välja slang och däck

Vad innebär mycket högt tryck i det här fallet? Det brukar stå rekommenderat tryck på däcksidorna. Du vet väl att du inte vinner någonting egentligen på att köra med för högt tryck? Bara sämre komfort och rull.

Har du tur står det på fälgarna vilken diameter och bredd de har .

Jag har otur - fälgen är helt silvermetalfärgad - utan några siffor på. :-(

På däcket står 40-55 PSI om jag minns rätt och jag brukar pumpa dem till omkring 50. Komforten är borta då - de fjädrar inte nämnvärt utan komforten får sitta i sadel och i mina skinkor.
Men får man sämre rull av för högt tryck. Jag tycker det ser ut som däcket får en allt mindre anliggningsyta ju hårdare man pumpar så friktionen borde bli mindre, eller?

Med för lågt tryck blir det ju defintivt mer svårrullat, men för högt?

/Patrik
 
Givetvis svårt att mäta, men ungefär såhär. Jag har 40-622, d.v.s. 622mm.

Ett bättre sätt är nog att mäta fälgens yttre, och sedan mäta diametern på däcket till den där "fälg-kants-räfflingen". Den ska ju ligga precis utanför kanten på fälgen.

Ta annars med framhjulet till cykelaffären och låt dom mäta. Då har du ju bytesrätt om du får fel =)
 

Bilagor

  • 2013-05-16 13.59.00_liten.jpg
    2013-05-16 13.59.00_liten.jpg
    119.7 KB · Visningar: 1,418

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Med för lågt tryck blir det ju defintivt mer svårrullat, men för högt?
Enkelt uttryckt. Med för högt tryck 'hoppar' däcket över ojämnheter, med rätt tryck så formar sig däcket runt ojämnheterna.
Jag brukar köra med 38psi i mina 2.25", rek 30-55psi, väger nått kg mer än dig. En bra kompromiss för mig på asfalt/grus. I skogen sänker jag en del.
 
På min miniräknare bir 26" * 25,4 mm/tum = 660 mm Men är 26" alltså ytterdiameter inkl däck?
Nej.
Det är ett namn på däcks/hjul-dimensionen, inte ett mätvärde.

Gå efter ETRTO-standarden, där första siffran är profilbredden och den andra är däckets innerdiameter.

+massor på ETRTO
Den andra siffran är fälgbäddens diameter, där däckets kant hamnar, kolla nedan
bead-seat-diameter.jpg

Läs mer här: http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html


Jag har 3km grusväg ut till asfalt och det är inga problem ens med landsvägscykelns däck på 19mm .
+massor även på att det går att cykla grusväg även med lvg/racercykel-däck.

Men använder du verkligen så smala däck som 19mm?
De ger ju enbart nackdelar.
Onödigt smala däck måste ju pumpas onödigt hårt, resultatet blir då både onödigt obekväm cykling och onödigt högt rullmotstånd.
Åtminstone om de de bredare däcken är (minst) lika bra som de (onödigt) smala.
Varför det är så framgår av bilden nedan.
TireRR.gif


Nu finns det flera bra däck i 25mm att välja på,
Det kanske är därför som även fler och fler av proffsen, tom de som väger under 70kg, använder 25mm däck!
 
.
Men får man sämre rull av för högt tryck. Jag tycker det ser ut som däcket får en allt mindre anliggningsyta ju hårdare man pumpar så friktionen borde bli mindre, eller?

Med för lågt tryck blir det ju defintivt mer svårrullat, men för högt?
Ja
Även onödigt högt tryck ger onödigt högt rullmotstånd,
detta pga att däcket 'studsar' istf att 'fjädra'.

Det finns tester på detta.
 
Det är alltså "INNER rim width" i bilden som är första siffran i ERTO?

/Patrik, lärorikt det här
 
Nej.
Det är ett namn på däcks/hjul-dimensionen, inte ett mätvärde.



+massor på ETRTO
Den andra siffran är fälgbäddens diameter, där däckets kant hamnar, kolla nedan
bead-seat-diameter.jpg

Läs mer här: http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html



+massor även på att det går att cykla grusväg även med lvg/racercykel-däck.

Men använder du verkligen så smala däck som 19mm?
De ger ju enbart nackdelar.
Onödigt smala däck måste ju pumpas onödigt hårt, resultatet blir då både onödigt obekväm cykling och onödigt högt rullmotstånd.
Åtminstone om de de bredare däcken är (minst) lika bra som de (onödigt) smala.
Varför det är så framgår av bilden nedan.
TireRR.gif


Nu finns det flera bra däck i 25mm att välja på,
Det kanske är därför som även fler och fler av proffsen, tom de som väger under 70kg, använder 25mm däck!

Bra och lärorika bilder!
 
Bakfälg är 30mm bred invärtes och diameter 559 och bakdäcket jag nu kasserar var 50-559
Framfälg är också 559 och troligen samma bredd men tog inte loss däck för att kolla exakt. Däck fram var 40-559. Alltså var anledningen till svårt att kränga av INTE fel storlek. ÄR däck av bra kvalite svårare att kränga av - såg ut som ett finare märkesdäck fram än bak - bak var det normal-svårt att kränga av/på.

Är det något problem med att däcket är avsevärt bredare än fälgen - utöver det uppenbara att det ska få plats i gaffel och broms?
Fördel med bredare däck är väl bättre fäste på dåligt/mjukt underlag men högre rullmotstånd, eller?

Slang ska ju också vara rätt storlek har jag förstått men slangar brukar vara lite flexiblare och klara några närliggande däckstorlekar.

Schwalbe-länken går ytterst segt och jag får time-outer på den.

/Patrik, ska köpa nytt imorgon
 
Större slangar är däcketsinnermått kan vika sig dubbla och ge obalans samt knepiga punkteringar. Ett nummer mindre slangar brukar forma sig efter befintligt utrymme.
 
Större slangar är däcketsinnermått kan vika sig dubbla och ge obalans samt knepiga punkteringar. Ett nummer mindre slangar brukar forma sig efter befintligt utrymme.

Köpte ett 50-559 (26*1,90 biltemas grovmönstrade "punkafria") och slang som passar 26*1,9 och uppåt men däcket var för brett och gick i "vägräta gaffeln", bakom trampnavet. Oj vad jag märker att jag inta kan exakt vad cykeldelarna heter.
40-559 var slut hos men får byta till det så det får plats och till en mindre slang.
Bytte även fälgband för att utesluta alla eventualiteter.

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips