Väljer mellan två skaljackor

Hade jag varit på jakt efter en jacka för liknande användnings områden hade jag letat efter en jacka motsvarande Gram fast med ventilation under armarna (pitzips). Typ Marmot Super Mica eller Norröna Falketind Dri3. Ventilationsmöjligheterna är det enda som kommer göra det drägligt att gå med ryggsäck.

Astral har två-lagers GTX (löst innerfoder) vilket är ömtåligare och inte lika effektivt som tre-lagers (laminerat foder).
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har ingen av jackorna, så bara ett par spontana iakttagelser vid första anblicken:
  • Astral väger det dubbla jämfört med Gram Q och tar säkert mer plats i packningen. IMHO lite onödigt om den mest skall användas som regn/vindjacka, men det är ju dina prioriteringar/användningsområden som styr. Finns det någon (för dig) relevant funktionsfördel, värd dessa gram? Yttertyget, som är lite kraftigare? Priset verkar vara samma för bägge jackorna.
  • Ingen aning hur man skall översätta Goretex egenpåhittade "RET-tal" till det annars vedertagna måttet på ånggenomsläpplighet, uttryckt i gram/m2 tyg/24 timmar, men i alla fall relativt sett "andas" Gram Q bättre än Astral (RET <3 resp. <5). Ca 20000 g/m2/24h känns för mig personligen som en acceptabel nedre gräns, om jackan är tänkt till någon mer betydande/varaktig fysisk aktivitet.
  • Bröstfickan på Gram Q har varken skyddsklaff eller, vad jag fattar, vattentätt blixtlås. Svårt att se på fotona och står inget i specen, så bäst du kollar detta. Skenbart en bagatell, men efter 9 dagar i motvind+ösregn i min Montane Minimus var jag genuint förbannad på dess designer, som missat den detaljen på en i övrigt superfin jacka. Jag var sjöblöt på bröstet efter bara ett par timmar - och då har Montanejackan ändå skyddsklaff utanpå blixtlåset.
 
Hej! Kapar tråden lite då jag är ute efter samma sak och hittade en Haglöfs Electron på stadium outlet för 1900:- som jag var nära att slå till på men lyckades hålla tillbaka suget....

Jag åker till Norrland för vår årliga fiske/vandringsvecka på torsdag och upptäckte idag att min HH regnjacka inte håller tätt längre, så behöver nåt nytt illa kvickt som är relativt slitstark och bra mot vind och regn och helst inte kostar över 2000. Såklart kan jag lägga ytterligare lite om det ger ett mervärde...

Är electron nåt att ha eller ska jag med kika på nåt av alternativen ovan med min önskelista?
Mvh Eric
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.