Väskor eller cykelkärra?

Jag stämmer också in i kören som rekommenderar väskor. Dessutom är det faktiskt så att jag har Biltemas väskor. Dock har Dag rätt i att fästena är av undermålig kvalité, men man kan fixa nya fästanordningar om man är lite händig. Väskorna i övrigt är bra och fungerar alldeles utmärkt. Dessutom är de mycket billigare än t.ex. Ortlieb och Vaude. Jag har totalt cyklat ca. 400 mil med dessa väskor, så visst fungerar de.

Mvh /Joel

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag ser det inte riktigt som ett alternativ att löda eller svetsa i ramen, utan ramen är själva grundförutsättningen för väskmonteringen. Det känns också väldigt sunt att inte packa ner cykeln alltför mycket. Jag är inte riktigt klar över exakt hur mycket packning jag kommer behöva ha med mig, men något motsvarande en ordentlig vandringsryggsäck räknar jag med. Jag kommer kanske även att cykla tillbaka men, först ska en termins studier avklaras, så hemresan är en separat resa i så fall. Tack för alla länkar, jag ska också kolla upp hur andrahandsmarknaden ser ut för kärror...

/Jon

Cyklar

föds med lödningar, svetsningar. Det man saknar kan man givetvis addera med rätt fästmetod. Jag har hårdlött skruvöron och fästen på ett par cyklar och de sitter bergfast. Visst får man bättra på målningen efteråt, men det är en fråga om funktion och för vissa även en estetisk sak.
Minimera packningen och kör med väskor är mitt grundråd, väskorna kan inte bli för bra, men både en och tvåhjuliga kärror ger onekligen en god lastförmåga med en cykel som får bättre balans. Jag har prövat bägge sorterna och föredrar enhjuliga, vikt och rullmotstånd antar jag, fast det är klart att design betyder en del också....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips