Vänder ni på repets karbin på quickdrawn?

Som rubriken. Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Alltså så att karbinen hänger "upp och ner" i slingan

Har aldrig gjort det tidigare men har nu under kursen blivit instruerad att göra så då det är mindre risk att repet klipper ur vid fall, men det är ju lite bökigare då man ska klippa i repet, iaf har jag inte fått in någon bra snits...
 
Nope, har o-ringar som håller fast karbinen i repändan på mina förlängningsbara quickisar. Varför vänder du på karbinen först innan du klipper repet? De få gånger jag har vänt på karbinen har jag klippt repet först.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Precis, om jag vänder så gör jag det efter klippet.
Då vänder jag för att grinden ska komma mer åt rätt håll beroende på hur det ser ut kring den. Fast med förlängningsbara, och utan fixering mot slingan, känns det nog som att karbinen lätt vänder sig själv när jag klättrar vidare...
 
Absolut inte. Den nedre karbinen är fixerad med en gummiring eller en bit tejp.

Har jag rundslingor, oftast 60 cm slingor, så är det som Mezzner säger: karbinerna snurrar hipp som happ i alla fall så vad är värdet i att rotera dem?

Moderna karbiner tål tack och lov att belastas på kortsidan i ett vanligt förstamansfall.
 
Varför vänder du på karbinen först innan du klipper repet? De få gånger jag har vänt på karbinen har jag klippt repet först.

Jadu ibland tänker man inte, monkey see monkey doo antar jag, instruktören vände på de före. Ska def börja vända de efter inklippning i forsättningen av kursen.
 
Jag har hört en teori ang detta med att ha karbinen "upp och ner", inte vet jag om den stämmer med den kanske är tankvärd.

Om man tar ett fall och har lite taskigt repdrag kan karbinen slå in i stenen med ryggen före och den smällen gör att grinden öppnar sig för kanske någon tiondels sekund. Kommer då belastningen från fallet samtidigt så får karbinen ta den med öppen grind vilket ju inte är helt lyckat. Är karbinen "upp och ner" har den svårare att öppna sig vid slag. Det går att testa genom att hålla karbinen i den smala änden och slå ryggen i handflatan, det metalljud som uppstår är när grinden öppnar sig och slår igen. En karbin med vajergrind drabbas inte lika mycket av detta eftersom grinden har lägre egenvikt.
 
Har väl hänt ett fåtal gånger på tio års klättring att jag vänt karbinen i slingan, tex då grinden ligger emot klippan på ett ofördelaktigt sätt eller att jag ska traversera med ett eventuellt långt/bökigt fall längre upp.
 
jag har sett folk göra så med tradslingor (efter inklipp) och anledningen är att försöka minska risken att repet klipper ur sig själv ifall karbinen råkar vrida sig så att repet sitter utifrån och in istället för tvärtom.

på sport har man ju mycket bättre kontroll, så där känns det litet mer opåkallat att vända på den.
 
Det händer någon enstaka gång att jag vänder karbiner i mina expresser men där jag främst använder karbinvändartricket är i mina kammar. De flesta av mina kammar har slingan på det sätt att när jag placerar dem blir slinga och karbin orienterade 90 grader mot klippan. Om grinden då hamnar in mot klippan vänder jag gärna på karbinen vilket är lätt då jag inte fixerat karbinerna på mina kammar.
 
Jag har hört en teori ang detta med att ha karbinen "upp och ner", inte vet jag om den stämmer med den kanske är tankvärd.

Om man tar ett fall och har lite taskigt repdrag kan karbinen slå in i stenen med ryggen före och den smällen gör att grinden öppnar sig för kanske någon tiondels sekund. Kommer då belastningen från fallet samtidigt så får karbinen ta den med öppen grind vilket ju inte är helt lyckat. Är karbinen "upp och ner" har den svårare att öppna sig vid slag. Det går att testa genom att hålla karbinen i den smala änden och slå ryggen i handflatan, det metalljud som uppstår är när grinden öppnar sig och slår igen. En karbin med vajergrind drabbas inte lika mycket av detta eftersom grinden har lägre egenvikt.

Ja, det är en av anledningarna till att ha wire-karbin då de inte har så mycket gods i grinden att de öppnar sig ifall de slår in mot väggen.

Mvh /Joel
 
Finns ju även en parallelltråd ang karbinernas vändning osv.
Sammantaget kanske man kan säga att även om det finns några grundregler för hur man helst ska klippa i bultar och i repet, så finns det så mycket som gör att man ändå får överväga till höger och vänster och där lösningen ändå inte blir bra på alla sätt. Man kan trösta sig med att det är rätt liten risk för urklippning - det är väl statistiskt sett en ovanlig anledning till olyckor.

När jag någon gång känt att ett klipp varit det enda som räddar mig från ett högt markfall, och att det är sannolikt att jag faller när jag går vidare, så har jag faktiskt klippt i dubbla karbiner. Skruvkarbiner kan ju möjligen också vara ett alternativ. För mig tror jag dock att det hänt en enda gång att jag tyckt att dubbla karbiner "behövts". Och då är ju jag rätt orolig av mig.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips