Vätskesystem för paddling

Att dricka utan att släppa paddeln gäller givetvis paddling under tävlingsförhållanden (långlopp) och mer intensiv träning.

Tipset med tjockare ståltråd på slangen fungerade utmärkt. Om man inte har bitmunstycke blir sugmotståndet inte så stort. Att inta vätska underlånglopp är både nödvändigt och klokt, men i viss mån individuellt antar jag. Är man ekonomiskt lagt kan man konvertera sportflaskan och sätta på en billig slang.

För lite mildare former av paddling går det utmärkt och tom bättre med alternativ. Sportflaska fungerar bra. Har även öppnat en Tetra Brik i tävlingskajak och de är ju både billiga och miljövänliga ;-)

Budgettips är att skaffa engångs kateterpåsar, rycka bort backventilen och köra med slangen i munnen hela tiden. Om man biter i slangen med kindtänderna, så blir det fritt fram att andas också. Har kört flera maratontävlingar på det viset.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Smidigare med slang

Visst kan det låta löjligt att ta vätska genom slang, men det är faktiskt mycket smidigare än att använda en flaska. Flaskan måste ligga i kanoten om man kör de lite snabbare kanoterna. Att försöka få tag på en flaska under kapellet när man är tämligen trött och jäktad är inte smidigt.
Köra havskajak med flaskan fastspänd i kartstropparna fungerar vid lugnt väder, men om man har överspolande sjö brukar flaskan fara av däcket ganska snabbt.
Att kunna dricka ur en slang samtidigt som man är anfådd är en övningssak. Det är lika svårt att dricka ur slang i kanot som när man cyklar.
Jag har cyklat en hel del med kamelpuckel och har konstaterat att jag får i mig mer vätska samt håller tempot bättre med puckeln. Vätskebrist kan som bekant leda till kramp i musklerna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips