Vätternrundan landsvägstävling med mtb?

haha aaa frågan är om målande gör den så mycket snyggare, springa runt i butiker och hämta gratis stickers är ju en annan idé, en tolv stycken så lär man lyckats täcka över biltema loggan! =p
 
Låt bli att täcka över den! Inser du inte hur mycket det kommer att psyka folk när du kör om dom på en hoj som skriker "BILTEMA"? :)
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tumbleweed; sa:
Låt bli att täcka över den! Inser du inte hur mycket det kommer att psyka folk när du kör om dom på en hoj som skriker "BILTEMA"? :)

Jag kanske kan be om spons från biltema... med STÖRRE dekaler med carbonbakgrund... eller skall vi starta ett Biltemateam?...lol... // T
 
Ställer min fråga här så att vi slipper en massa olika lika dana trådar..

Har också tänkt ta mig runt vättern i sommar på min hybrid (crescent logic 400). Tänkte slänga på ett par smalare och mindre mönstrade däck på den, typ continental grand prix 4000. Men till så smala däck (23-622) så antar jag att man bara hittar slangar med racerventil(?) Men funkar mina fälgar gjorda för vanliga standardventiler för de ventilerna eller är racerventilerna för smala eller nåt så det kommer in skit i hjulet? Kan det tänkas uppstå andra problem? Fälgen är 19-622 så den borde väl klara av däcken? Nu sitter det 37-622 på.

Tacksam för svar,
//Daniel
 
Jag kan inte svara på hur de olika däcken passar på dina fälgar, men tycker inte att du ska stirra dig blind på däckbreddden. Rullmotståndet blir inte så värst mycket mindre av några millimeter smalare däck, men lite högre lufttryck gör underverk! Lägg pengarna på en bra fotpump, det revolutionerade min cykling i alla fall.
 
Tumbleweed; sa:
Jag kan inte svara på hur de olika däcken passar på dina fälgar, men tycker inte att du ska stirra dig blind på däckbreddden. Rullmotståndet blir inte så värst mycket mindre av några millimeter smalare däck, men lite högre lufttryck gör underverk! Lägg pengarna på en bra fotpump, det revolutionerade min cykling i alla fall.

Tack för snabbt svar!

Är redan rätt hårt pumpat, men man kanske kan få i lite till iofs.. hur många bars kan man ha innan däcken och slangarna börjar må dåligt? Just nu kör jag bara på att så länge jag orkar pumpa så går det i mer..

Är mer mindre mönster än smalare jag är ute efter, men de brukar ju komma hand i hand, så..
 
De flesta tillverkare skriver rekomenderat maxtryck på sidan av däcket. Metoden att pumpa så hårt det går känns vansklig då du bara närmar dig brottgränsen utan att få några motsvarande fördelar i utbyte. Min nya pump har tryckmätare vilket tar bort gissningsmomentet ur pumpandet. Väl värt pengarna!

OK, mönstret har ju faktiskt en inverkan på motståndet även om jag inte tror att jag skulle känna mycket skillnad på olika slicksmönster.

Ett av mina motiv bakom att köra på smala slicks är att jag cyklar mycket i stadsmiljö och ofta måste accelerera upp cykeln i hastighet efter en inbromsning. Då vill jag ha så liten roterande massa som möjligt i hjulet för att få så lågt tröghetsmoment som möjligt. Under ett långlopp i relativt konstant hastighet faller väl detta argument ganska platt...
 
Tumbleweed; sa:
De flesta tillverkare skriver rekomenderat maxtryck på sidan av däcket.
Ah, se där :)
Metoden att pumpa så hårt det går känns vansklig då du bara närmar dig brottgränsen utan att få några motsvarande fördelar i utbyte. Min nya pump har tryckmätare vilket tar bort gissningsmomentet ur pumpandet. Väl värt pengarna!
Ja, har tänkt införskaffa en sån pump men inte haft vägarna förbi en cykelaffär på ett tag, får väl bli om/när jag skaffar nya däck om inte annat..
Ett av mina motiv bakom att köra på smala slicks är att jag cyklar mycket i stadsmiljö och ofta måste accelerera upp cykeln i hastighet efter en inbromsning. Då vill jag ha så liten roterande massa som möjligt i hjulet för att få så lågt tröghetsmoment som möjligt. Under ett långlopp i relativt konstant hastighet faller väl detta argument ganska platt...
Mjo, det förstås. Fast cykeln går iofs ~8 mil/vecka i pendling genom göteborg också så det vore inte så dumt ur den aspekten heller..
 
Billig övernattning

Berglind; sa:
det där med boende och dylikt, kan man skära ner dom kostnaderna genom att bo i bilen? Eller är det för tufft både psykiskt och fysiskt?

Man kan sova i gymnastiksal för en ganska liten slant.
Om du har en bil där du kan plocka bort eller fälla säten så att du kan sträcka ut dig ordentligt så är det ett godkänt alternativ tycker jag, har provat det själv några gånger. Bajamajor och sånt står kvar till söndag morgon.

P.S. Apropå rubriken på den här tråden: VÄTTERNRUNDAN ÄR INGEN TÄVLING!
[Ändrat av GunnarH 2006-04-03 kl 18:47]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips