Väskorna fram eller bak?

Är det någon som kan tipsa om vart man bör placera väskorna. Med lowrider fram eller på pakethållare bak. Jag har bara tänkt att ha endera bak eller fram, alltså inte både och. Detta eftersom jag inte räknar med att ta med så mycket packning. Tcksam för alla tips och idéer.
 
Jag har alltid haft mina väskor bak. Tror att det är bäst särskilt om innehållet i väskorna väger olika.
Har även mindre väskor för "lowridersbruk" men har aldrig använt dom till det.
 
Fördelen att ha väskorna fram på en lowrider är att de sitter lägre. Styrningen blir som sagt segare, men det förstärker även känslan av stabilitet hos ekipaget. Så länge man inte lastar tungt enbart bak är ändå mitt tips att ha väskorna bak. Mer praktiskt och mindre känsligt för olika vikt hos väskorna (som också redan sagts ;-)
 
Fram

Om det går att lasta jämnt i vikt mellan de båda väskorna så föredrar jag att ha väskorna fram.

Har jag både fram och bak vill jag ha tyngst i framväskorna, under förutsättning att det går att ha jämn vikt dem emellan.

Jag tycker det blir stabilast och bekvämast så.
 
lowriders fram

Fördelen att ha väskorna fram på en lowrider är att de sitter lägre. Styrningen blir som sagt segare, men det förstärker även känslan av stabilitet hos ekipaget. Så länge man inte lastar tungt enbart bak är ändå mitt tips att ha väskorna bak. Mer praktiskt och mindre känsligt för olika vikt hos väskorna (som också redan sagts ;-)

Har man mycket packning rekommenerar jag att lasta tungt på framhjulen för att slippa ekerbrott och fälgskador. Så segt blir det inte att man inte kan styra, och man vänjer sej snabbt.
 
Kan vara svårt

att ge ett heltäckande råd. Lowriders fram brukar inte vara märkta med så höga maxlaster som de bättre baklasthållarna. Men ekerbrottsrisken är som skrivet ovan större på kranssidan bak. Vilka bagagevikter och packvolymer är det du kommer att ha?

Var skall du cykla vad har du för cykel?

Nån som vet vad som ger högst luftmotstånd ett par på lowriders fram resp samma väskor på lasthållare bak?

Thure
 
"Nån som vet vad som ger högst luftmotstånd ett par på lowriders fram resp samma väskor på lasthållare bak?"

Inget vetenskapligt bevisat men lowriders fram ger nog större luftmotstånd.

Där har man först väskorna som tar emot vinden sen kommer ju låren/benen längre bak som också ger luftmotstånd.

Med väskorna bak så tar låren/benen emot vinden och väskorna sitter ju högre samt strax bakom.
Tror inte vinden vrider sig in bakom benen utan strömmar vidare bakåt och träffar då bara ytterkanten på väskorna.
Vilket då borde ge mindre luftmostånd, som sagt bara en tanke, inget vetenskapligt...

Har provat att ha mest tyngd både framtill och baktill, finns fördelar och nackdelar med båda.
Jag brukar numera fördela vikten så jämnt som möjligt på alla fyra väskorna vilket jag tycker ger bra balans åt ekipaget.

Som svar på jomeons fråga så hade jag satt väskorna bak.
Men ska du ha tält med så kan du med fördel lägga det på en pakethållare fram.
Eller kanske spänna fast det i styret?

För många år sedan hade jag bara väskor bak men en pakethållare fram för tält,
liggunderlag och sovsäck.
Jag slapp därmed överstyrning och ekerbrott då inte all vikt låg på bakhjulet.
 
ekspriment

som avskräckande exempel kan jag berätta om en gång jag provade med lowriders fram med packväskor och inga väskor alls bak utan tält med tillbehör på pakethållaren. sladdrigare färd får man leta efter. det var omöjligt att få paketet bak att ligga stilla och det byggde på höjden så balansen blev nästan obefintlig.
 
du så mkt saker med dig egentligen såvida du inte ska cykla gm väglöst land a´la Corax?
Vi cyklade gm europa under två veckor hade "ingenting" med oss och det gick otroligt bra, desto mer frihet och sköna platser kunde man se utan att behöva släpa på ett helt hushåll.

http://www.essingen.com/2005_06_europa/index_eng.htm
håller med, appseluvt så lite som möjligt med sej. man lockas gärna fylla på med grejer om väskorna inte blir helt fulla, men det straffar sej magnifikt i första lilla motlut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik.nu Lampa fram Långcykling 0
Nikhi Väskor fram och bak Långcykling 16
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
Frosten Väskor fram . . . Långcykling 2
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
Svenjohansson Visa fram däcket ! Långcykling 41
jontte00 hög låg pkt hållare fram? Långcykling 1
thureb Kransar fram. Långcykling 8
thureb Bromsa på fram respektive bakhjul Långcykling 16
stellan Kullager -fram Långcykling 2
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...