutad. Om du väljer rakt styre är det bra att sätta på ett par barends så att du kan flytta omkring händerna lite.

Oavsett om du köper nytt eller begagnat får du räkna med att det blir en del justeringar innan allt funkar som det ska. Om du köper en ny cykel ska du vara noga med att dra åt alla skruvar och muttrar ordentligt, eftersom det sällan görs på fabriken.

Om du köper begagnad cykel och byter kedja kan det hända att du måste byta kransarna bak och dreven fram också, så det kan vara bra att kolla att det finns reservdelar att få tag i innan du slår till.

Glöm inte att skaffa cykelbyxor.
[Ändrat av GunnarH 2004-04-25 kl 21:02]
 
Om tiden runt inte är det viktigaste...

Om tiden runt inte är det viktigaste så sällar jag mig till dem som rekomenderar en hoj med en sittställning som du är hyfsat van vid. Men har du inte hojat nämvärt förut så lär du bli van vid den cykel du väljer för din träning.

Jag körde i fjol på min långfärdshoj, tung men bekväm. I år ska jag köra racer för att lättare hänga med racerutrustade färdkamrater.

Att ha många träningsmil i ben och bak är, tror jag, det viktigaste. Cykelbrallor är alltid att föredra vid cykling, likaså skor med styv sula, gärna cykelskor med SPD-klossar och dito pedaler.

Sadeln är viktig och det kan fodras lite sök efter den rätta sadeln. Att ha cykeln i rätt storlek och rätt injusterad är också viktigt för komforten.

Har man cyklat Vätternrundan så slås man av att allehanda typer av cyklar som ryms inom reglementet är representerade, likaså utstyret på cyklisterna. Så avslutningsvis så är det nog motivation och pannben som är de viktigaste faktorerna.

Om du klickar på "min profil" så ska där dyka upp en liten rubrik på publiserade artiklar "Min Vätternrunda" det är i all enkelhet mina intryck från förra året. I år börjar jag samla intryck 00.38 i Motala.
 
Val av cykel beror ju också på hur stort ditt intresse för cykling är. Om det bara är för att klara Klassikern du vill ha en cykel så behöver du ju inte "förköpa" dig ;) Själv plockade jag fram en 20 år gammal Crescent 10-växlad, bytte kassett och kedja och körde sen VR på 14.48. Som andra påpekat - allt handlar ju om vilken tid man vill nå. Men, eftersom du inte börjat cykeltränat än så kan du nog glömma de fantastiska tiderna och sikta på att ta dig runt istället...
 
Gärna en racer

Hittar du en begagnad racer som passar din kroppsstorlek så slå till och satsa pengar på cykelbyxor och cykelskor samt SPD-pedaler. Det kan vara idé att inte ha alltför lågt styre. Cykla många gånger fram till loppet och se till att lägga in några längre distanspass. Kanske kan du hinna Södervåren eller Roslagsvåren för att få lite klungerfarenhet. (www.fredrikshof.se)

Det är roligt att cykla Vätternrundan. Se till att din cykel är komfortabel för dig då det blir ganska många timmar i sadeln.
Om man är ovan vid framåtlutad position kan det bli problem med rygg nacke och axlar men sådana problem får du också på en mtb/trekkingcykel speciellt om ramen är för lång för dig.

Lycka till

Thure
 
Ta med dig extra (däck?) slang och multiverktyg så du kan snabbmeka om något händer. Om du vet någon som cyklat loppet innan eller hittar en bra affär så ta hjälp av dem att få rätt sittställning. Lär dig cykla med clips (Klossar som du klickar fast skorna i) Dom ger dig betydligt mer kraft i pedalerna. Träna låååånga turer hellre korta och hårda. Jag brukar dela upp träningen med: tisd och torsd: 5-6 mil/ helgerna 8-12 mil. Och hoppar på de tävlings/konditionslopp jag kommer över. Både för att det är roligt men också för att stämma av sin egen träning och träna tillsammans i klungor= Det är bra att veta varför cyklisten längst fram pekar som han/ hon gör (för hinder bl.a.)
Vättern är ett lopp utan tidstagning, en folkfest och oftast vacker tur. Ta det lugnt ner till södra Vättern, ät och drick, snacka med folk och ha kul!
Jag trampar för fjärde gången i år. Vettetusan varför? Kanske just bara för att det ger en anledning att hålla sig i form och mumsa på alla bullarna utefter vägen... som aldrig tar slut...
Kanska vi ses?
Jürgen
 
Språk i omvandling

Klaus; sa:
clips (Klossar som du klickar fast skorna i)
Jürgen

Nää, clips är såna där gammaldags bågformade saker som sitter framtill på pedalerna och som man sticker in tårna i, och sedan spänner en rem om alltihop.

Kan någon hitta på ett riktigt bra samlingsnamn för "klickpedaler", dvs SPD, Look m.fl. ?
 
Jag kanske har ett annat ord for "Klipsen" men menar givetvist SPD-pedaler med SPD-skor..!
Pedaler med remmar är lite ovanliga idag...

Jürg
 
TAck alla!

... för tipsen! Har nu faktiskt kommit igång så känns redan mycket bättre. Fantastisk tur 70 km runt Lyngern i helgen!

Häls,
Charlotte
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
bikebug skicka en cykel till AUS Långcykling 6
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
Dimmer Cykel till nordkapp Långcykling 12
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
j_stellan Föreläsning, Från Kairo till Peking med cykel Långcykling 1
nicklas_ll Från Porto till Peking med cykel - start 25 mars. Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Argentina till Colombia pa cykel borjar nu! Långcykling 5
elden Förvaringslösningar till cykel Långcykling 6
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Albertsson skicka cykel till Afrika? Långcykling 2
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
hsalberg Cykel med Ryan Air till Glasgow/Prestwick? Långcykling 1
gunnar.ohman BoB Yak till cykel med alluminiumram ? Långcykling 4
Brune Kamerastativ till cykel Efterlysning Långcykling 2
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
Med cykel till Lofoten Långcykling 7
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.