Väskor eller cykelkärra?

Tjena,

jag tänkte jag skulle ta mig en lite längre cykeltur från Boråstrakterna nedpt södra Tyskland och funderar på om det är bäst att skaffa ordentliga packväskor till cykeln (en principia landsvägshoj) eller om man skall satasa på en cykelkärra?

Någon som har några tankar kring frågan?

/Jon
 
Väskor i 99 fall av 100. Om man skall ha med sig ett stor tält + en massa extra utrustning, och måste ha med sig all mat från början så kanske det i några situationer kan vara motiverat med kärra, men det förstör ju cykelupplevelsen mycket mera än vad väskor gör.
 
Väskor

Rätt lastade cykelväskor är betydligt lättare att cykla med än vagn, som har både större luft och rullmotstånd. Satsa på den vattentäta varianten. Sällan att man kan rekommendera något från Biltema, men deras dyraste vattentäta väskor fungerar faktiskt bra. Tungt långt ner i bakväskorna. Kläder fram. Sovsäck i packpåse på pakethållaren. Liggunderlaget hopvikbart på mitten i packväska eller med sovsäcken.

Om du ändå skulle vilja ha vagn så är en låg variant till last, med ett hjul bättre. Har kört med en barnsitsmodell och det är ganska jobbigt.

Trevlig resa.

AV
 
Väskor, utom...

Väskor är oftast bäst. Dock tycker jag att det finns ett tillfälle när vagn av den typ Anders nämner är bättre. Det är när man vill kunna göra längre uppehåll för riktig MTBkörning. Det är mycket lättare att koppla bort en kärra än att montera av fem väskor! Så vill man snabbt kunna göra cykeln klar för "lek", har kärran fördelar. Anna
 
Biltemaväskornas plastfästen håller inte hög kvalitet tyvärr...

Sällan att man kan rekommendera något från Biltema, men deras dyraste vattentäta väskor fungerar faktiskt bra. AV

Kan tyvärr inte hålla med om att Biltemas väskor är bra. Möjligen har jag fått måndagsex men plasthållarna som fäster mot pakethållaren gick sönder efter några veckor på de väskor jag köpt. Å andra sidan fick jag lämna tillbaka dem utan gnäll så jag skal väl inte klaga för mycket.

Vad gäller väska kontra cykelkärra så gäller väska (så länge du inte skall ha med barn också). För i de fallen är cykelkärran oöverträffad för maximal komfort och minsta gnäll (från barnen ;-)!

Vänligen/Dag
 
Kan tyvärr inte hålla med om att Biltemas väskor är bra. Möjligen har jag fått måndagsex men plasthållarna som fäster mot pakethållaren gick sönder efter några veckor på de väskor jag köpt. Å andra sidan fick jag lämna tillbaka dem utan gnäll så jag skal väl inte klaga för mycket.

Vad gäller väska kontra cykelkärra så gäller väska (så länge du inte skall ha med barn också). För i de fallen är cykelkärran oöverträffad för maximal komfort och minsta gnäll (från barnen ;-)!

Vänligen/Dag


Har du provat med barn i cykelväskan?
 
Tack, låter ju onekligen som om väskor är det som gör livet enklast. Ska kolla upp utbudet, hänger lite också på vad som lämpar sig på cykeln, det är ingen optimal touring hoj och antalet fästpunkter i ramen är ytterst begränsat. Klassar det dock som ett ingenjörsmässigt problem, som kan lösas med lite kreativitet.

/Jon
 
Tack, låter ju onekligen som om väskor är det som gör livet enklast. Ska kolla upp utbudet, hänger lite också på vad som lämpar sig på cykeln, det är ingen optimal touring hoj och antalet fästpunkter i ramen är ytterst begränsat. Klassar det dock som ett ingenjörsmässigt problem, som kan lösas med lite kreativitet.

/Jon

svetsa eller löd på mer fästpunkter. Nästan gratis och så mkt bättre än temporära lösningar. Se till att gaffeln är anpassad för last, annars kan du få lite otrevliga överraskningar i styregenskaper.
 
Hej!

Tycker inte du ska förkasta cykelkärrealternativet. Du skriver att du har en Principa landsvägshoj och det låter inte som det mest optimala att lasta ner och få behålla bra cykelegenskaper samt att det är dåligt med fästpunkter.

Jag har kört fullastat med väskor på min Thorn långfärdare och det har fungerat väldigt bra men förra sommaren körde jag kärra då jag behövde ta all last när frugan och jag var ute. Det blev en väldigt positiv upplevelse. Hade 2 framväskor och styrväska + resten i kärran därbak. Tittade bak ibland för att kolla att den var med för enda gången man kände att den fanns där var när det gick uppför. Och känslan av att cykeln inte var tungt lastad var faktiskt riktigt angenäm. Det är inget fel på min cykel tungt lastad men att sitta på en lätt cykel trots all last som jag tog var en väldigt trevlig överraskning. Hur gör jag nästa gång om jag inte måste ta kärran för all last som ska på? Jag vet inte :) Det funkar lika bra. vissa fördelar med det ena och tvärtom.

Jag har den här kärran
http://www.radicaldesign.nl/en/products/trailers/cyclone.php
Okej den var dyr men den var enda alternativet då vi skulle flyga fram och tillbaka och eventuellt ta tåg någon sträcka. Man förändrar den snabbt till en trunk så inget tjafs vid incheckning eller tågresa.
Men det finns andra något billigare alternativ som den här http://www.extrawheel.com/ tillverkas i Polen

Det fina med kärra är att man kan ta vilken cykel som helst och koppla på en kärra. Behöver inte bry sig om ramfästen för fram och bakpakethållare och , viktigt, cykeln får inga konstiga egenskaper när det hamnar en massa last på den, utifall den inte är byggd för det. Nåt som kan hända med en cykel som inte är anpassad för en massa last. Så ta en till funderare på kärra.

Här kan du läsa en liten sammanfattning om skillnaden mellan 1 och 2 hjul på kärran, texten skriven av en kärrtillverkare men texten beskriver ändå skillnaden bra
http://www.radicaldesign.nl/en/information/information_cyclone.ph

Här en till som görs i UK
http://www.carryfreedom.com/Y-Frame.html

Gå in på forumet hos www.crazyguyonabike.com där finns det mycket diskussioner att läsa om väskor eller cykelkärra.

Lycka till
 
Kärra

är helt OK IMHO med en racer. Det är stor skillnad i luftmotstånd mellan en lätt bra packkärra ooch en barnkärra. Enhjulig kärra har jag inte testat.

Men hur mycket packning tror du att du kan begränsa dig till?

Skall du cykla tillbaka också?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
mamawi Timbuk2 väskor Transportera 11
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
anders_b Exos 46 eller 58 Transportera 49
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
Mattias1981 Droppformad eller toppmatad?? Transportera 0
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.