Världens varmaste turpjäxa?!

Jag ska ha tag i den varmaste turpjäxan som finns. Kollat på ett par Lundhags Husky men sulan känns stenhård och önskar att den skulle kunna gå att böja lite, bättre för att hålla foten varm. Urtagbar innersko är ett krav för o kunna torka i tält. Någon som har provat någon bra modell, må ju finnas många rutinerade turrävar här tycker jag...

//Micke
 
Bra tips men är inte 100 komfortabel med Gore Tex i pjäxor. Släpper ut för lite fukt och har ingen urtagbar innersko som går att torka i sovsäcken. Säkert king de som inte sen tidiare förfrusit båda tassarna..
 
Erfarenhet av Lundhags Husky

Kollat på ett par Lundhags Husky men sulan känns stenhård och önskar att den skulle kunna gå att böja lite, bättre för att hålla foten varm. Urtagbar innersko är ett krav för o kunna torka i tält.

//Micke

Kanske mina erfarenheter av Husky kan hjälpa dig vid val av skidkänga?

Inför en 4 veckors skidtur på Svalbard stod jag inför samma dilemma som dig.Hade sneglat på Huskyn, men vi upplevde den som alltför hård och klumpig. Därför hade vi ställt in oss på att köpa Alfa Mordre men den var slut hos Sportsnet och leveransdatum var okänt. Jag kontaktade Lundhags och det hela slutade med att vi, i samråd med Jan Lundhag, fick tillverkat en Husky som hade dubbel isolering i sulan samt ett styvare skaft. Jag funderade även på att få isolering runt fotdelen på skon. Jan Lundhag kollade upp detta och kunde sedan berätta att Siriuspatrullen på Grönland provat detta men inte upplevt någon skillnad i värme.

Jag upplever mina Husky som rena skidskor/kängor som inte är gjorda för att vandra omkring med. De håller värmen och jag har inte upplevt dem som kalla, trots temperaturer under -30'c. Innersko och sulor har jag inte haft några problem med, men då använder jag fuktspärr. Utan fuktspärr blir det snabbt blött och de fryser fort till is när man tagit av sig dem. För mig har det inte varit något alternativ att försöka torka dem i tältet. Jag upplever inte sulan som hård. Då jag alltid drar pulka vill jag gärna ha en sko som är stabilare både i fotdelen samt i skaftet. Ibland upplever jag hälgreppet som lite löst.

Jag är riktigt nöjd med skon och känner att det var helt rätt att välja den med tanke på alternativen som fanns då(2005). I dag, med de behov jag har, hade valet stått mellan Lundhags Husky eller Alfa Mordre.
 
Kanonbra svar. Jag har kvar pjäxorna i butiken men har tänkt skicka tillbaka dem då de känns som att man går som en anka i dem, sulan är ju stenhård! Tänkte att de var kalla eftersom det inte blir något "rull" i foten vilket gör att man får cirkulation. Tyckte även att de sluter åt dåligt kring vristen då det inte går att snöra åt så hårt men det kanske är saker som blir bättre med tiden, Lundhagare ska väl som regel gås in ordentlig? Vilken typ av fuktspärr använde du?

Mvh

//Micke
 
Som fuktspärr funkar vilken tunn plastpåse som helst. Fryspåsar är bra.

Såg en Fransman på Svalbard som satt fast ett par Mukluk med stövvelbindning. Tror dock att mordre extrem är mer praktisk och framförallt bättr på att styra skon. Trist att inte kunna skråa på skare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Varmaste understället vid lågtempoaktivitet? Kläder 24
iwalkalonelyroad Varmaste mössan? Kläder 7
carpe.diem Varmaste på fötterna Kläder 11
Bossakungen Varmaste kängorna Kläder 15
föhl Varmaste handskarna? Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.