Väster om Virihaure

Tack för upplysningen. Min egen matlagning består av att a) koka upp kaffe, b) koka upp vatten till pulvermos, c) koka upp Spaghetteria och värma på svag låga 5 minuter. Grytmysaren skulle alltså
minska den senare tiden?
Ja, det är mycket troligt, men nu är ju Spaghetterian kanske inte den rätt som funkar bäst att "mysa". Vanlig pasta, vilket den ser ut att innehålla, ska ju enligt kokboken koka hela tiden. Jag har inte testat att mysa just denna rätt, men tortellini har å andra sidan funkat bra.

... nyss läste jag på Utsidan om en som hade 23 kg för 8 dar! ...
Du låter förvånad. Sist jag vandrade tungt hade jag 21kg för 6 dar i Sarek och då delade vi ändå tält och matutrustning på två. Om jag kommer ihåg rätt var min ryggsäck bland de lättaste. Jag tyckte att jag ansträngt mig för att få ner vikten. De flesta tycker nog att detta är en normal packning (Så här i efterhand får jag väl ändå säga att vi tabbade oss ganska rejält när det gällde att räkna på maten och bränsleförbrukningen.).

Om jag hade gjort om denna vandring idag skulle jag nog ha burit ca 13-14kg inklusive systemkamera (vilket jag inte hade på Sarekturen). Om man lägger till 500g -1kg så skulle jag som JMel påpekar kunna ta med ett traditionellt tält också. På hösten då det är kallare och större risk för fulväder skulle jag nog göra så. På sommaren är jag mer osäker. Är det normalt väder så skulle det de flesta dagar vara lika bekvämt eller bekvämare i säg ett Lunar Duo.
Jag kan ärligt säga att förutom möjligtvis det traditionella tältet med stor absid (Fjällräven Akka) så finns det inget i min gamla packning jag saknat. Vissa detaljer har också gett ökad komfort, t ex duntröjan och det korta NeoAir underlaget.
 
Du låter förvånad. Sist jag vandrade tungt hade jag 21kg för 6 dar i Sarek och då delade vi ändå tält och matutrustning på två. Om jag kommer ihåg rätt var min ryggsäck bland de lättaste. Jag tyckte att jag ansträngt mig för att få ner vikten. De flesta tycker nog att detta är en normal packning (Så här i efterhand får jag väl ändå säga att vi tabbade oss ganska rejält när det gällde att räkna på maten och bränsleförbrukningen.).

Om jag hade gjort om denna vandring idag skulle jag nog ha burit ca 13-14kg inklusive systemkamera (vilket jag inte hade på Sarekturen). Om man lägger till 500g -1kg så skulle jag som JMel påpekar kunna ta med ett traditionellt tält också. På hösten då det är kallare och större risk för fulväder skulle jag nog göra så. På sommaren är jag mer osäker. Är det normalt väder så skulle det de flesta dagar vara lika bekvämt eller bekvämare i säg ett Lunar Duo.
Jag kan ärligt säga att förutom möjligtvis det traditionella tältet med stor absid (Fjällräven Akka) så finns det inget i min gamla packning jag saknat. Vissa detaljer har också gett ökad komfort, t ex duntröjan och det korta NeoAir underlaget.


Nu blir jag förvånad...

21 kg för 6 dagar kan jag inte tänka mig är normalt för rutinerade fjällvandrare. Hade du möjligtvis klätter/glaciärutrurstning med dig?

Uffe
 
Nu blir jag förvånad...

21 kg för 6 dagar kan jag inte tänka mig är normalt för rutinerade fjällvandrare. Hade du möjligtvis klätter/glaciärutrurstning med dig?

Uffe

Nej, men jag var inte heller särskilt rutinerad då och vi gjorde som sagt en hel del missar i packningen. Jag ska inte uttala mig om hur det står till för rutinerade vandrare eftersom jag inte har den informationen. Det jag vill ha sagt är att jag tror att upplysningsbehovet finns. Såklart mer för relativa noviser som jag själv, men kanske mindre för erfarna.

Någon som för mig såg ut att vara rutinerad var dHANScar. Hans ryggsäck vägde enligt utsago 18-20kg UTAN mat på slutet.
 
För att inte komma bort alldeles från ämnet frågar jag Jörgen:

1) Vad skulle du gjort annorlunda idag?

2) Har du fler idéer om turer med flotten?
 
För att inte komma bort alldeles från ämnet frågar jag Jörgen:

1) Vad skulle du gjort annorlunda idag?

2) Har du fler idéer om turer med flotten?

1. Jag skulle tagit med ett par kraftigare långkalsonger (+90 gram) och troligen en varmare sovsäck (+200 gram). Och naturligtvis en bättre ifästning av tältstängerna i tarptältet.
2. Inget konkret just nu. Men en fördel med packraft är ju att den kan ge andra perspektiv på redan kända områden. Vanligen begränsas ju vägvalen vid en tur av var det fiinns ovadbara vattendrag och var det finns broar.

Du funderade över hur lättgånget det var. Det var ju inga större nivåskillnader eller riktigt branta partier. Men att gå oledat tar ändå längre tid för mig än att huvudsakligen gå på led. Bland annat för att man måste orientera och välja väg hela tiden. Vilket också är det som är mest stimulerande. Periodvis var det också mycket knähög dvärgbjörk att vada genom och detta är ju klart jobbigare än om det går en stig bland buskarna. Men det var definitivt ingen fysiskt krävande tur.

Jörgen
 
2) Har du fler idéer om turer med flotten?

Jeg har gjort noen turer med packraft. Bilder med stedsangivelse kan du finne her: http://picasaweb.google.com/higesund . Tur 1, 3, 4 og 7 foregår mest i Sverige, de andre i Norge.

Med min bakgrunn som kano-padler, prøver jeg å planlegge turene med mest mulig padling og minst mulig gåing. Da kan jeg også tillate meg å ta med litt ekstra klær og mat/drikke for å øke komforten.

Harald
 
Jeg har gjort noen turer med packraft. Bilder med stedsangivelse kan du finne her: http://picasaweb.google.com/higesund . Tur 1, 3, 4 og 7 foregår mest i Sverige, de andre i Norge.

Med min bakgrunn som kano-padler, prøver jeg å planlegge turene med mest mulig padling og minst mulig gåing. Da kan jeg også tillate meg å ta med litt ekstra klær og mat/drikke for å øke komforten.

Harald
Fina bilder från Kummaeno. Verkar ha varit en härlig tur. Jag har haft en del funderingar på att paddla från Rostojaure och nedström till Lainio och Soppero. Jag vandrade motströms delar av sträckan, till Kummavuopio för några år sedan.
http://www.fjaderlatt.se/2007/03/laino-lv-stiglst-land.html

Jörgen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.