världens bästa säck?

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

kjell_laban@hotmail.com ()

Gäst
polycotton

Hallå! tänkte bara påpeka att materialet i en säck egentligen inte spelar någon roll eftersom du har en beläggning på insidan väven som stoppar vätan. En jutesäck med beläggning tål lika mycket som din Bora 95:a.
 

Cliff@jumper.x3m (Cliff Jumper of X3MTEAM)

Gäst
"Vek" ram på LK100

Amigos!


Testade säckar för flera år sedan, bland andra LK100 från SACCI (och Haglöfs?).


Testade 2 LK modeller. 1 modell med topplocksöppning mot ryggen och en modell med dito öppning motsatt håll.


Med tung last i topplocket (15 kg) uppstod efter cirka 6-7 veckors regelbunden användning några bristningar i sömmarna, även dragkedjan krånglade något.


Vid tung last i hela säcken (ca: 70 kg) fungerar INGEN säck bra men personligen upplevde jag Lk100 som en av de hårdare (då).


Ramen vek sig några gånger - men inte värre än att den gick att böja ut igen - Skall poängtera att ramen endast vek sig vid "hopp". Under normal vandring funkade allt utmärkt.


Mvh Cliff Jumper
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Mjölner höftbälte, vad har hänt?

Mjölner skulle alltså vara bättre än Bora 95?


Klättermusen är ett företag som man inte vet hur man skall förhålla sig till, vissa av deras produkter tycker jag är alldeles för dyra, vissa andra kan motivera priset. Mjölner är ju som alla vet en ekstremt avskalad säck. Höftbältet med dess kudar och dess teori har gjort mig nyfiken från och till. Utan dessa skulle inte säcken vara sådär jätte speciell. Döm min förvåning när jag var i stockholm och såg att de har bytt väv och höftbälte på säcken. Varför? Det är ju höftbältet som skall skilja agnarna från betet. Dom pushar ju som fan för det. Vad har hänt? Någon som vet? Det höftbälte som jag såg kommer från deras Gungner. Skumt.


Jonas F.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
70 kg?

Vill bara fråga en sak, hur länge bar du 70 kg? Alttså nästan din egna vikt. Låter otroligt. jonas f
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Vävbyte

... Vävbytet är en förbättring av den gamla väven som var "något" tung.. den nya är betydligt lättare (ursäkta att jag inte precicerar def...).


/CJ
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
men höftbältet då?

ok. Men vad har hänt med höftbältet? Det nya höftbältet verkar vara fastsatt med karborband längst ut. Man har alltså tagit bort de kuddar som propagerade så mycket för, varför? Är det inte en viss risk att höftbältet "bryts" där man har satt kardborbanden?
Blir aldrig klok på klättermusen. Jonas F
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
oj, blev en för mycket....

ok. Men vad har hänt med höftbältet? Det nya höftbältet verkar vara fastsatt med karborband längst ut. Man har alltså tagit bort de kuddar som propagerade så mycket för, varför? Är det inte en viss risk att höftbältet "bryts" där man har satt kardborbanden?
  Blir aldrig klok på klättermusen. Jonas F
 

johan-ru@algonet.se (J.R)

Gäst
Vek ?

He he,


har just återkommit från en 10 dagars provtur med min LK och har burit 36 kilo jox. Visserligen har jag inte haft "70" kilo i den eller "hoppat" omkring (förlåt, jag kunde inte låta bli, jag förstår att du menar fallskärmshopp :), men jag kan garantera att ramen inte förefaller särskilt vek. Inte heller är bärsystemet "hårt", jag har aldrig burit +30 kilo så bekvämt som nu. Jag har inte haft ens haft antydan till ömhet i höftkammarna trots vikten. Min enda invändning rör bröstremmen, som måste trixas till för att fungera utan att ge irritation. Å andra sidan har jag inte behövt den ännu, bärsystemet har fungerat perfekt utan. Kanske har Saccin ändrats sen du testade den ;-)


Mvh,


Johan
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Risk?

Visst kan höftbältet "brytas" som du säger, händer mig flera gånger årligen och främst då man drar pulka och kopplar skackeln direkt på avbärarbältet (när man lägger ner säcken på marken).


Men den har aldrig brutits så pass att den gått sönder och jag tror inte att den kan göra det heller, dessutom så tycker jag att klättermusens skönhet kombinerat med dess utomordentliga bärkomfort uppväger de få svagheter som faktiskt finns.


Jag har provat många säckar under många förhålladen, har länge prioriterat kvalitet framför vikt och skönhet, men inte nu längre... Hellre bär jag riktigt skönt och har en säck som är effektiv och lättpackad under alla omständigheter, än en säck som håller bättre än än pansarvagn!


Mvh CJ
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Nytt höftbälte sämre???

Tja!


Säger någon emot mig om jag påstår att klättermusens ändring av höftbältet gjorde säcken sämre?


Var det ekonomin som styrde? Kan tänka mig att det beryktade "G-soldat-testet" misslyckades och därför tog man bort slagskeppet med kuddsystem....


/CJ


Ps. G-soldat= Om man släpper in en G-soldat (sämre än F-skalle) i ett fyrkantigt rum utan fönster och utan inredning med 3 stora järndankar, låter denne g-soldat sitta där i 10 minuter släpper ut honom därefter, så är i 9 fall av 10 en av järndankarna spårlöst borta... Klararde inte de löstagbara klättermuskuddarna detta test måntro? Ds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
hegeland Eastpak - världshistoriens bästa vardagsryggsäck? Transportera 11
gegga moya Bästa avbärarbältet till vandringsryggsäck? Transportera 13
trimix bästa säcken Vaude Transportera 0
manke Kanske årets bästa köp?? Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
Morgan Vilken säck? Transportera 28
krutnisse Fjällvandrar säck Transportera 12
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
sundstorm Vaude montana, Bra säck? Transportera 0
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Ny säck? Transportera 5
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
En bra säck för vandring Transportera 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.