Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Väskorna fram eller bak?
- Trådstartare jomeon
- Start datum
Jag har alltid haft mina väskor bak. Tror att det är bäst särskilt om innehållet i väskorna väger olika.
Har även mindre väskor för "lowridersbruk" men har aldrig använt dom till det.
Har även mindre väskor för "lowridersbruk" men har aldrig använt dom till det.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Fördelen att ha väskorna fram på en lowrider är att de sitter lägre. Styrningen blir som sagt segare, men det förstärker även känslan av stabilitet hos ekipaget. Så länge man inte lastar tungt enbart bak är ändå mitt tips att ha väskorna bak. Mer praktiskt och mindre känsligt för olika vikt hos väskorna (som också redan sagts ;-)
lowriders fram
Har man mycket packning rekommenerar jag att lasta tungt på framhjulen för att slippa ekerbrott och fälgskador. Så segt blir det inte att man inte kan styra, och man vänjer sej snabbt.
Fördelen att ha väskorna fram på en lowrider är att de sitter lägre. Styrningen blir som sagt segare, men det förstärker även känslan av stabilitet hos ekipaget. Så länge man inte lastar tungt enbart bak är ändå mitt tips att ha väskorna bak. Mer praktiskt och mindre känsligt för olika vikt hos väskorna (som också redan sagts ;-)
Har man mycket packning rekommenerar jag att lasta tungt på framhjulen för att slippa ekerbrott och fälgskador. Så segt blir det inte att man inte kan styra, och man vänjer sej snabbt.
Kan vara svårt
att ge ett heltäckande råd. Lowriders fram brukar inte vara märkta med så höga maxlaster som de bättre baklasthållarna. Men ekerbrottsrisken är som skrivet ovan större på kranssidan bak. Vilka bagagevikter och packvolymer är det du kommer att ha?
Var skall du cykla vad har du för cykel?
Nån som vet vad som ger högst luftmotstånd ett par på lowriders fram resp samma väskor på lasthållare bak?
Thure
att ge ett heltäckande råd. Lowriders fram brukar inte vara märkta med så höga maxlaster som de bättre baklasthållarna. Men ekerbrottsrisken är som skrivet ovan större på kranssidan bak. Vilka bagagevikter och packvolymer är det du kommer att ha?
Var skall du cykla vad har du för cykel?
Nån som vet vad som ger högst luftmotstånd ett par på lowriders fram resp samma väskor på lasthållare bak?
Thure
"Nån som vet vad som ger högst luftmotstånd ett par på lowriders fram resp samma väskor på lasthållare bak?"
Inget vetenskapligt bevisat men lowriders fram ger nog större luftmotstånd.
Där har man först väskorna som tar emot vinden sen kommer ju låren/benen längre bak som också ger luftmotstånd.
Med väskorna bak så tar låren/benen emot vinden och väskorna sitter ju högre samt strax bakom.
Tror inte vinden vrider sig in bakom benen utan strömmar vidare bakåt och träffar då bara ytterkanten på väskorna.
Vilket då borde ge mindre luftmostånd, som sagt bara en tanke, inget vetenskapligt...
Har provat att ha mest tyngd både framtill och baktill, finns fördelar och nackdelar med båda.
Jag brukar numera fördela vikten så jämnt som möjligt på alla fyra väskorna vilket jag tycker ger bra balans åt ekipaget.
Som svar på jomeons fråga så hade jag satt väskorna bak.
Men ska du ha tält med så kan du med fördel lägga det på en pakethållare fram.
Eller kanske spänna fast det i styret?
För många år sedan hade jag bara väskor bak men en pakethållare fram för tält,
liggunderlag och sovsäck.
Jag slapp därmed överstyrning och ekerbrott då inte all vikt låg på bakhjulet.
Inget vetenskapligt bevisat men lowriders fram ger nog större luftmotstånd.
Där har man först väskorna som tar emot vinden sen kommer ju låren/benen längre bak som också ger luftmotstånd.
Med väskorna bak så tar låren/benen emot vinden och väskorna sitter ju högre samt strax bakom.
Tror inte vinden vrider sig in bakom benen utan strömmar vidare bakåt och träffar då bara ytterkanten på väskorna.
Vilket då borde ge mindre luftmostånd, som sagt bara en tanke, inget vetenskapligt...
Har provat att ha mest tyngd både framtill och baktill, finns fördelar och nackdelar med båda.
Jag brukar numera fördela vikten så jämnt som möjligt på alla fyra väskorna vilket jag tycker ger bra balans åt ekipaget.
Som svar på jomeons fråga så hade jag satt väskorna bak.
Men ska du ha tält med så kan du med fördel lägga det på en pakethållare fram.
Eller kanske spänna fast det i styret?
För många år sedan hade jag bara väskor bak men en pakethållare fram för tält,
liggunderlag och sovsäck.
Jag slapp därmed överstyrning och ekerbrott då inte all vikt låg på bakhjulet.
men behöver
du så mkt saker med dig egentligen såvida du inte ska cykla gm väglöst land a´la Corax?
Vi cyklade gm europa under två veckor hade "ingenting" med oss och det gick otroligt bra, desto mer frihet och sköna platser kunde man se utan att behöva släpa på ett helt hushåll.
http://www.essingen.com/2005_06_europa/index_eng.htm
du så mkt saker med dig egentligen såvida du inte ska cykla gm väglöst land a´la Corax?
Vi cyklade gm europa under två veckor hade "ingenting" med oss och det gick otroligt bra, desto mer frihet och sköna platser kunde man se utan att behöva släpa på ett helt hushåll.
http://www.essingen.com/2005_06_europa/index_eng.htm
ekspriment
som avskräckande exempel kan jag berätta om en gång jag provade med lowriders fram med packväskor och inga väskor alls bak utan tält med tillbehör på pakethållaren. sladdrigare färd får man leta efter. det var omöjligt att få paketet bak att ligga stilla och det byggde på höjden så balansen blev nästan obefintlig.
som avskräckande exempel kan jag berätta om en gång jag provade med lowriders fram med packväskor och inga väskor alls bak utan tält med tillbehör på pakethållaren. sladdrigare färd får man leta efter. det var omöjligt att få paketet bak att ligga stilla och det byggde på höjden så balansen blev nästan obefintlig.
håller med, appseluvt så lite som möjligt med sej. man lockas gärna fylla på med grejer om väskorna inte blir helt fulla, men det straffar sej magnifikt i första lilla motlut.du så mkt saker med dig egentligen såvida du inte ska cykla gm väglöst land a´la Corax?
Vi cyklade gm europa under två veckor hade "ingenting" med oss och det gick otroligt bra, desto mer frihet och sköna platser kunde man se utan att behöva släpa på ett helt hushåll.
http://www.essingen.com/2005_06_europa/index_eng.htm
Liknande trådar
- Svar
- 203
- Visningar
- 19 K
- Svar
- 0
- Visningar
- 537
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg